کد مطلب: ۷۶۴۲۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شرکت‌های رقیب چت بات ChatGPT/ جهان در محاصره ابزارهای هوش مصنوعی!

شرکت‌های رقیب چت بات ChatGPT/ جهان در محاصره ابزارهای هوش مصنوعی!

معرفی چت بات هوش مصنوعی ChatGPT شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، آمازون، علی بابا و غیره را به تکاپو انداخته است تا مبادا از رقابت داغ این روزها جا بمانند. اما در این میان برخی از شرکت‌ها نیز استفاده از این تکنولوژی را برای کارکنان خود ممنوع کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موفقیت سرسام‌آور ChatGPT، چت ربات هوش مصنوعی که توسط OpenAI غیرانتفاعی ایالات متحده راه‌اندازی شده است، شرکت‌های دیگر را برای عرضه محصولات جدید هوش مصنوعی به بازار برانگیخته است تا بتوانند از این سیر رو به جلو تکنولوژی عقب نمانند.

شرکت‌های رقیب هوش مصنوعی ChatGPT

به گزارش فوربس ، مایکروسافت که میلیاردها دلار در OpenAI خالق ChatGPT، سرمایه‌گذاری کرده است به سرعت از ربات چت برای بهبود موتور جستجوی Bing و مرورگر وب Edge خود استفاده کرد و شرط می‌بندد که هوش مصنو‌عی نسل بعدی فناوری بزرگ را تعریف خواهد کرد.

از سوی دیگر این اقدام مایکروسافت؛ گوگل را وادار کرد تا چت ربات هو‌ش مصنو‌عی‌ خود را راه‌اندازی کند. اما هو‌ش ‌مصنوعی Bard گوگل، که در یک ویدیوی تبلیغاتی پاسخ نادرستی داد، نتوانست سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ریزش 140 میلیارد دلاری شرکت مادر یعنی آلفابت شد.

همچنین، غول فناوری چینی بایدو اعلام کرد که قصد دارد ربات چت هوش مصنوعی Ernie خود را از ماه مارس در خدمات موتور جستجوی خود ادغام کند، هرچند اطلاعات کمی در مورد قابلیت‌های آن وجود دارد.

دیگر غول‌های چینی از جمله Alibaba، JD.com و WeChat مادر Tencent اعلام کرده‌اند که در حال کار بر روی محصولات مشابه ChatGPT خود هستند، اگرچه جزئیات بسیار پراکنده است و زمان‌بندی مشخصی برای زمان اجرای آن‌ها مشخص نکرده‌اند.

این درحالیست که در میان غول‌های آمریکایی، اپل به‌طور آشکاری در مسابقه هوش مصنوعی غایب بوده است، اما طبق گزارش‌ها، اقداماتی انجام می‌دهد که گویای آن است که این شرکت نیز در حال کار روی سیستم هوش مصنوعی خود است.

روز سه‌شنبه هفته نیز آمازون که مدت‌هاست روی فناوری مشابه کار می‌کند، اعلام کرد که با Hugging Face که یک استارتاپ هوش مصنوعی است، همکاری می‌کند.

واتس اپ، فیس‌بوک، اینستاگرام و مادر آن‌ها یعنی شرکت متا مدت‌ها پیشتاز در حوزه هوش مصنوعی بوده، ظاهراً توانایی مقابله با رقبایی مانند ChatGPT را دارد، اما اعلام کردند که از ترس اینکه ابزار هوش مصنوعی آن به انتشار اطلاعات نادرست، مغرضانه یا گمراه کننده کمک کند، فعلا از ادغام هوش مصنوعی خودداری کرده است.

ChatGPT تهدید محسوب می‌شود؟

راه‌اندازی ChatGPT از OpenAi باعث ایجاد هجوم طلا در سیلیکون ولی و دیگر مراکز فناوری جهانی در سراسر جهان شده است و شرکت‌ها در حال حاضر عجله دارند که همگام شوند یا عقب‌نشینی کنند.

این فناوری تحت عنوان هوش مصنوعی مولد، یک اصطلاح کلی برای سیستم‌هایی که می‌توانند متن، تصاویر، ویدیو و سایر خروجی‌های جدید مانند کد و موسیقی را به تنهایی تولید کنند، گروه‌بندی می‌شود.

برای آموزش چنین سیستم‌هایی به مقادیر زیادی داده نیاز است و خروجی که به داده‌های مورد استفاده برای آموزش آن بستگی دارد، می‌تواند هر گونه سوگیری، خطا یا نادرستی ذاتی در مجموعه داده اصلی را منعکس کند.

توانایی محصولاتی مانند ChatGPT برای تولید محتوای جدید به عنوان طلوع عصر جدیدی اعلام شده و در چند ماه کوتاهی که ChatGPT در دسترس عموم قرار گرفته است، تهدیداتی هم در برخی مشاغل از جمله آموزش به وجود آورده است. معلمان در حال حاضر با نحوه برخورد یا شناسایی دانش‌آموزانی که از چت بات برای تقلب استفاده می‌کنند، دست و پنجه نرم می‌کنند، ناشران با سیل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی با کیفیت مشکوک مواجه شده‌اند و رسانه‌ها به دنبال استفاده از این ابزار برای نوشتن اخبار هستند.

این تهدیدات به جایی رسیده که شرکت خدمات مالی JPMorgan Chase استفاده از ChatGPT توسط کارکنان را محدود کرده است. همچنین بنا بر گزارش‌ها، به دلیل نگرانی‌های نظارتی در مورد اشتراک‌گذاری داده‌ها آمازون نیز نگرانی‌های مشابهی دارد.

هوش مصنوعی ChatGPT به طور کامل در چین ممنوع شده است. دولت محدودکننده که با محدود کردن محتوایی که شهروندانش می‌توانند به صورت آنلاین به آن دسترسی داشته باشند غریبه نیست، این ابزار را تحت فشار قرار داد و آن را ابزاری برای تبلیغات غربی خوانده است.

این نگرانی‌ها در حالیست که مدیرعامل OpenAI سازنده ChatGPT نیز درباره ابزارهای هوش مصنوعی ابزار نگرانی کرده و گفته بود: «جهان با ابزارهای هوش مصنوعی ترسناک فاصله زیادی ندارد!»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.