خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۳۴۱۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رژه سیاره ها / این رویداد کیهانی نادر را از دست ندهید

رژه سیاره ها / این رویداد کیهانی نادر را از دست ندهید

وقت آن است که دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ‌ها را بیرون بیاوریم تا شاهد یک پدیده طبیعی نادر باشیم. رژه سیاره ها یک رویداد کیهانی خاص است.

به گزارش تجارت‌نیوز، از خورشیدگرفتگی کامل گرفته تا نورهای شفق قابل مشاهده در سراسر جهان، به نظر می‌رسد سال 2024 سال شلوغی برای تماشاگران آسمان است. برای تکمیل این لیست، یک رویداد کیهانی بزرگ دیگر را باید در نظر داشت. ۶ سیاره برای آنچه رژه سیاره ها نامیده می‌شود گرد هم می‌آیند، یک رویداد کیهانی نادر که قرار است همه ستارگان را مجذوب خود کند.

رژه سیاره ها چه زمانی رخ می‌دهد؟

5-planets-align-in-order-June-2022-featured

رژه سیاره‌ ای که هم‌ترازی سیاره‌ای نیز نامیده می‌شود، قرار است در 3 ژوئن رخ دهد، جایی که در یک دوره خاص، ۶ سیاره عطارد، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون در مداری بیضوی به دور خورشید می‌چرخند و هنگام عبور از یک خط مستقیم ظاهر می‌شوند. برای مدت کوتاهی، افراد می‌توانند با استفاده از تجهیزات ویژه‌ای مانند تلسکوپ یا دوربین دوچشمی پرقدرت، همه این سیارات را در کنار هم در خط دید مشاهده کنند.

به گزارش starwalk.space، رژه سیاره در 3 ژوئن، چند ساعت قبل از طلوع خورشید، به طور گسترده در سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود. با این حال، بسته به منطقه، برخی ممکن است چند روز زودتر یا بعد از 3 ژوئن شاهد این پدیده باشند.

این گزارش حاکی از آن است که کسانی که در سائوپائولو زندگی می‌کنند می‌توانند زودتر در 27 مه در بخش آسمان 43 درجه شاهد رژه سیاره ای باشند، در حالی که ساکنان Syndey می‌توانند آن را در 28 مه در بخش آسمان 59 درجه ببینند. به طور مشابه، نیویورکی‌ها می‌توانند در 3 ژوئن شاهد تراز سیاره‌ای در سال 2024 باشند. همچنین برنامه‌ای از سوی Starwalk تنظیم شده که رژه سیاره را در یک مکان مشخص آسان می‌کند.

اگر این یکی را از دست دادید، یک مورد دیگر نیز در 28 آگوست در راه است. تراز هفت سیاره ای حتی خاص‌تر و ویژه‌تر برای 28 فوریه 2025 برنامه‌ریزی شده است، جایی که عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون در آن قرار خواهند گرفت و همسو می‌شوند.

چرا رژه سیاره ها رخ می‌دهد؟

NASA-lucy-mission-path-20230127

رژه سیاره ها یک پدیده طبیعی است. چیزی که این رویداد را به یک رویداد خاص تبدیل می‌کند، این واقعیت است که هر ۶ سیاره در حال کنار هم قرار گرفتن هستند.

رژه سیاره ها به این معنی نیست که سیارات کاملاً در یک راستا قرار می گیرند، آنها فقط به این شکل ظاهر می‌شوند. برخی از سیارات کمی بالاتر و پایین‌تر از سایرین خواهند بود، از این رو، به‌رغم دور بودن از یکدیگر، به دلیل موقعیت خود، در یک راستا به نظر می‌رسند.

بهترین مکان برای تماشای رژه سیاره ها  2024 کجاست؟

بهترین مکان برای تماشای رژه سیاره 2024 جایی دور از آسمان‌خراش‌ها و شهرهایی با آلودگی نوری کمتر و بدون موانع فیزیکی خواهد بود. اگر قصد دارید بدون تجهیزات خاصی (احتمالاً قبل از طلوع خورشید) شاهد این پدیده باشید، پس این احتمال وجود دارد که فقط بتوانید مریخ و زحل را که بزرگ‌تر از چهار مورد دیگر هستند و عطارد و مشتری را مشاهده کنید. برای رصد اورانوس و نپتون، باید از فناوری کمک گرفت.

بهترین زمان برای مشاهده این رویداد کیهانی درست قبل از طلوع خورشید خواهد بود و باید چشمی به افق شرقی داشت. سیارات فقط از یک زاویه خاص در یک راستا به نظر می‌رسند. و همچنین بسیار مهم است که آسمان صاف بماند تا این رویداد قابل رویت باشد.

اخبار حوزه علم و تکنولوژی را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.