کد مطلب: ۲۶۶۰۱۲

دغدغه‌های امنیتی انسان در مواجهه با تکنولوژی

دغدغه‌های امنیتی انسان در مواجهه با تکنولوژی

اتومبیل‌های خودران، آزمایش‌های هسته‌ای و پیشرفت‌های رباتیک خطری برای آینده زندگی بشر محسوب می‌شود یا نگرانی در این موارد بی‌مورد است؟

محسن حسینی: فناوری به سرعت در زندگی بشر نهادینه می‌شود. کم‌کم تمام بخش‌ها و ارکان زندگی ما با فناوری‌های جدید عجین می‌شود و دیگر هیچ‌کدام از بخش‌های زندگی از دست فناوری‌های جدید در امان نمی‌ماند. موضوعی که همزمان با این پیشرفت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد نگرانی‌های عمومی از همه‌گیر شدن فناوری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سوال اساسی اینجاست که آیا باید نسبت به این پیشرفت‌ها نگران بود؟ اتومبیل‌های خودران، آزمایش‌های هسته‌ای و پیشرفت‌های رباتیک خطری برای آینده زندگی بشر محسوب می‌شود یا نگرانی در این موارد بی‌مورد است؟

آیا گسترش اتومبیل‌های خودران تهدید است؟

آرام باشید. هوش مصنوعی پشت خودروهای نسل آینده بدتر از رانندگان واقعی نمی‌رانند. اگرچه این خودروها در ایالت‌های سان‌فرانسیسکو، بوستون و آریزونا آزمایش می‌شوند اما هنوز سه سالی با تولید انبوه و بهره‌برداری رسمی فاصله دارند اما با همین وضعیت نیز آمار و ارقام به دست‌آمده ناامید کننده نیست.

بر اساس آمار ایالات متحده آمریکا همچنان ۹۴ درصد تصادفات و فجایع جاده‌ای به خطای انسانی مربوط می‌شود. بنابراین خطر جدی متوجه انسان نیست. اما اگر خیالتان بابت آینده ماشین‌های خودکار راحت نیست، کافی است وقتی مسافر این ماشین‌ها هستید حواس‌تان به اطراف باشد تا از خطای رباتیک جلوگیری کنید.

آیا فعالیت ‌هکرها برای دستیابی به ایمیل‌های شخصی تهدید است؟

پاسخ به این سوال برخلاف سوال قبلی مثبت است. امروزه هکرها و سودجویانی که تلاش می‌کنند به ایمیل شخصی افراد دسترسی پیدا کنند نسبت به گذشته پیشرفته‌تر شده‌اند. آنها می‌توانند با استفاده از دانش جدید راه‌های دستیابی به ایمیل را تسهیل کنند.

نمونه دستیابی به ایمیل‌های شخصی در جریان رقابت‌های انتخاباتی ایالات متحده، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و نمونه‌های دیگر قابل مشاهده است. شاید بسیاری از افراد گمان کنند که تهدیدهایی از این دست دامن‌گیر آنها نخواهد بود اما لازم به یادآوری است که عبارت: «من حامی تکنولوژیک شما هستم و برای کمک لازم است پسوردتان را بدانم.» همچنان قربانی می‌گیرد. از این رو لازم است بیش از پیش از ایمیل و محتوای دیجیتالی شخصی‌ خود محافظت کنید.

آیا باید برای جنگ سایبری آماده شد؟

عضو سابق کنره ایالات متحده آمریکا در کتابی در مورد جنگ سایبری در سال ۲۰۱۰ به بررسی کشورهای درگیر در جنگ سایبری پرداخت. او در این بررسی آمریکا را به عنوان کشوری ارزیابی کرده که بیشترین خسارت را متحل خواهد شد و کره شمالی را در خط مقدم جنگ‌های سایبری آینده قرار داده است.

ریچارد کلارک در این کتاب نوشته است: «هرچند آمریکا و روسیه توان بالایی برای رقابت دیجیتالی و حملات سایبری دارند اما برگ برنده در اختیار کره شمالی است. کره شمالی وابستگی دیجیتالی ندارد و همین موضوع به نقطه قوت پیونگ یانگ تبدیل شده است.»

آیا امکان هک شدن سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد؟

بروس بنت، محقق و تحلیل‌گر موسسه RAND بر این باور است که احساس خطر پیرامون هک شدن سلاح‌های هسته‌ای در جهان، پیامی است که بر اساس سناریوهایی با اهداف مشخص مورد توجه قرار گرفته و اساسا واقعی نیستند. او در ادامه می‌افزاید که سلاح‌های هسته‌ای در جهان به شبکه سراسری اینترنت متصل نیستند و از این رو هک کردن آنها تقریبا غیرممکن است.

البته سلاح‌های کشتار جمعی در دنیا وجود دارند که با استفاده از کنترلرهای کامیپیوتری استفاده می‌شوند و امکان هک آنها وجود دارد اما دایره خسارت‌های ناشی از این سلاح‌ها با سلاح‌های هسته‌ای قابل مقایسه نیست.

آیا ربات‌ها علیه ما قیام خواهند کرد؟

هوش مصنوعی یکی از مهمترین فناوری‌هایی است که بشر به دنبال توسعه آن حرکت می‌کند. آنچه در این ارتباط معنا پیدا خواهد کرد نوع نگرش هوش مصنوعی به کار رفته در ربات‌ها و نحوه بررسی اهداف است. تحلیل‌گران و کارشناسان در این رابطه معتقدند که ممکن است هوش مصنوعی متفاوت از ذهن انسان به مسائل گوناگون بپردازد اما اینکه این فناوری در برابر سازنده خود بایستد موضوعی است که نباید نگرانش بود.

هوش مصنوعی و مسیری که ربات‌ها در آن گام برمی‌دارند هسته و جوهر اصلی خود را از تفکرات انسانی می‌گیرد و به نظر می‌رسد که خالقان و سازندگان به دنبال اقدام علیه بشر نباشند. از این رو نگرانی اصلی در ارتباط با نحوه عملکرد هوش مصنوعی و ربات‌ها به رقابت مربوط می‌شود. چرا که در صورت رشد هوش مصنوعی، امکان اجرای طرح‌ها و اهداف، بهتر از نمونه انسانی وجود خواهد داشت.

آیا از من جاسوسی می‌شود؟

قطعا امکان چنین اتفاقی وجود خواهد داشت. واحد مقابله با جرایم سایبری و جست‌وجو برای حل معماهای جنایی در گذشته مهمترین موضوعاتی بودند که جاسوسی از افراد، در چارچوب آن کاری پذیرفته شده بود. اما امروز با گسترش دستگاه‌ها و وسایل هوشمند از جمله تلفن‌های همراه که همیشه با کاربر از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود می‌تواند به عنوان بهترین ابزار برای ضبط صدا مورد استفاده قرار بگیرد.

گوشی‌های تلفن همراه و تلویزیون‌‌های هوشمنددر هر زمانی که لازم باید می توانند به وسایلی برای استراق سمع تبدیل شوند. از این رو درجه تهدید تحت شنود قرار گرفتن در دنیای کنونی از هر زمان دیگری بیشتر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.