کد مطلب: ۱۳۴۲۲۲

مدیر روابط عمومی پژوهشگاه نیرو در گفتگو با تجارت‌نیوز:

حمایت دولت برای هوشمندسازی ساختمان‌ها ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

حمایت دولت برای هوشمندسازی ساختمان‌ها ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

مدیر روابط عمومی پژوهشگاه نیرو خواستار حمایت همه‌جانبه دولت از طرح هوشمندسازی ساختمان‌ها در کشور شد و گفت: هوشمندسازی ساختمان‌ها منجر به بالارفتن بهره‌وری جامعه در مصرف انرژی‌های مختلف از جمله سوخت‌های فسیلی می‌شود.

صالحی در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز، با بیان اینکه مبحث هوشمندسازی ساختمان‌ها موضوع جدیدی در کشور ماست که البته سال‌هاست در کشورهای پیشرو در جهان مورد استفاده قرار گرفته است،گفت: ضرورت هوشمندسازی ساختمان‌ها از جایی احساس شد که جوامع دریافتند از یکسو جمعیت بشر رو به افزایش و از سوی دیگر منابع انرژی در جهان رو به کاهش است.

وی افزود: تفکر بالابردن بهره‌وری در مصرف انواع انرژی از جمله سوخت‌های فسیلی موجب شد تا جوامع مختلف هر روز بیش از روز قبل بدنبال هوشمندسازی ساختمان‌ها و استفاده از فناوری‌های جدید در بهینه مصرف کردن انرژی باشند.

صالحی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین راهکارها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، استقرار هوشمند‌سازی ساختمان‌ها در زندگی جدید شهرنشینی است، اظهارداشت: دانش هوشمند‌سازی می‌تواند در ساختمان‌های مسکونی، اداری و آموزشی مورد استفاده گسترده قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مقوله هوشمندسازی ساختمان‌ها در کشور دیر آغاز شده است، تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل اینکه ایران دیرهنگام به مبحث استقرار هوشمندسازی در زندگی شهرنشینی وارد می‌شود، این است که در کشور منابع انرژی فسیلی زیادی در اختیار بوده که موجب شده تا ضرورت بهینه‌سازی مصرف دیرتر از سایر کشورها احساس شود.

به گفته صالحی هوشمندسازی ساختمان‌ها علاوه بر بهینه کردن مصرف انرژی موجب شده تا آلودگی‌های ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی در جوامع مختلف بسیار کاهش یابد.

وی ادامه داد: همچنین استقرار هوشمندسازی ساختمان‌ها در شهرها موجب می‌شود تا زندگی راحت‌ترو اتلاف زمان برای شهروندان کمتر شود.

صالحی با تاکید بر اینکه باید برای نهادینه کردن و نیز توسعه فرهنگ هوشمندسازی ساختمان‌ها در جامعه، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و نیز مراکز پژوهشی -دانشگاهی حمایت کنند، تصریح کرد: ازآنجایی که دولت در هر جامعه‌ای مسئول ایجاد و توسعه امور زیربنایی و زیرساختی است، بنابراین حمایت همه‌جانبه دولت در کشور ما نیز می‌تواند سرعت گسترش هوشمندسازی در زندگی شهری را افزایش دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که هوشمندسازی ساختمان‌ها به لحاظ هزینه‌های بالا، ممکن است برای مردم مقرون‌به‌صرفه نباشد و در نتیجه چندان مورد اقبال عموم قرار نگیرد، اظهار داشت: قطعا دستیابی به سازمان‌ها و ساختارهای هوشمند نیازمند پرداخت هزینه است، ولی باتوجه به صرفه‌های اقتصادی میان‌مدت و بلند‌مدت یقینا مورد توجه و استفاده گسترده افراد قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در این مورد می‌توان به ورود و عرضه گسترده لامپ‌های کم‌مصرف اشاره کرد. اینکه در ابتدا این لامپ‌ها نسبت به مشابه معمولی و پرمصرفش بسیار گران‌تر بود ولی هزینه کرد وکاربرد آن توسط خانوار موجب شد تا اثرات صرفه اقتصادی آن با پایین آمدن رقم قبض‌های برق به خوبی احساس شود.

صالحی گفت: به طور قطع توسعه هوشمند‌سازی ساختمان منجر به صرفه‌جویی محرز و مشخص در حوزه اقتصاد برای مردم و دولت در بلند‌مدت می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.