کد مطلب: ۸۹۴۱۳۹

ایجاد شفافیت در بازار با سیستمی شدن واردات برنج

ایجاد شفافیت در بازار با سیستمی شدن واردات برنج

دبیرانجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج گفت: با ایجاد سامانه ثبت سفارش سیستمی واردات برنج، دریک برنامه زمانی کوتاه آمار تولید و واردات واقعی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج گفت: اجرای طرح سیستمی شدن واردات برنج اقدام ارزشمندی در مسیر حاکمیت شفافیت در بازار برنج کشور است و بخش خصوصی اگر به دنبال سلامت، حذف رانت و دلال‌بازی در بازار برنج است باید از این اقدام وزارت جهاد کشاورزی حمایت کند.

او افزود: سال‌هاست که بازار برنج کشور از عدم شفافیت رنج می‌برد و به دلیل در دسترس نبودن آمار و اطلاعات درست، اظهار نظرهای متناقض، بازار را تحت تاثیر تبعات منفی قرار داده است.

کشاورز ادامه داد: ساختار اقتصاد بازار در کشور به گونه‌ای است که همواره بخش خصوصی دولت را در مدیریت بازار و تأمین و توزیع کالا همراهی کرده و زمانی بخش خصوصی می‌تواند بازیگر اصلی این میدان شود که اولا در تعامل و همراهی با دولت به این مهم دست پیداکند نه از مسیر تقابل و انتقاد به دولت و در مرتبه بعدی بخش خصوصی باید توان وظرفیت بر عهده گرفتن مسئولیت مدیریت و تنظیم بازار را داشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به عملکرد انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران در تعامل با دولت افزود: این انجمن در زنجیره صنعت برنج علاوه بر تولید، در حوزه واردات، فرآوری و بسته‌بندی و در نهایت توزیع نیز فعالیت داشته و در مسیر تعامل خواستار کمک به دولت و برعهده گرفتن بخشی از مسؤلیت‌ها برای کمک به تنظیم بازار کشور است.

حمایت از ورود بخش خصوصی به بازار برنج داخلی

او با بیان اینکه شفافیت در آمار و اطلاعات یکی از اصلی‌ترین ابزار پیش‌گیری از بحران در بازار است و خلاء آمار می‌تواند زمینه‌ساز فساد باشد، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم اقداماتی را در دستور کار قرار داده است که از آن جمله می‌توان به حمایت از ورود بخش خصوصی به بازار برنج داخلی و ایجاد سامانه ثبت سفارش سیستمی برای واردات اشاره کرد که در جریان یک برنامه زمانی کوتاه‌مدت به ثبت آمار تولید و واردات منتهی شده و واقعیت‌های بازار برنج کاملا شفاف و قابل مدیریت می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با بیان اینکه مخالفان شفاف شدن بازار برنج، از وزارت جهادکشاروزی انتقاد کرده‌اند، گفت: همه کارشناسان و صاحب‌نظران از جمله نمایندگان انجمن واردکنندگان برنج ایران در نشست مشترکی که با معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و حضور نمایندگان انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، برگزار شد از طرح سیستمی شدن ثبت سفارش برنج استقبال کردند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.