خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۷۵۹۵

آخرین وضعیت تجارت ایران و قطر/ کاهش ۷۰ درصدی صادرات کانتینری

آخرین وضعیت تجارت ایران و قطر/ کاهش ۷۰ درصدی صادرات کانتینری

نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر گفت: پیش از جام جهانی فوتبال 2022 روزانه 100 کانتینر کالا از ایران به قطر می‌رفت و امروز این تعداد حداکثر به 30 کانتینر کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، خورشید گزدرازی، نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر در تشریح آخرین وضعیت تجارت دو کشور گفت: حذف روادید در سفر به ایران و قطر تاکنون تنها از سوی طرف ایرانی صورت گرفته و طرف قطری هنوز از نظر قانونی روادید را حذف نکرده است. با این حال در موضوعات تجاری سفر به قطر برای تاجران ایرانی که از سوی یک شرکت تجاری دعوت می‌شوند و یا واچر رزرو هتل را در اختیار دارند بدون روادید هم انجام می‌شود و این احتمال وجود دارد که قطر نیز در واکنش به اقدام ایران در حذف روادید از خود مماشات نشان دهد و شرط دریافت ویزا برای سفر به این کشور را به کل حذف کند.

جزئیات تجارت ایران و قطر

وی در ادامه از مصالح ساختمانی و میوه و تره‌بار به عنوان دو گروه کالایی یاد کرد که بیش از هر کالای دیگری از ایران به قطر صادر می‌شود و اظهار کرد: به باور من تاجران ایران هنوز نتوانسته‌اند در بازار قطر آن چنانکه شایسته است موفق ظاهر شوند و می‌توانند در برابر رقبای خود در بازار این کشور توانمندتر از این عمل کنند.

گزدرازی ادامه داد: البته گفتنی است که در کشورهای رقیب تاجران ایرانی از طرف دولت حمایت‌های بیشتری در امر صادرات دریافت می‌کنند از جمله این حمایت‌ها دریافت یارانه‌هایی است که در حمل و نقل به آنها اختصاص پیدا می‌کند و در همین حال تاجران ایرانی در تجارت با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو هستند که مهم‌ترین آنها برگشت ارز حاصل از صادرات و صدور ناگهانی بخش‌نامه از سوی نهادهای دولتی بدون مشورت‌گیری از بخش خصوصی است. بخش‌نامه‌هایی که گفته می‌شود با هدف تنظیم بازار صادر می‌شود اما صدور ناگهانی و پیش‌بینی نشده آنها تولیدکننده و صادرکننده را متضرر می‌کند.

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و قطر یادآور شد: با این حال علاوه بر چالش‌هایی که مسئولان دولتی پیش پای صادرکنندگان قرار می‌دهند بازرگانان ایرانی خود نیز در رقابت با بازرگانان دیگر کشورها در بازار قطر نتوانسته‌اند در کیفیت عرضه کالا بر آنها غلبه کنند و همچنین کمیت کالاهایی که از ایران به قطر صادر می‌شود را به درستی مدیریت کنند و همین امور به کاهش صادرات ایران به قطر انجامیده است به طوری که پیش از جام جهانی فوتبال 2022 روزانه 100 کانتینر کالا از ایران به قطر می‌رفت و امروز این تعداد حداکثر به 30 کانتینر کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: هر کانتینر ظرفیت انتقال حداکثر 15 تن کالا را دارد و 70 درصد صادرات میوه ایرانی از بندر دیِر و مصالح ساختمانی از بنادر لنگه و بوشهر صادر می‌شود. دیر از دو بندر دیگر به قطر نزدیک‌تر است.  

عملکرد ضعیف تاجران ایران در بازار قطر

گزدرازی در تشریح آنچه به عملکرد ضعیف تاجران ایران در بازار قطر انجامیده گفت: تجار ایرانی در مقایسه با تجار ترکی که در این بازار فعال هستند کالاهای خود را در بسته‌بندی مناسبی عرضه نمی‌کنند در حالی که امکانات انجام این کار را دارند و یا گاه عرضه کالایی مانند گوجه فرنگی از ایران در بازار قطر به اندازه‌ای زیاد می‌شود که قیمت گوجه ایرانی در این بازار به طور قابل‌توجهی افت می‌کند.

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و قطر خاطرنشان کرد: علاوه بر ترکیه، عربستان، پاکستان و لبنان نیز به ترکیه میوه و تره‌بار صادر می‌کنند و عملکرد این رقبا به گونه‌ایست که میوه ایرانی در قطر در مقایسه با میوه‌های واردشده از مسیر دیگر کشورهای یادشده در رتبه 2 و 3 قرار می‌گیرد هر چند ممکن است میوه ایرانی طعم و کیفیت بهتری داشته باشد اما مشکل اینجاست که ایرانی‌ها کالاهای صادراتی را به خوبی بسته‌بندی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: برای سامان‌بخشی صادرات به قطر نیاز به ایجاد هلدینگی است که کیفیت و کمیت محصولات صادراتی را مدیریت کند. این موضوع دیگر به بخش دولتی مربوط نمی‌شود و نیاز به عزم بخش خصوصی دارد هر چند دولت هم می‌تواند در این زمینه حمایت‌های لازم را داشته باشد اما اساس کار از بخش خصوصی برمی‌آید.

رییس اتاق بازرگانی بوشهر همچنین گفت: اتاق بازرگانی بوشهر و اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر تاکنون تلاش‌های زیادی در این راستا انجام داده‌اند که با استقبال دولتی‌ها هم روبه‌رو شده است اما گره کار اینجاست که بازرگانان از اینکه تجارت آنها شفاف باشد استقبال نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند امور را در لفافه پیش ببرند بنابراین تمایلی به عملکرد یکپارچه ندارند؛ در چنین شرایطی این مصرف‌کنندگان قطری هستند که از عملکرد نامنسجم بازرگانان ایرانی منتفع می‌شوند.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.