فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۳۴۵۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مقاله‌ نویسی با کمک هوش مصنوعی / تبدیل ویدئو به متن علمی ما را به کدام سمت می‌برد؟

مقاله‌ نویسی با کمک هوش مصنوعی / تبدیل ویدئو به متن علمی ما را به کدام سمت می‌برد؟

با ورود هوش مصنوعی به میدانگاه پژوهش و تحقیق بشری، فرایند و پروسه مطالعات دستخوش تغییراتی خواهد شد. به‌سادگی می‌توان گفت هوش مصنوعی فرایند مقاله نویسی را بسیار کوتاه‌تر می‌کند. اما آیا این ساده‌انگاری درست است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تحقیق و  مقاله نویسی عمر بسیار درازی دارد. ابزار مربوط به آن هم همین‌طور. اما آنچه در طول تاریخ تغییر کرده است اَشکال این ابزارآلات بوده‌ و این تغییر پیوسته ادامه خواهد یافت. ماهیت تحقیق و پژوهش تغییری نکرده و به همان قوت دیروز باقی‌ است. اگر در سالیانی بسیار دور از امروز مساله و دغدغه بشر کشف شکل زمین و تبیین قوانین حرکت و تشخیص سازوکار بدن بود، امروزه درخت علم شاخه‌های زیادی دارد و تعداد برگ‌هایش از شمار خارج است و انسان‌ در پی آن می‌گردد تا همه‌چیز را راجع به این درخت بداند. پس ماهیت کاوشگری انسان تغییری نکرده و این فرایند ادامه خواهد داشت. 

با ظهور ابزارآلات هر حوزه یا صنعتی دچار یک دگرگونی شد. محتواسازی از این قاعده مستثنی نیست. محتواسازی و تولید محتوا از سطحی‌ترین و توخالی‌ترین اشکال خود تا خالص‌ترین و علمی‌ترین نمونه‌های آن در طول تاریخ تفاوت بسیاری کرده‌ است. تغییر پیش‌ رو بسیار خبرساز است. تکامل هوش مصنوعی به قدری پراهمیت است که مشاغل بسیاری را تهدید می‌کند و همین چندی پیش اظهار نظر ایلان ماسک دراین‌باره جنجال بسیاری به پا کرد. ایلان ماسک مدعی شده بود هوش مصنوعی برای انسان شغلی باقی نخواهد گذاشت و او را از کار بیکار خواهد کرد. 

با فراگیر شدن ماشین‌های ترجمه اولین‌ نمونه‌های ورود کار غیرانسانی به تحقیقات رخ نمود. این البته ساده‌انگارانه‌ است که فکر کنیم این‌دست ماشین‌ها کار انسان را انجام خواهند داد. ماشین‌ها کار را ساده خواهند کرد اما توان انجام تمام یک کار را با کیفیت انسانی نداشته و فعلاً ندارند. هرچند نسل‌های جدید معرفی‌شده از چت‌بات‌های مختلف مانند Gemini و Chat GPT 4 از قابلیت‌های شگفت‌انگیزی برخوردارند اما باز این شکاف بین انسان‌ها و غیرانسان‌ها بر جای خود باقی‌ است. 

به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان دور این ماشین‌های هوشمند و دیجیتال توان پردازش و ارائه برابر با قوای انسانی را پیدا و چه بسا بهتر از ما عمل کنند. فعلاً افراد می‌توانند با ارائه لینک یک ویدئو شکل متنی آن را دریافت کنند. در اینجا، ابزارهای تبدیل ویدئو به متن به کمک ما می‌آیند. این ابزارها با استفاده از هوش مصنوعی، گفتار موجود در ویدئو را به متن تبدیل می‌کنند و خلاصه‌ای از محتوای آن را ارائه می‌دهند. 

تاریخچه‌ای نوین در دنیای مقاله‌ نویسی و پژوهش

ایده تبدیل گفتار به متن سابقه‌ای دیرینه دارد. در سال‌های گذشته، از نرم‌افزارهای ابتدایی برای رونویسی دستی فایل‌های صوتی استفاده می‌شد. با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی پا به عرصه گذاشتند و این فرایند را به طرز چشمگیری ارتقا دادند. امروزه ابزارهای تبدیل ویدئو به متن مختلفی در دسترس است که هر کدام ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند. برخی از این ابزارها به صورت آنلاین و رایگان ارائه می‌شوند، در حالی که برخی دیگر نیاز به پرداخت هزینه دارند. 

روش‌های مختلف تبدیل ویدئو به متن

دو روش کلی برای تبدیل ویدئو به متن وجود دارد:

تشخیص گفتار: هوش مصنوعی به طور خودکار گفتار موجود در ویدئو را تشخیص می‌دهد و آن را به متن تبدیل می‌کند. این توانایی به مرور زمان تقویت شد و به تکامل رسید و البته این تکامل هنوز قطع نشده است. بنابراین باید شاهد پیشرفت‌های چشمگیری باشیم و انتظار روزی را بکشیم که یک ابزار هوش مصنوعی توانایی برقراری دیالوگ و ارتباطی انسان‌گونه را داشته باشد.

بارگذاری زیرنویس: اگر ویدئو دارای زیرنویس باشد، می‌توان از آن برای استخراج متن استفاده کرد. این سرویس‌ها توان تبدیل این زیرنویس‌ها را به متنی واحد دارند. 

دقت و کیفیت نهایی متن استخراج‌شده به عوامل مختلفی از جمله کیفیت صدا، وضوح گفتار و پیچیدگی محتوای ویدئو بستگی دارد. هنوز بسیاری از اطلاعات و مفاهیم به شکل مطلوب فاصله‌ای محسوس با خروجی کار هوش مصنوعی دارند. البته که هوش مصنوعی امروزه توانسته توجه زیادی بابت قابلیت‌های جالب و جذاب خود جلب کند اما نمی‌توان از آن سمتِ ماجرا غافل ماند. 

مقاله‌ نویسی با هوش مصنوعی

استفاده از ابزارهای تبدیل ویدئو به متن مزایای متعددی دارد، از جمله دسترسی آسان به محتوا. هوش مصنوعی و دیگر ابزارهای تحقیق و پژوهش در طول تاریخ به تسریع امور انسانی کمک کرده‌اند. چه بسا از دل محتوای استخراج‌شده می‌توان اطلاعات جدیدی به دست آورد. از این رو می‌توان از دل یک ویدئو به یک پژوهش علمی رسید. کافی‌ است دستورهایتان را به شکل صحیح به هوش مصنوعی ابلاغ کنید و منتظر آن باشید تا درخواست‌تان را اجرا کند.

اما این سرویس‌ها معایبی هم دارند. اولاً که همیشه این اطلاعات درست به دست شما نمی‌رسند. نمی‌توان گفت استنادپذیر نیستند اما نمی‌توان هم کاملاً به آنها تکیه کرد. ممکن است حین پردازش این اطلاعات اشتباهی نیز پیش آید؛ به عنوان مثال بسیاری از معانی هنوز برای ابزار هوش مصنوعی قابل درک نیست. بنابراین نمی‌توان توقع داشت که تمام و کمال یک مساله به شما انتقال داده شود. هوش مصنوعی تنها امروزه در حکم مکمل به کار شما می‌آید. 

تبدیل ویدئو به متن علمی ما را به کجا خواهد برد؟

در نهایت، می‌توان گفت این ابزارها ابزارهایی قدرتمند برای تسهیل دسترسی به اطلاعات و غنی‌سازی محتوای دیجیتال هستند. قدرت و قابلیت‌های آنها موضوعی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. بنابراین در آینده و امروز زیاد به کار خواهند آمد. 

ابزار هوش مصنوعی می‌تواند باعث تسریع سرعت تحقیقات علمی شود. این سرعت بالا، ضریب خطا را نیز افزایش می‌دهد. در نتیجه در آینده ما شاهد اشتباهات بسیاری خواهیم بود. البته این چیز بدی نیست. هرچه بیشتر اشتباه کنیم، تجربیات بیشتری به دست آورده‌ایم و به کشف راه درست بهتر نزدیک شده‌ایم. 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.