فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۷۴۹

دو گذرگاه جدید در مرز ایران و ترکیه راه اندازی می شود

دو گذرگاه جدید در مرز ایران و ترکیه راه اندازی می شود

عضو اتاق بازرگانی ایران از راه‌اندازی چهارمین گذرگاه مرزی ایران و ترکیه در خرداد سال آینده و راه‌اندازی پنجمین گذرگاه تا دو سال آینده خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز،

قاسم کریمی، رئیس اتاق بازرگانی ارومیه بر افزایش گذرگاه‌های مرزی ایران و ترکیه تاکید کرد و توضیح داد: در ششمین جلسه مشترک نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه که در مهرماه سال گذشته برگزار شد از افزایش ارزش سالانه تجارت ایران و ترکیه به ۳۰میلیارد دلار صحبت شد و طرفین لزوم عملی شدن این حجم از تجارت را تایید کردند، این جلسات ابعاد امنیتی، سیاسی و اقتصادی دارد و با حضور مسئولان استانی و امنیتی و فعالان اقتصادی انجام می‌شود.

وی افزود: افزایش تعداد گذرگاه‌های مرزی و به دنبال آن ارزش تجارت دو کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز مطرح بود و  در نشستی که رئیس دولت سیزدهم با رئیس جمهور ترکیه داشتند مذاکرات در این زمینه ثمربخش بود و در امتداد آن مذاکرات در هفتمین جلسه مشترک نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه که هفته گذشته برگزار شد موضوع اجرایی شدن گذرگاه مرزی کوزه‌رش و گلینجک بررسی و تصمیم‌گیری شد در خرداد سال ۱۴۰۴ و همزمان با برگزاری هشتمین جلسه مشترک نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه این گذرگاه راه‌اندازی شود. 

کریمی تصریح کرد: افزایش گذرگاه‌ها برای دستیابی به چشم‌انداز تجارت ۳۰ میلیاردی الزامی است و برای رسیدن به این رقم نیاز به پنج درب خروج داریم، تاکنون سه گذرگاه فعال شده، گذرگاه چهارم چنانچه شرح دادم در سال آینده راه‌اندازی می‌شود و پنجمین گذرگاه نیز در مرز چالدران احداث خواهد شد که در دست بررسی است و باید در دو سال آینده راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: از این پایانه‌ها علاوه بر عبور بار برای عبور مسافران نیز استفاده می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه در ادامه ارزش صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه را سالانه بین ۸ میلیارد دلار تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: این رقم با احتساب صادرات نفت و گاز به ۱۴میلیارد دلار می‌رسد.

کریمی اظهار کرد: با این حجم از صادرات فعلا تنها سه گذرگاه مرزی بین ایران و ترکیه برقرار است و به همین دلیل در گذرگاه‌های مرزی صف‌های طولانی از ماشین‌های باری شکل می‌گیرد که گاه تا ۱۰ روز معطل عبور از مرز هستند، امسال موفق شدیم محصولات کشاورزی را از گذرگاه رازی «کاپی کوی» به ترکیه صادر کنیم و با این کار محصولات برای ورود به کشور مقصد در صف‌های طولانی نماندند. 

وی ارزش صادرات استان آذربایجان غربی به ترکیه را در سال ۲۰۲۳ میلادی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۴ میلادی تا ۴۰درصد افزایش پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه از پیگیری این اتاق برای تصویب موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا در مجلس گفت و تصریح کرد: در این باره نامه‌ای به رئیس مجلس ارسال کرده‌ایم.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.