فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۱۳۶۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مرورگر‌های وب ۳ در نسل جدید اینترنت

مرورگر‌های وب ۳ در نسل جدید اینترنت

با گسترش وب۳، مرورگر‌های متعددی با قابلیت‌های جدید برای استفاده در این نسل جدید از اینترنت، ارائه شده‌ است که پیش‌تر در وب۲ وجود نداشتند. این مرورگر‌ها به کاربران اجازه‌ی جستجویی متفاوت و امن‌تر را خواهند داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرورگر‌های وب ۳ (web۳)، مانند مرورگر بریو (Brave)، به کاربران اجازه‌ دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) را می‌دهند. با این نوع مرورگر می‌توان، با حفظ حریم خصوصی و امنیت بیشتر در فضای وب ۳ جستجو کرد. در کنار امنیت بیشتر، قابلیت‌های جدیدی نیز در مرورگر‌های نسل جدید اضافه شده است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

وب۳

وب ۳ چیست؟

ایده ایجاد وب ۳ اولین بار توسط گوین وود، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم و بنیان‌گذار پولکادات مطرح شد. کلمه‌ وب۳، در مقابل وب ۱ و وب ۲ مطرح شده است که اینترنت‌ نسل‌های قبل نامیده می‌شوند. وب ۳، به اینترنت نسل بعد معروف است که بر پایه‌ یادگیری ماشینی (Machine Learning)، هوش مصنوعی (AI) و بلاک‌چین بنا شده است.

در این فضا، امور به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شوند. در وب ۳، مالکیت به صورت یکسان توزیع شده است و تمرکز قدرت به دست کمپانی‌های عظیم نیست. در این نسل از اینترنت، هر پروژه‌ فعال موظف است که سیستم‌ پرداخت آنلاین مختص به خود را داشته باشد و نمی‌تواند از زیرساخت‌های قدیمی بهره بگیرد.

محیط وب ۳، سه بعدی و شامل واقعیت مجازی (VR) است، در صورتی که در وب ۲، بحث سه‌بعدی به صورت محدود وجود داشت.

مرورگر وب ۳ چیست؟

این مرورگر، به کاربران کمک می‌کند تا در اپ‌های غیرمتمرکز که روی تکنولوژی بلاک‌چین ساخته شده‌اند تعامل داشته باشند. تکنولوژی‌های وب ۳، مانند متاورس، هوش مصنوعی و دفتر‌کل توزیع شده (Distributed Ledgers) همگی با هدف ساخت اینترنت نسل جدید فعالیت می‌کنند که برای همه کاربران‌ در دسترس خواهد بود.

ویژگی‌های کلیدی مرورگر‌های وب ۳ شامل امنیت بالا، اکوسیستم تغییرناپذیر، سرعت بالای جستجو، ادغام کیف‌پول‌های رمزارز‌ی با بلاک‌چین‌های متعدد و کنترل کامل بر محتوای تولیدی است.

وب۳

پروسه‌ استفاده از وب۳

کاربران در این فضا می‌توانند بدون پروسه‌ احراز هویت مشتری (KYC) و مبارزه با پولشویی (AML) به فضای کسب‌وکار وب ۳ دسترسی داشته باشند. دارایی‌های رمزارزی می‌توانند به راحتی در کیف‌پول ‌رمزارز وب ۳ نگهداری و مدیریت شوند.

در این محیط، کاربران می‌توانند، کیف‌پول‌های خود را در فضای سنتی وب ۲ نیز استفاده کنند. اگر دارنده‌ کیف‌پول، عبارت بازیابی کیف‌ پول خود را گم و یا فراموش کند، دارایی خود را از دست خواهد داد و بازیابی آن عملا غیرممکن است.

برخی مرورگر‌های وب۳

مرورگر مشهور اپرا (Opera)، یکی از این نوع مرورگرها است. کاربران علاقه‌مند به فضای وب۳، می‌توانند با استفاده از مرورگر اپرا، تجربه‌ جستجویی امن، با قابلیت آنتی-فیشینگ و چک‌کننده آدرس‌های ناشناس را داشته باشند.

نرم‌افزار مدیریتی کیف‌پول رمزارز به نام Wallet Selector نیز در اپرا وجود دارد و توکن‌های ERC-20 و ERC-721 در آن پشتیبانی می‌شود. در ضمن، کاربر می‌تواند به شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، دیسکورد، توییتر در بخش حاشیه مرورگر نیز متصل باشد.

مرورگر پوما (Puma) یکی دیگر از مرورگرهای نسل جدید است. این مرورگر در ژانویه ۲۰۱۹ معرفی شده است و دسترسی به دامین‌های Ethereum Name Service و Handshake را فراهم می‌کند. گزینه‌ پرداخت‌های یک‌پارچه (seamless) به‌وسیله‌ Coil Content Network و پروتکل Interledger در این مرورگر فعال است.

مرورگر بریو (Brave)، یک نرم‌افزار متن باز (اوپن سورس) است که گزینه‌های امنیتی را همراه با مدل‌های رایگان کسب و کار (بیزینس مدل) ارائه می‌دهد. ارتباط ویدئویی رایگان، پلی‌لیست آفلاین، سرچ کاملا خصوصی و محتوای خبری شخصی‌سازی شده از دیگر قابلیت‌های این مرورگر است. این مرورگر به صورت خودکار تبلیغات نامناسب و وبسایت‌هایی که کاربر را ردیابی (Track) می‌کنند حذف می‌کند تا امنیت افزایش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.