کد مطلب: ۹۰۲۵۷۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

زیان ۱۴۰۰ میلیارد تومانی سایپا از تولید شاهین در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲

زیان 1400 میلیارد تومانی سایپا از تولید شاهین در 11 ماهه 1402

بررسی گزارش‌های رسمی سایپا در رابطه با هزینه و فروش خودروی شاهین، از زیان حدود 1400 این شرکت خودروسازی در قبال تولید این سواری حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در عالم تجارت معمولاً شرکت‌ها زمانی شروع به فعالیت می‌کنند که در قبال فعالیت خود به سود دست یابند. اما با دولتی‌شدن خودروسازان در ایران، بیش از چهار دهه است که «زیان» به جزء جدایی‌ناپذیر فعالیت آن‌ها تبدیل شده است. چنانکه اطلاعات ارسال‌شده به کدال زیان بیش از 200 هزار میلیارد تومانی سه خودروساز دولتی سایپا، ایران خودرو پارس خودرو را تائید می‌کند. 

با این حال بسیاری از کارشناسان مجموع زیان خودروسازان را در ایران بیش از 400 هزار میلیارد تومان برآورد می‌کنند. موضوعی که امیرحسن کاکائی، تحلیلگر صنعت خودرو، هم در گفتگو با تجارت‌نیوز آن را تائید کرد. 

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، خودروسازان به ازای تولید هر دستگاه خودرو، هفت درصد زیان به ثبت می‌رسانند. 

حال برای بررسی این موضوع می‌توان به تحلیل هزینه و درآمد خودروی شاهین که توسط سایپا تولید می‌شود، پرداخت. 

زیان‌سازی شاهین

تحلیل داده‌های صورت مالی سایپا که مربوط به 9 ماهه امسال است، نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد اشاره 37 هزار و 658 دستگاه شاهین تولید شده که 36 هزار و 616 دستگاه آن فروش رفته است. 

طبق این آمار، درآمد حاصل از فروش این خودروها 12 هزار و 629 میلیارد تومان و هزینه تولید آن‌ها 13 هزار و 744 میلیارد تومان بوده است. حال با یک تفریق ساده زیان 9ماهه تولید شاهین که 1115 میلیارد تومان بوده، به دست می‌آید. بدین ترتیب سایپا به ازای تولید هر دستگاه شاهین که به‌طور میانگین 344 میلیون تومان فروش رفته، زیان 30 میلیون و 400 هزار تومانی، یعنی 8.8 درصدی را متحمل شده است. 

حال اطلاعات ماهانه ارائه‌شده سایپا به سایت کدال نشان می‌دهد که در 11ماهه امسال میزان فروش شاهین به 45 هزار و 645 دستگاه رسیده و قیمت فروش آن‌ها در محدوده 359 میلیون تومان بوده است. حال اگر مبنای زیان هر دستگاه همان 8.8 درصد در نظر گرفته شود، با یک ضرب و تقسیم ساده مشخص می‌شود که این خودروساز دولتی از قِبَل تولید خودروی شاهین در 11ماهه امسال زیان بیش از 1400 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. 

راز ادامه فعالیت خودروسازان به‌رغم زیان‌های هزاران میلیاردی!

شاهین فقط یک نمونه از زیانی است که خودروسازان به اقتصاد کشور تحمیل کرده‌اند و تولید هر کدام از محصولات داخلی با چنین زیان‌هایی مواجه است. در این بین ارتزاق آن‌ها از بودجه دولتی و در واقع بیت‌المال است که اعتراض مردم را به دنبال دارد. 

به‌رغم ثبت چنین زیان‌هایی همچنان وزارت صمت و مجموعه دولت و حاکمیت حاضر نیستند که با تسریع روند واردات خودروهای خارجی و رفع محدودیت‌های موجود، انحصار موجود در بازار خودروی ایران را بشکنند. 

چراکه پرسش اصلی این است که چرا خودروسازان دولتی به‌رغم ثبت چنین زیان‌هایی، همچنان بر ادامه فعالیت اصرار دارند؟ 

البته نباید فراموش کرد که قیمت‌گذاری دستوری خودرو نیز ازجمله ابزارهای کنترلی است که منجر به انباشت زیان خودروسازان شده است. در نهایت تولیدکنندگان و مونتاژکاران خودرو برای آنکه از میزان زیان خود بکاهند ناچار به کاهش کیفیت محصولات خود می‌شوند. 

در این بین مشخص نیست که سود حاصل از شکاف قیمت کارخانه و بازار خودرو دقیقاً به جیب چه کسانی می‌رود؟ شاید این اختلاف قیمت را بتوان راز معمای ادامه فعالیت خودروسازان به‌رغم ثبت زیان‌های هزاران میلیارد تومانی دانست. 

برای مطالعه بیشتر صفحه خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ما مردم ایران راضی به زیان شرکت ها داخلی نیستیم این کارگاه های خودرو سازی رو تعطیل کنین و واردات خودروهای غیرچینی رو بدون تعرفه های عجیب غریب آزاد کنین.

  • ناشناس

    جدی می‌فرماید

  • یوسف

    با این حقوق ها ی نجومی که می‌کشند بالا اگه دنیا بهشون بدند بازم ميگن زیان دیده ایم وخون مردم رامیمکنند

  • رامین

    می دانید مشکل کجاست .مشکل آنجاست که تولید بر اساس مشکل ایجاد میشود . و نه برعکس . و نه رفع مشکل بلکه درست کردن و ایجاد کردن مشکل است

  • محسن

    آره دیگه انتخابات مجلس تموم شده وقتشه به قولی که دادین عمل کنین قول داده بودین قیمت کارخانه زیاد کنین خدا رو شکر تنها قولی که داده بودین دارین بهش عمل میکنین

  • ناشناس

    وقتی موتور پراید دستکاری میکنی شاهین ناقص الخلقه مردم با قرض قوله می‌خرن بعد هر چه در میارن از خورد و خوراک شان میزنن خرج اون مکنن

  • ناشناس

    همین شاهینو با ۵۰ م پیش با ماهی ۳م بدین به کارگرا تا ۲۰سال میتونید تولید داشته باشید ما کارگرا یا موتور داریم یا پیکان پیکی پراید اردی

  • ایرانی مظلوم

    مگرمجبورید بسازید.هرکسی رابحرکاری ساختند.ایران منابع زیادی داره میتونه ازاونها کسب درآمدکنه.وملت هم مجبورنباشن پراید سواربشن لعنتی ها.

  • راستگو

    کسی مثل کاکایی رو حتی نباید لای جرز دیوار گذاشت چه برسه به نظر خواهی ازش،خودش یکی از دلالان بزرگ هست

  • ناشناس

    شاهین اتومات یاساده

  • ناشناس

    اینا همش دروغه که زیان میکنند،از بانک مرکزی دلار4000تومانی میگیرن برای فراهم سازی متریال ساخت خودرو،درحالی که با ملت نیازمند ایران با دلار58هزارتومانی حساب میکنن

  • مهدی

    قیمت خودرو از اپارتمان گران تر میشه

  • فرح

    اقای احمدی نژاد گل گفت کیلویی چند؟

  • ناشناس

    چجوری سود نمیکنن که غذا به کارگران و کارمندانش چلوگوشت میده ؟! با چشم های خودم دیدم چلوگوشت جلوی بچه های تعمیرگاه مرکزی سایپا میذارن لاکچری ترین غذا زد میخورن

  • حمید

    بخدا ما راضی به ضرروزیانشون نیستیم جمعش کنن لااقل ماهم ماشین خارجی سوار شیم و هم کشته و خسارت کم بدیم

  • حمید

    اگر این شاسی بلند هم موتورش تیبا باشه که واویلا

  • ناشناس

    خدا شماها را چکار نکند خب هنوز هزار و خورده ای را هم نفروخته دیگه یک دو اینکه چرا دروغ به خوردم ما مردم می‌دهید من چجوری باور کنم بخدا زشته این حرفا نمیدونم صورت این خودرو سازها از سنگه فکر کنم اصلا سرخ نمیشه من از بیرون صورتم سرخ میشه به این دروغها گیرم راست باشه شرکت‌های خارجی به این خبر چه می‌گویند........ یکم تفکر

  • حسین

    سلام این خبر درست نیست چون بنده درسال۴۰۲ یک شاهین از سایپا تحویل گرفتم وقراردادم بصورت پیش فروش بود ودر انتها ۴۱۲ میلیون پول دادم وکارخانه سایپا نه به دستور شورای رقابت ونه دیگر سازمانها گوش میکند وفقط کار خودش را انجام میدهد تازه بامبلغ۴۱۲ میلیون باز روز تحویل خودرو نمایندگی گفت بخاطر پلاک ۳۰۰۰۰ تومان کارت بکشین.پس قیمت ۳۴۴ میلیون اصلا وجود نداره . ازاین که بگذریم شما وقتی در جاده کرج چه مخصوص وچه قدیم تردد کنید میبینید بالای ۵۰ درصد زمینها مال کارخانجات ماشین سازی وشرکتهای تابعه هست پس با وجود این همه ضرر این همه پیش روی درخرید زمین وتاسیس شرکت اونم نه فقط درتهران بلکه درسراسر ایران چه معنایی داره.به نظر بنده بشنوید ولی باور نکنید.یاعلی

  • ناشناس

    واقعا معلوم نیست سود شکاف به جیب چه کسی میره؟

  • ناشناس

    دروغ میگن ، دیدن میتونن به این بهانه قیمت را بالا ببرن،
    البته تقصیر خود مردم هم هست که از بس از این شاهین تبلیغ کردن

  • ناشناس

    واقعا کلمه ای جز تأسف برای عضو ه‍یأت علمی و گفته ایشان ندارم.

  • محمد نبی نوری

    با سلام خب در کارخونه بسته بشه خیلی به نفع مردم و کشوره

  • ناشناس

    با هر قیمتی که بخواهند می فروشند .هزار جور بازی در می آورند .باز هم زیان پشت زیان وتازه انتظار دارند همه باور کنند.

  • محمد

    بیایید دست کنید تو جیب ملت مال خودتونه ، ما خدمتتون ایم ناراحت نباشید ، مسئولین ما رفیق دزد و شریک قافله هستند ،

  • ناشناس

    عجب هر خودرو ۳۶۵میلیون هزینه داشته
    پس به مشتری میدین ۵۰۰میلیون سود نیست
    به هر کارگری تو کارخانه ۶۰ الی ۷۰ میلیون حقوق میدین

    تعطیلش کنید بره میریم از خارج میخریم

  • فریب خورده،m,g

    آدم میمونه به قسم حضرت عباس شما باور کنه ،یا دم خروس زیر بغلتون،!!!
    جمع کنید بابا خودتونید،