کد مطلب: ۸۲۹۷۹۳

تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری برای دانش بنیان ها

تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری برای دانش بنیان ها

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام افزایش اعطای تسهیلات ریالی به شرکت‌های دانش بنیان از تخصیص خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری برای تامین نیاز ارزی شرکت‌های دانش‌ بنیان در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدرضا فرزین ظهر امروز با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و جمعی از تشکل‌ها و شرکت‌های پیشرو در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان دیدار کرد.

فرزین در این نشست بر حمایت همه جانبه نظام بانکی از این شرکت‌های موثر تاکید کرده و گفته که برای حل مشکلات ارزی شرکت‌های دانش بنیان و در راستای حمایت عملی از آنان، خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری در سال‌ جاری برای این بخش اختصاص می‌یابد.

رئیس‌کل بانک مرکزی از تشکیل کمیته تامین و تخصیص ارز در بانک مرکزی با حضور وزارتخانه‌های صنعت معدن و تجارت، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی خبر داده و اظهار کرده، در این کمیته نیاز‌های ارزی سالانه بخش‌های مختلف براساس منابع، تعیین و سهمیه هر یک از بخش‌ها برای گشایش اعتبار مشخص می‌شود.

به گفته فرزین، بانک مرکزی با توجه به ضرورت توجه جدی به شرکت‌های دانش‌ بنیان و برای تسریع در حل نیاز ارزی فعالان این بخش امسال جدای از سهمیه این بخش، ۵۰۰ میلیون دلار خط اعتباری جدید به آن اختصاص می‌دهد.

براساس اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی، شرایط تخصیص این خط اعتباری هم با همکاری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت تعیین می‌شود. البته در همین راستا، نمایندگان این شرکت‌ها می‌توانند در کمیته تامین و تخصیص ارز مشارکت و حضور فعال داشته باشند.

فرزین اظهار کرده که با توجه به گشایش‌هایی که در حوزه ارزی در راه است خط اعتباری ویژه شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های آینده قابلیت افزایش نیز خواهد داشت.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفته که برای برطرف کردن نیاز شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه‌های صادراتی با هدف بازاریابی، این شرکت‌ها می‌توانند ارز مورد نیاز خود را در این زمینه از محل سرفصل نیازهای خدماتی از سامانه مربوطه تامین کنند.

با توجه به مشکلات شرکت‌های فعال درحوزه شرکت‌های دانش بنیان برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش و ضرورت تسریع در تامین به موقع نقدینگی این شرکت‌ها، رئیس‌کل بانک مرکزی دستور داده که کمیته‌ای برای تدوین آیین‌نامه تسهیلات ریالی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت بخش اعتبارات بانک مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شود.

براساس اظهارات فرزین، در سال گذشته ۱۸۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته که 165 درصد رشد داشته، در دو ماهه سال جاری نیز ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در این بخش پرداخت شده که از رشدی معادل ۸۵ درصد داشته است.

ارتباط شبکه شتاب با چین و ترکیه در دستور کار

رئیس‌کل بانک مرکزی بر حمایت جدی شبکه بانکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه ارتباطات بانکی تاکید کرده و گفته، توسعه روابط بانکی با کشورهای همسایه از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی است و در این راستا از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی قطعا استفاده خواهد شد.

به گفته فرزین، هم‌اکنون ارتباط شبکه کارتی شتاب ایران با میر روسیه در حال اتصال است و برقرار این ارتباط با چین و ترکیه نیز در دستور کار قرار دارد.

منبع: اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.