فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۰۸۸

در کنگره جهش تولید با مشارکت مردم چه گذشت؟

تاکید بر کاهش تصدی‌گری دولت برای تحقق جهش تولید

تاکید بر کاهش تصدی‌گری دولت برای تحقق جهش تولید

هشتمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری با عنوان «کنگره ملی جهش تولید با مشارکت مردم با هدف بررسی نقش رضایتمندی مشتری و تکریم صدای مشتری در جهت ترغیب به خرید تولیدات داخلی» روز چهارشنبه، 9 خرداد 1403، برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با نظر به تاکید رهبری بر لزوم مشارکت مردم به منظور افزایش تولید، رونق اقتصادی کشور و بررسی ابعاد این مهم در راستای تحقق شعار سال، هشتمین اجلاس سراسری رضایت مشتری در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با عنوان «کنگره ملی جهش تولید با مشارکت مردم با هدف بررسی نقش رضایتمندی مشتری و تکریم صدای مشتری در جهت ترغیب به خرید تولیدات داخلی» طی هفته جاری با حمایت دستگاه‌های اجرایی دولت و نهادهای علمی برگزار شد.

این مراسم با حضور و سخنرانی جمع کثیری از مسئولان دولتی و غیردولتی تاثیرگذار از جمله محمدناصر دالوندی مشاور عالی سازمان املاک و مدیرکل دفتر حقوقی امور مجلس، علیرضا مناقبی نوائی رئیس هیات مدیره مجمع واردات، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، هادی قوامی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و نماینده مجلس، سعید محمد عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین و مشاور عالی رئیسی و دبیر اسبق مناطق آزاد، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس‌جمهور، هادی صادقی معاون قوه قضائیه و لطف‌الله سیاهکلی نماینده مجلس یازدهم برگزار شد که در ادامه به مهم‌ترین بخش‌های آن اشاره می‌شود.

در ویژه‌برنامه این نشست نیز با رونمایی از کتیبه ملی، جامعه صنعت و تجارت کشور با آرمان‌های رئیس‌جمهور شهید تجدید میثاق کردند.

دولت الکترونیک، مهم‌ترین خواسته تولیدکنندگان داخلی

دالوندی به عنوان اولین سخنران این نشست ضمن اشاره به دامنه گسترده 73 میلیون خدمات توسط سامانه‌های سازمان ثبت اسناد گفت: سازمان ثبت اسناد از جمله سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضائیه است و خدمات را به نحوی ارائه می‌دهد که موجب آرامش حقوقی در جامعه شود. اخیراً با کمک ظرفیت‌هایی همچون هوش مصنوعی، بخشی از این خدمات ثبتی به صورت غیرحضوری انجام می‌گیرد. طی جلساتی که با جمعی از تولیدکنندگان کشور برگزار شد، انجام خدماتی مانند ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و اعطای شناسه به اشخاص حقوقی به صورت غیرحضوری، از خواسته‌های پرشمار آنهاست که از جانب سازمان ثبت اسناد کشور پیگیری می‌شود.

در ادامه مناقبی با انتقاد از حق انتخاب محدود مردم این چنین سوال کرد: رضایتمندی مشتری، کلمه‌ای است که انتهای نام کنگره نوشته شده؛ آیا این رضایتمندی با شعار سال تحقق می‌یابد یا با حق انتخاب؟ خریداران ایرانی از حق انتخاب برخوردار هستند؟ مردم ایران احتمالاً به ناچار از برخی کالاها استفاده کنند، اما به نظر شما واقعاً رضایت دارند؟

رئیس هیات مدیره مجمع واردات ادامه داد: متاسفانه وضعیت به جایی رسیده است که یک شعار در ابتدای هر سال مطرح می‌شود، اما همه به‌خوبی می‌دانند که قرار نیست تا پایان سال این شعار محقق شود. تصمیم‌گیران کشور باید طور دیگری به موضوعات نگاه کنند و حق انتخاب را از مردم نگیرند. اگر کسی را مجبور به خرید پراید، پژو و خودروهای چینی می‌کنید، به‌اجبار بوده و به دلیل رضایتمندی مشتری نیست. بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و به نظر می‌رسد دوران شعار تمام شده است و اگر قرار باشد مسئولان در حد شعار دادن باقی بمانند، روزبه‌روز نارضایتی مردم افزایش خواهد یافت.

کاهش رشد بخش صنعت به 3 درصد در سال 1403

محرمیان، یکی دیگر از سخنرانان این نشست، اقدامات بانک مرکزی را شرح داد: طبق آمار ۹۳.۵ درصد افراد بزرگسال ایرانی به سیستم بانکی دسترسی دارند که در مقایسه با کشورهای منطقه، بیشترین میزان است. به عبارتی چنین دسترسی بالایی به سیستم بانکی تنها در کشورهای اروپای غربی و آمریکا وجود دارد که نشان می‌دهد بانک مرکزی در این مورد مسیر درستی را طی کرده است. ۴۰ میلیارد تراکنش به صورت سالانه، ۴۰۰ میلیون تراکنش به صورت روزانه و حدود ۹۸ درصد از خدمات بانکی به صورت بانکداری الکترونیک انجام می‌گیرد.

قوامی در مورد مزایا و معایب واردات و صادرات اظهار کرد: واردات و صادرات را به‌تنهایی نمی‌توان ارزش‌گذاری کرد و بستگی به شرایط موجود دارد. به عبارتی تجربه همه کشورها نشان می‌دهد نگاه صفر و صدی نمی‌توان برای واردات داشت و باید به حدی انجام بگیرد که تقویت‌کننده تولید باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و نماینده مجلس دهم در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۳ سه ریسک برای اقتصاد ایران وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. شوک روانی و واقعی ناشی از وضعیت تقابل ایران و غرب پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا و احتمال تشدید آثار تحریم‌ها
  2. احتمال رویارویی مستقیم جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل
  3. افزایش احتمال اصلاحات قیمتی جدی از سوی دولت

قوامی خاطرنشان کرد: یک اصلاح قیمتی در سال ۹۸ انجام شد که با تغییر سیاست‌های دولت مبتنی بر سیاست‌های تثبیتی، امروزه هیچ اثری روی اقتصاد ندارد. رشد بخش کشاورزی از ابتدای دهه 90 شمسی، فرازوفرودهای بسیاری داشت که این رشد در سال گذشته نیز منفی بود، اما پیش‌بینی می‌شود برای سال 1403 مثبت شود.

او اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، رشد صنعت در 9 ماهه ابتدایی سال 1402 حدود 4.3 درصد بوده که تقریباً نصف دوره مشابه سال قبل است. در صورتی که بی‌ثباتی‌های حوزه اقتصاد کلان و مساله تامین انرژی صنایع حل نشود، همچنین سیاست‌های انقباضی دولت با هدف مهار تورم و دشواری تامین و تخصیص ارز با توجه به سخت‌گیری‌های بانک مرکزی ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود رشد بخش صنعت حدود سه درصد باشد.

افزایش رضایتمندی مشتری با تغییر نگرش دولت

صادقی، یکی دیگر از کارشناسان نشست، تحقق جهش تولید با مشارکت مردم را چنین عنوان کرد: اگر هدف جهش تولید با مشارکت مردم باشد، این اتفاق حاصل نخواهد شد مگر با تغییر انگاره‌ها و تا زمانی که انگاره‌های ذهنی در نگاه به دولت، مشتری و تولیدکننده مانند گذشته باشد، جهش رخ نمی‌دهد. رابطه دولت و تولیدکننده از نظام شاهنشاهی گذشته نگاه مالک مملوکی بوده، دولت‌ها خود را صاحب اختیار می‌دانند و تولیدکننده را یکی از بازیگران خود می‌بینند. این انگاره باید با نگاه خادم و مخدوم عوض شود که در دولت سیزدهم سعی در پیش‌ روی به این سمت بود.

او ادامه داد: تغییر انگاره دیگر میان تولیدکننده و مردم بوده که آنها را می‌توان تنها مشتری دید یا می‌توان شریک تولید نیز در نظرشان گرفت. تغییر انگاره دیگر این است که مردم شریک حاکمیت شوند؛ یعنی هنگامی که دولت قصد تصمیم‌گیری دارد به جای تصمیم‌گیری در پشت درهای بسته با مردم همفکری کند. توصیه به دولت جدید این است که با متخصصان هر حوزه همفکری کند و رابطه دولت و مردم را طوری کنند که مردم خود را شریک دولت بدانند. با این روش می‌توان بر سر موضوعات مهمی همچون پرداخت یارانه رفراندوم برگزار کرد و نظر مردم را جویا شد.

لطف‌الله سیاهکلی به عنوان آخرین سخنران و رئیس ستاد کنگره به تشریح انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری پرداخت. او گفت: به نظر من مناظراتی که تاکنون اتفاق افتاده تنها بیان مساله بوده است. همه می‌دانند که در کشور مشکل اقتصادی مانند مسکن و بیکاری و… وجود دارد، اما از صداوسیما تقاضا می‌کنم از انجام مناظرات جنجالی پرهیز کند.

او ادامه داد: پول ملی تمامی کشورهای منطقه که درگیر جنگ و بی‌ثباتی اقتصادی هستند نسبت به ریال ایران ارزش بالاتری دارد. از رئیس‌جمهور جدید باید سوال کرد نرخ دلار ۶۰ تومانی و نرخ ۲۳ درصد بانکی را قبول دارد یا خیر؟ از مردم خواهش می‌کنم که در انتخابات شرکت کنند؛ مگر در انتخابات مجلس اخیر که شرکت نکردید، مجلس جدید تشکیل نشد؟

سیاهکلی در نهایت نشست را این‌چنین پایان داد: مردم امروز خسته هستند و برای خرید یک نان و پنیر ساده ۵۰ هزار تومان هزینه می‌کنند. کسی که قصد ریاست‌جمهوری دارد باید بتواند مشکلات مردم را حل کند و اگر نمی‌تواند، شرکت نکند. سود بانکی و نرخ ارز دو مساله مهم کشور بوده و با برطرف کردن این دو مشکل، سایر مشکلات نیز به غلتک می‌افتد.

در پایان این مراسم نیز با اهدای تقدیرنامه و تندیس از تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر کشور تجلیل و تشکر شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.