کد مطلب: ۹۰۴۲۵۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مناسب ترین پردازنده برای گیمینگ

مناسب ترین پردازنده برای گیمینگ

تنوع محصولات در بازار کالاهای دیجیتال امروزه خیلی‌ها را سردرگم کرده است. برای کاربری گیمینگ کسب اطلاعات کامل در مورد جزئیات هر قطعه و محصول بسیار ضروری است. برای همین گیمرهایی که در هنگام خرید با عدم شناخت کافی عمل می‌کنند و احتمال خطایشان بالاست.

به گزارش تجارت‌نیوز، برای پایین آوردن احتمال اشتباه در هنگام خرید یک راه حساب شده وجود دارد و آن هم تحقیق و کسب اطلاعات فنی لازم است. از آنجا در عصر  فناوری هر کسی توانایی، وقت یا حوصله چنین کاری را ندارد مشاوره دادن برای هر فرد تبدیل به یک تخصص شده است.

در این گزارش به ترسیم یک مسیر کلی برای هر فرد در بازار می‌پردازیم و سپس به بهترین گزینه‌های موجود در بازار برای هر نوع کاربری و هر میزان بودجه می‌پردازیم. 

کاربری شما چیست؟

هر کسی برای هدفی دست به خرید یک کالا می‌زند. هدف شما چیست؟ امروزه عده زیادی در رده سنی‌ متفاوتی به دنبال جمع کردن سیستمی هستند که توان پردازش بازی‌های نسل جدید را داشته باشد. بازی‌های که نیازمند پردازنده‌های قدرتمند و کارت گرافیک‌های به‌روز هستند.

شاید برخی به دنبال کاربری دیگری باشند. به عنوان مثال برخی به دنبال رندرگرفتن و تولید محتوای تصویری هستند. به طور کلی کاربری‌های ذکر شده نیازمند تجهیزات پیشرفته‌تری هستند. کاربری‌هایی که حرفه‌ای نیازمند جزئیات و تجهیزاتی هستند که قدرت کافی را داشته باشند. 

اما اگر کاربری شما در حدود استفاده‌های خانگی است و شاید قصد انجام کارهای گرافیکی سنگین و یا حتی سبک را ندارید، باید به دنبال سیستم سبک‌تر و ساده‌تری باشید تا از هزینه‌های اضافی دوری کنید.

تعادل قدرت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام به هم بستن و ترکیب کردن قطعات مختلف در نظر داشته باشید، حفظ تعادل قدرت در سیستم شماست. اینکه توازن را راعایت کنید و همه‌چیز را متناسب با یکدیگر ببینید. ممکن است یک سیستم از پردازنده قدرتمندی برخوردار باشد اما کارت گرافیک ضعیف امکان اجرای خیلی از برنامه‌ها را از شما بگیرد. در نتیجه برآیند نهایی یک سیستم را باید درنظر داشته باشید. این که اجزا در کنار یکدیگر چگونه عمل خواهند کرد.

در ادامه به معرفی برخی از مناسب ترین پردازنده‌ ها برای گیمینگ موجود در انواع رده‌ها می‌پردازیم.

Intel یا AMD، کدام گزینه بهتری است؟

در گذشته پردازنده‌ های Intel برتری قاطعی نسبت به تمام رقبای خود در بازار داشتند. این ثبات در تسلط بازار باعث شد چنین باوری در بین عموم پیش بیاید که حتی امروز هم باز این شرکت پیشتاز و پرچمدار این حوزه است. در صورتی که چنین نیست. پردازنده‌ های AMD در نسل‌های جدید خود نه تنها توان رقابت با پردازنده‌های اینتل را دارند، بلکه می‌توان با استناد به برخی از پردازنده‌ های جدید این شرکت، نمایش قدرتمندتری را شاهد بود. 

امروزه مقایسه هر کدام از این پردازنده‌ ها به یک دغدغه جهانی بین دنبال‌کنندگان این حوزه بدل گشته است. عطش ساخت قطعات بهتر سال‌هاست بین سازندگان، آن‌ها را به تولید تکنولوژی‌ها نوین و مدرن‌تری واداشته و همینطور در بین مصرف‌کنندگان عطشی مشابه برای خرید و اجرا با قدرت بیشتر و کیفیت بهتر نیز وجود دارد.

این یک اکوسیستم زنده است که مدام در حال پیشرفت و تکامل است. تکنولوژی صنعت گیمینگ با سرعت بسیار زیادی در حال از رده خارج کردن نسخه‌های پیشین است. بنابراین باید خریداران به دنبال پردازنده‌ ای باشند که قدرت بالایی داشته باشد تا در عین پیشرفت این صنعت باز هم از آن‌چه که در حال رقم خوردن است عقب نماند. 

حالا به معرفی پردازنده‌ های قدرتمند و مناسب گیمینگ می‌رسیم که در گذر زمان اعتبار خود را نشان داده‌اند و از توان بالایی برای پردازش و اجرای آنچه که ازشان تقاضا می‌شود را دارند. 

مناسب ترین پردازنده برای گیمینگ

همانطور که گفته شد کاربری‌های مختلف احتیاجات متفاوتی دارند. برای کاربری گیمینگ محدوده گسترده‌ای از گزینه‌ها موجود است. افراد با در نظر داشتن بودجه‌ای که برای این خرید اختصاص داده‌اند می‌توانند از طبقه‌بندی کاربردی‌تری بهرمند شوند. بنابراین ابتدا با معرفی مناسب‌ ترین گزینه‌های پردازنده‌ها از نظر قیمیتی شروع می‌کنیم و سپس به موارد میان‌رده و بالارده می‌رسیم.

گزینه‌های اقتصادی

منظور از اقتصادی این است که یک پردازنده چه از نسل‌ها پایین‌تر و قدیمی‌تر، هنوز توان و قدرت اجرای مدرن‌ترین برنامه‌ها و گیم‌ها را داشته باشد و بتواند با سیستم‌های پیشرفته و بالارده گیمینگ رقابت کند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که نمی‌توان توقع پردازش بازی‌ها با بهترین کیفیت را داشت. برخی از پردازنده‌ های اقتصادی توان اجرای بازی‌ها را تا حد قابل قبول دارند. حتی می‌توان گفت که برخی از آن‌ها امکان اجرای خیلی از بازی‌های سنگین و حجیم را به شکل خوبی دارند. 

Intel Core 3i - 13100F

یکی از مناسب‌ ترین گزینه‌های موجود در بازار که از قدرت بالایی برای کاربری گیمینگ برخوردار است. ارزیابی این پردازنده در نرم افزار بنچمارک بسیار قابل قبول و رضایت‌بخش است. از همه مهم‌تر قیمت مناسب این پردازنده در بین دیگر رقبا و موارد مشابه است. 

شرکت اینتل با سری 13100 و 12100 طرفداران زیادی پیدا کرد. این پردازنده هم در کنار دیگر هم نسل‌های خود از گزینه‌های مناسب برای کاربری گیمینگ بوده و کماکان باقی مانده است.

AMD RYZEN 5 7600X

به مرور زمان AMD  جای خود را میان محبوب‌ترین و کاراترین پردازنده‌ ها باز کرد. پردازنده RYZEN 5 7600X از قدرت بسیار بالایی برخوردار است. پشتیبانی این پردازنده از DDR5 قابلیت ارتقا این سیستم را به ترکیبی امن برای چند سال آینده را به دست می‌دهد. سرعت پردازش و تحلیل اطلاعات با پردازنده شش هسته‌ای RYZEN 5 7600X بسیار بالاست. همین موارد است که این پردازنده AMD را در کنار قیمت مناسب نسبت به گونه‌های مدرن و جدیدتر برجسته می‌کند.

Intel Core i5 13600K

یکی از قدرتمندترین پردازنده‌ های میان‌رده که توان رقابت با پردازنده‌ های بالارده را به سادگی دارد. این پردازنده 14 هسته‌ای توان مقابله و اجرای هر برنامه‌ای را دارد. اگر بودجه‌ای نسبتا بیشتر دارید می‌توانید با به کار بستن این پردازنده قدرتمند و محبوب،  به یک سیستم گیمینگ باکیفیت دسترسی داشته باشید. 

اگر بتوانید توازن و تناسب قدرت را در سیستم خود برقرار کنید، پردازنده Intel Core i5 13600K می‌تواند به انجام کارهای گرافیکی بپردازید. این پردازنده علاوه بر کاربری گیمینگ می‌تواند در کار رندرینگ هم بسیار کارآمد باشد.

درنهایت پیشنهاد می‌شود باز هم برای خرید و اسمبل کردن قطعات مختلف، اطلاعات بیشتری کسب کنید. به یاد داشته باشید، پردازنده‌های معرفی شده توان اجرا اکثر بازی‌های امروزی را دارند. قدرت اجرا بازی‌ها و کیفیت نمایش آن‌ها به مشخصات سیستم شما بازمی‌گردد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.