کد مطلب: ۸۹۱۳۱۱

جزئیات واردات گوشت قرمز در بهار و تابستان ۱۴۰۲

جزئیات واردات گوشت قرمز در بهار و تابستان 1402

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: بنابر آمار ۶ ماهه گمرک و وزارت جهاد کشاورزی، بیش از ۳۲ هزار تن گوشت قرمز با ارزش ۱۶۵.۵۶ میلیون دلار وارد شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، افشین صدردادرس گفت: نرخ کنونی هر کیلو دام زنده ۱۹۷ تا ۲۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به هفته‌های اخیر تغییری نداشته است.

به گفته او، گوشت‌های وارداتی تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار اثر خود را گذاشته و به طور کلی در کف بازار و سطح کشور تاثیری نداشته است، بنابراین زمانی مسئولان می‌توانند مدعی تنظیم بازار شوند که در سطح کشور، قیمت‌ها متعادل شود.

صدردادرس با بیان اینکه قیمت بالای گوشت ناشی از سوداگری نیست، افزود: هم‌اکنون قیمت تمام شده تولید برای دامدار بالاست که براین اساس مشکل ما سوداگری نیست چراکه علت اصلی بالا بودن قیمت ناشی از هزینه‌های بالای تولید و درصد کمی سوداگری است چراکه اگر ناشی از سوداگری بود، طی ماه‌های اخیر، واردات باید بازار را به تعادل می‌رساند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: اگر مسئولان شاخص قیمت تولیدکننده و قیمت دام را بررسی کنند، می‌بینند که علت بالا بودن قیمت تمام شده، هزینه تمام شده تولید است که دست عوامل بازار گوشت نیست لذا نتیجه واردات گوشت در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت کاهش قیمت گوشت در بازار نیست که در نهایت منجر به کشتار گله‌های مولد و قاچاق می‌شود.

آمار تورم تولید گوشت در بهار و تابستان ۱۴۰۲

او با اشاره به آمار شاخص قیمت تولیدکننده و تورم نقطه به نقطه در بخش دام گفت: بنا بر آمار واردات و صادرات بخش کشاورزی و غذا وزارت جهاد شاخص قیمت تولیدکننده برای تولیدکنندگان سنتی در بهار ۱۴۰۱، ۷۷‌.۱ درصد و تورم نقطه به نقطه دامداری‌های سنتی در بهار امسال ۷۴‌.۲ درصد و تابستان ۱۰‌۸.۱ درصد بوده است. 

صدردادرس در ادامه افزود: در بخش گوساله پروار تورم سالانه در بهار امسال ۶۶‌.۸ درصد و تابستان ۸۷‌.۱ درصد بوده است، همچنین تورم نقطه به نقطه گوساله پروار دامداری صنعتی در بهار امسال ۸۸.۵ درصد و تابستان ۱۱۸.۷ درصد بوده است.

این مقام مسئول تورم سالانه در بهار امسال در بخش دامداری صنعتی گوساله نر زیر ۴ ماه را ۷۴‌.۳ درصد اعلام کرد و گفت: تورم نقطه به نقطه گوساله نر زیر ۴ ماه در تابستان امسال ۱۰۸.۶ درصد است. همچنین تورم نقطه به نقطه گوساله نر زیر ۴ ماه در بهار ۱۰۸.۷ درصد و تابستان ۱۷۳.۱ درصد بوده است.

آمار واردات گوشت قرمز در بهار و تابستان ۱۴۰۲

مدیرعامل اتحادیه دام سبک درباره آمار واردات گوشت گفت: بنابر آمار گمرک و واردات و صادرات بخش کشاورزی و غذا وزارت جهاد در بهار امسال ۱۲.۵ هزارتن گوشت گرم گوسفندی و گوساله به ارزش ۶۳.۳۶ میلیون دلار و تابستان امسال ۱۹‌.۹ هزارتن گوشت به ارزش ۱۰۲‌.۲ میلیون دلار وارد شده است که براین اساس در مجموع ۳۲.۴ هزارتن گوشت به ارزش ۱۶۵.۵۶ میلیون دلار در ۶ ماهه امسال وارد شده است. درحالی‌که بر قیمت گوشت در کف بازار تاثیری نگذاشته است چراکه شاخص قیمت تولید نشان می‌دهد که هزینه‌ها روبه افزایش است.

او با اشاره به راهکارهای کاهش قیمت گوشت در بازار گفت: هزینه‌های تولید به دلایل مختلف بالاست، از این رو واقعیت آن است که توان اقتصادی مصرف کننده باید افزایش یابد و در کوتاه‌مدت راهی جز افزایش قدرت خرید خانوار نداریم که این امر از طریق توزیع گوشت داخل در سبد کالابرگ محقق می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه کاهش قیمت تمام شده یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری تولید است، افزود: در کوتاه‌مدت کاهش قیمت تمام شده جوابگو نیست، از این رو راهی جز توزیع گوشت داخلی در سبدکالابرگ به منظور ترغیب و افزایش توان اقتصادی خانوار نداریم.

صدردادرس ادامه داد: اگر مسئولان معادل ریالی ارز تخصیصی به واردات گوشت را به خرید گوشت داخل تخصیص دهند علاوه بر افزایش سرانه مصرف شاهد رونق تولید داخل و در نهایت افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده خواهیم بود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با اشاره به راهکار خودکفایی گوشت قرمز گفت: با افزایش بهره‌وری تولید و کاهش قیمت تمام شده، خودکفایی گوشت قرمز محقق می‌شود، از این رو مسئولان نباید بر طبل واردات بکوبند چراکه اصرار بر واردات تاثیری در تنظیم بازار و تولید داخل ندارد.

او با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی گوشت قرمز در کشور وجود دارد، گفت: با توجه به آنکه واردات نه تنها به تولید داخل کمک نمی‌کند، بلکه آسیب جدی به این موضوع می‌زند که با تغییر روال می‌توان به خودکفایی امیدوار بود.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.