خبر مهم:

کد مطلب: ۲۴۲۰۷۴

سرعت اینترنت در گذر زمان

سرعت اینترنت در گذر زمان

در شرایطی که اینترنت خانگی در ایران با سقف ۱۶ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌شود در جهان صحبت از اینترنت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است. سرعتی باور نکردی که ۱ گیگابایت را در یک دقیقه آپلود می‌کند.

محسن حسینی: سرعت اینترنت از روزی که به عنوان ابزاری جدید در دست بشر قرار گرفت، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکنون گفته می‌شود که پهنای باند موجود تا سال ۲۰۲۱ به دو برابر افزایش خواهد یافت. اما آغاز این مسیر از کجا بوده است.

۱۹۶۰:

ریشه‌های آنچه امروز به عنوان شبکه فراگیر اینترنت می‌شناسیم از دهه ۱۹۶۰ میلادی آغاز شد. در واپسین سال این دهه اولین پیام از طریق اینترنت منتقل شد. اولین آی‌اس‌پی یا سرویس‌دهنده اینترنت نیز در سال ۱۹۸۹ در بروکلین آمریکا به بهره‌برداری رسید.

۱۹۸۹-۱۹۹۰:

تیم برنرز-لی مفهوم شبکه WWW یا شبکه سراسری در جهان را پایه‌گذاری کرد. نسختین کامپیوترها با تکیه بر این ابداع به شبکه اینترنت متصل شدند.

۱۹۹۳- ۱۹۹۵:

نت‌اسکیپ، نسل اول مرورگرهای اینترنتی که به سادگی روی سیستم عامل نصب می‌شدند در این دوره به دنیای فناوری گام گذاشتند. این ابزار برای اولین بار به کاربران عمومی اجازه دسترسی به محتوای موجود در شبکه را می‌دادند. ترافیک ماهانه جهانی در این بازه زمانی از ۹ گیگابابت به ۱۵۰ گیگابایت در ماه افزایش پیدا کرد. برای دانلود ۱ گیگابایت در این سال‌ها به ۶۰ ساعت زمان نیاز بود. این زمان با استفاده از سرعت ۵۶ کیلوبایت انجام می‌شد.

۱۹۹۵-۲۰۰۰:

برخی از تجارت‌ها با استفاده از شبکه اینترنتی متولد شدند. در این سال‌ها برای دانلود ۱ گیگابابت به زمانی معادل ۲ ساعت نیاز بود. تحولی عظیم در شبکه سراسری اینترنت. فناوری‌های جدید در همین سال‌ها ابداع شد. خطوط T3 موجب شد حجم ۱ گیگابابتی در زمانی معادل چهار و نیم دقیقه دانلود شود.

۱۹۹۶:

در سال ۹۶ میلادی اولین نسل کابل‌های مودم خانگی رونمایی شد. مریلند و فلوریدا نخستین شهرهایی بودند که مورد استفاده قرار گرفت. فناوری جدید به کابران اجازه می‌داد دیتا را میان خطوط تلفن و اینترنت پخش کنند. تحولی که انقلابی در استفاده خانگی اینترنت ایجاد کرد. ای‌دی‌اس‌ال فرزند این فناوری است.

۲۰۰۰-۲۰۱۰:

4Mbpsموجب شد خطوط دایال آپ به خاطره‌ها بپیوندد. در این فناوری برای دانلود ۱ گیگابایت به زمانی معادل یک ساعت و برای آپلود آن به ۳ ساعت نیاز بود.

۲۰۱۵:

در این سال پهنای باند به ۲۵ وگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرد. دانلود ۱ گیگابابت در این پهنای باند به ۳ دقیقه زمان نیاز دارد. آپلود این حجم نیز ۱ ساعته به پایان می‌رسد.

۲۰۱۶:

اینترنت ۳۳ مگابیتی بر ثانیه در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد. این فناوری برای نخستین بار در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفت.

۲۰۱۷:

استفاده از سرویس‌های ابری، تجارت اینترنتی و استفاده‌های مالی از شبکه سراسری به اوج خود رسید. کسب و کارهای کوچک با توسعه اینترنت در سال ۲۰۱۷ بیش از پیش رونق پیدا کردند.

۲۰۱۷-۲۰۱۸:

در شرایطی که اینترنت خانگی در ایران با سقف ۱۶ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌شود در جهان صحبت از اینترنت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است. سرعتی باور نکردی که ۱ گیگابایت را در یک دقیقه آپلود می‌کند.

۲۰۲۱:

جهان باید خود را برای سال‌های پیش رو آماده کند. زمان ورود به اینترنت ۱ گیگابابت بر ثانیه. اینترنتی که ۱ گیگابایت را در ۱۲ ثانیه دانلود می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.