کد مطلب: ۸۹۰۸۰۵

کاهش ۱۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و اروپا/ رشد ۲ رقمی صادرات ایتالیا و هلند به ایران

کاهش 15 درصدی مبادلات تجاری ایران و اروپا/ رشد 2 رقمی صادرات ایتالیا و هلند به ایران

به موازات کاهش ۲۹ درصدی صادرات آلمان به ایران از ابتدای ۲۰۲۳ کشورهای هلند و ایتالیا صادرات خود به ایران را به ترتیب ۴۱ درصد و ۱۶ درصد افزایش داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در 9 ماهه نخست سال جاری میلادی کاهش 15 درصدی داشته و به 3 میلیارد و 396 میلیون یورو رسیده است.

مبادلات تجاری دو طرف در 9 ماهه نخست سال 2022 بالغ بر 3 میلیارد و 984 میلیون یورو اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش کشورهای اروپایی در 9 ماهه نخست سال 2023 بالغ بر 2 میلیارد و 808 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده اند که این رقم با کاهش 11 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. اتحادیه اروپا در 9 ماهه نخست سال قبل 3 میلیارد و 182 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در 9 ماهه نخست امسال نیز کاهش 26 درصدی داشته و به 588 میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در 9 ماهه نخست سال 2022 بالغ بر 802 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.

ایتالیا و هلند جای خالی آلمان در تجارت با ایران را پر کردند

آلمان به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا از ابتدای سال جاری میلادی صادرات خود به ایران را کاهش داده است. این کشور که در 9 ماهه سال قبل 1 میلیارد و 243 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود در مدت مشابه امسال تنها 876 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده که کاهش 29 درصدی داشته است.

در مقابل،‌ برخی کشورهای دیگر صادرات خود به ایران را افزایش داده و جای خالی آلمان را در تجارت با ایران پر کرده‌اند. برای مثال ایتالیا صادرات خود به ایران در 9 ماهه امسال را به میزان 16 درصد افزایش داده و به 426 میلیون یورو رسانده است. صادرات هلند به ایران نیز در این دوره با رشد 41 درصدی مواجه شده و به 395 میلیون یورو رسیده است. ایتالیا در 9 ماهه سال قبل 367 میلیون یورو و هلند 280 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.

 

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.