کد مطلب: ۸۹۸۷۸۷

صادرات ۷۲ میلیون تن کالا به کشورهای همسایه در ۹ ماه گذشته

صادرات ۷۲ میلیون تن کالا به کشورهای همسایه در ۹ ماه گذشته

رئیس کل‌ گمرک جمهوری اسلامی ایران از صادرات حدود ۷۲ میلیون تن کالا به ۱۵ کشور همسایه در ۹ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد رضوانی‌فر در آیین اختتامیه مدیران ستادی و اجرایی گمرکات کشور بیان کرد: ما در بخش درآمدها، حقوق ورودی و ورود خودرو و موبایل بالای ۶۰۰ دلار و ۲۳ ردیف درآمدی گمرک، تا ۲۴ بهمن‌ماه، از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کردیم. در زمینه مالیات بر ارزش افزوده هم از ۹۰ هزار میلیارد تومان وصول‌ کردیم؛ یعنی تا اینجا گمرک ۱۹۰ هزار میلیارد تومان مجموعه وصولی ما به خزانه بوده است که در زمینه حقوق و ورودی رشد ۷۸ درصدی نسبت به سال گذشته دارد و مجموعا ۴۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد درآمدی داشتیم.

۱۴ میلیون تن ترانزیت در مدت ۱۰ ماه

وی ادامه داد: همچنین در حوزه تجارت خارجی، ۱۴.۲ میلیون تن ترانزیت در مدت ۱۰ ماه محقق شده است. اگر درآمد هر تن‌ ترانزیت را بین ۷۰ تا ۱۰۰ دلار برای کشور بدانیم، یعنی گمرک بیش از یک میلیارد دلار با همکاری راهداری و دیگر دستگاه‌ها، ایجاد درآمد برای کشور کرده است.

رئیس کل‌ گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در حوزه تجارت خارجی دو اتفاق خوب افتاده است. ما برای اولین بار آمار مربوط به صادرات نفت، صادرات خدمات فنی مهندسی و صادرات برق را به گزارش تراز بازرگانی اضافه کردیم. این موضوع شفافیت و ابعاد دقیق‌تری از اقتصاد ما روشن می‌کند. اگرچه ما ۴۰.۵ میلیاد دلار صادرات غیرنفتی و ۵۴ میلیارد دلار واردات بدون محاسبه صادرات چمدانی و نفت و خدمات فندق مهندسی، تراز منفی ۱۴ داریم، اما با محاسبه نفت تراز تجاری ما مثبت ۱۷ می‌شود.

رشد صادرات کشور به کشورهای همسایه در ۹ ماه گذشته 

رضوانی‌فر ادامه داد: ما ۴۲ میلیون تن صادرات پتروشیمی داشتیم که به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی حدود ۳۳ درصد از نظر ارزش، صادرات پتروشیمی ما کاهش پیدا کرد که عمده این موضوع به کاهش قیمت‌های جهانی برمی‌گردد. در فقره تجارت با ۱۵ کشور همسایه در ۹ ماه گذشته حدود ۷۲ میلیون تن کالا صادر شده به استرداد ۴۴.۳ میلیارد ریال که از نظر وزن ۱۷ درصد ‌و از نظر ارزشی ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.