خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۲۸۴۰

چه کسانی باید از هوش مصنوعی بترسند؟

چه کسانی باید از هوش مصنوعی بترسند؟

«لورنس لیو»، مدیر نوآوری هوش مصنوعی سنگاپور می‌‌‌گوید: «هوش مصنوعی جای شما را نمی‌گیرد. جای شما را کسی می‌گیرد که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا عملکرد بالاتری داشته باشد.»

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق شاخص روند کار ۲۰۲۴ مایکروسافت و لینکدین، ۷۱‌درصد از مدیران ارشد می‌‌‌‌‌‌گویند که ترجیح می‌دهند نیروی کم‌‌‌تجربه‌‌‌ای را استخدام کنند که به هوش مصنوعی مسلط است، تا نیروی قدیمی و کارکشته‌‌‌ای که از هوش مصنوعی سررشته ندارد. پس به این ترتیب، فرصت بسیار بزرگی پیش روی افرادی است که می‌توانند مهارت‌‌‌های هوش مصنوعی را بیاموزند و در کارشان تلفیق کنند.

با اینکه از زمان عرضه چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی در نوامبر ۲۰۲۲ هوش مصنوعی به نقل داغ محافل تبدیل شده است، شرکت‌های بزرگ برای ادغام این تکنولوژی در تاروپود سازمان خود و کمک به ارتقای مهارت کارکنان کند عمل کرده‌‌‌اند.

یادگیری ابزارهای هوش مصنوعی توسط کارکنان در سراسر جهان

طبق پژوهش مایکروسافت، با اینکه ۷۹‌ درصد از مدیران اجرایی معتقدند سازمانشان باید برای باقی ماندن در عرصه رقابت هوش مصنوعی را در کار خود تلفیق کند، فشار برای بازگشت فوری سرمایه، این ‌گذار را کند کرده است. به همین دلیل، کارکنان در سراسر جهان ابتکار عمل را به دست گرفته‌‌‌اند و خودشان به دنبال یادگیری ابزارهای هوش مصنوعی رفته‌‌‌اند.

این کار منجر به یک مزیت رقابتی می‌شود، اما مشکلاتی را نیز به همراه دارد. متخصصان می‌‌‌گویند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ارتقای فردی مهارت هوش مصنوعی این است که بسیاری از مردم نمی‌‌‌دانند چگونه این کار را امن و موثر انجام دهند. به عنوان نمونه، منابع هوش مصنوعی آنلاین بسیاری همچون چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی و سایر ابزارهایی که از مدل‌‌‌های زبانی بزرگ استفاده می‌کنند به صورت «رایگان» در دسترس هستند؛ اما این منابع حقیقتا رایگان نیستند. مدل‌‌‌های زبانی بزرگ الگوریتم‌‌‌هایی هستند که می‌توانند با استفاده از مجموعه عظیمی از داده‌‌‌ها اطلاعات را شناسایی، خلاصه، تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی کنند.

لیو می‌‌‌گوید: «در این دنیا هیچ چیز رایگان نیست. شما برای استفاده از این ابزارهای آنلاین با داده‌‌‌های خود معامله می‌‌‌کنید. هنگام استفاده از این ابزارها نباید از هیچ یک از داده‌‌‌های شرکت یا داده‌‌‌های شخصی خود استفاده کنید.»

انجام چنین کاری می‌تواند داده‌‌‌های حساس شخصی یا شرکتی را در معرض خطر قرار دهد. بخشی از کسب مهارت در ابزارهای هوش مصنوعی، یادگیری نحوه انجام ایمن و موثر آن است. به گفته لیو، مهم‌ترین مهارتی که امروز باید یاد گرفت، برقراری ارتباط موثر با ابزارهای مبتنی بر مدل‌‌‌های زبانی بزرگ هوش مصنوعی است.

با هوش مصنوعی مثل کارآموزی سختکوش برخورد کنید

کلید استفاده از ابزارهای مدل‌‌‌های زبانی بزرگ استفاده از دستورالعمل‌‌‌های دقیق و مشخص است. با هوش مصنوعی مثل کارآموز سختکوشی برخورد کنید که هرازگاهی اشتباه هم می‌کند. باید داده‌‌‌های زیادی در اختیارش بگذارید. اگر بخواهید کارآموزی کاری را برای شما انجام دهد، با یک جمله‌‌‌ نمی‌توانید موضوع را برایش جا بیندازید. اگر توضیحی در کار نباشد احتمالا کارآموز فقط پس کله‌‌‌اش را می‌‌‌خاراند و شما را تماشا می‌کند. به گفته لیو، بهترین راه ارتقای مهارت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی سروکله زدن با آنها در خانه است. با تکرار و تمرین می‌توانید بیاموزید که چگونه ورودی‌‌‌های توصیفی‌‌‌تری با دقت بیشتر به مدل زبانی بزرگ بدهید تا خروجی مطلوب شما را تولید کند. شما همچنان باید حوزه کاری خود را به خوبی بشناسید، اما کارهای کسل‌کننده‌ای مثل جست‌‌‌وجوی ۲۰ فایل به سرعت توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود. فقط به تحولی که این سرعت عمل می‌تواند در پی داشته باشد فکر کنید.

به گفته لیو شاید ابزارهای هوش مصنوعی هنوز نامانوس به نظر برسند، اما تا سال آینده به سادگی کار با word مایکروسافت می‌‌‌شوند.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.