فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۵۵۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

لطفا طول عمر را تمدید کنید/ نانوتکنولوژی چگونه به کمک پزشکی می‌آید؟

لطفا طول عمر را تمدید کنید/ نانوتکنولوژی چگونه به کمک پزشکی می‌آید؟

نانوتکنولوژی به عنوان یکی از جدیدترین علوم در تاریخ بشر، امروزه از توان بسیار بالایی برای ایجاد تحولات هیجان‌انگیز برخوردار است. در این گزارش به ترسیم چشم‌‌اندازی که از افق نانوتکنولوژی برای جهان محتمل است می‌پردازیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، در عرصه علم و فناوری، مفاهیم کمی هستند که تخیلات را مانند ایده تمدید عمر انسان فراتر از محدودیت‌های شناخته شده‌اش به خود جلب کنند. کتاب جدید ری کورزویل، نزدیک‌تر شدن تکینگی: زمانی که ما با هوش مصنوعی ادغام می‌شویم، آینده‌ای را ترسیم می‌کند که در آن این امکان نه تنها ممکن است بلکه به ناگزیر است، به لطف پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی (AI) و نانوتکنولوژی. در مورد معنای تکنگی حرف بسیار است. واژه‌ای که به سادگی قابل فهمیدن نیست. برای همین به شما پیشنهاد می‌کنیم تا اگر واقعا به دنبال باخبر شدن از تازه‌های نانوتکنولوژی هستید، از تکینگی عبور کنید. اگر کنجکاو شده‌اید باید گفت که تکینگی در علم فیزیک تعریف شده است. تکینگی موقعیتی در فضا-زمان است که  طبق پیش‌پینی نسبیت عام، در آن چگالی و میدان گرانشی جسم سماوی بی‌نهایت می‌گردد. این دست از موقعیت‌ها در نظریه بیگ بنگ یا مه‌بانگ تصویر می‌شوند. هر چند که در ریاضیات هم به تکینگی می‌رسیم. 

تکینگی می‌تواند هر جایی رخ دهد. از آنجایی که دیگر مربوط به یک موقعیت نیست و دربردارنده یک معنا یا مفهوم است. تکینگی شما را به افق شگفت‌انگیز و هیجان‌انگیزی از علم فیزیک و دستاوردهای آن می‌برد. پلی که به شما چشم‌اندازی از قدمت آسمان‌ها می‌دهد. کافی‌ست این کلمه را حتی به فارسی دنبال کنید و از تصاویر آن لذت ببرید. تکینگی در دیگر علوم هم وجود دارد. در ریاضیات هم سروکله تکینگی پیدا می‌شود و برای آن دسته از افراد که ریاضی را سرگرم‌کننده می‌یابند، تکینگی در ریاضیات می‌تواند بسیار زیبا باشد. البته که این در نسبت مستقیم است با نوع نگاه شما به ریاضیات. به هر حال تکنگی در حوزه‌های متعددی پیدا می‌شود.  

تکینگی هوش مصنوعی به حالتی گفته می‌شود که هوش انسانی دیگر غالب بر مصنوع خود نخواهد بود. در واقع هوش مصنوعی به قدری پیشرفت کرده است که در تمامی امور علمکردی بهتر از انسان‌ها ارائه می‌دهد. این حالت را بسیاری از ما با شنیدن اخبار پیشرفت‌های هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌کنیم. برخی از این وضعیت خوشحال می‌شوند و برای دیدن فصل جدید زیست انسان‌ها هیجان‌زده‌اند و برخی دیگر نگران شده‌اند و دچار ترس‌اند و چه بسا نبرد وجودی بین انسان‌ها و ربات‌ها را تصور کنند. در هر صورت برای آن دسته از افرادی که نقشی در دستاوردها و حتی فجایع علمی ندارند، انتظار یکی از گزینه‌هاست. هر چند مطاله و آگاه بودن از این تحولات یک اصل اولیه به حساب می‌آید. 

علوم از مسیرهای مختلف از یک مبدا به سمت یک مقصد حرکت می‌کنند. همه آن‌ها در پی شناخت بیشتر و درک بهتر جهان و ما عنوان چیزی در این جهان هستند. این بار به دستاورد نانوتکنولوژی، این علم معاصر می‌پردازیم تا توضیح حتی یک قدم نزدیک شدن به آنچه که تکینگی هوش مصنوعی می‌نامیم را توضیح دهیم. 

نانوتکنولوژی: مسیری به سوی جاودانگی؟

نانوتکنولوژی، دستکاری ماده در مقیاس اتمی، مولکولی و فرامولکولی، در خط مقدم تحقیقات تمدید عمر قرار دارد. این فناوری پتانسیل دارد تا پزشکی را با امکان ترمیم یا حتی جایگزینی بافت‌ها و اندام‌های آسیب دیده در سطح سلولی متحول کند. این نسخه نانویی چشمه جوانی می‌تواند، از نظر نظری، بیماری‌های کشنده مانند سرطان را ریشه‌کن کرده و اثرات پیری را معکوس کند.

لطفا طول عمر را تمدید کنید!

آبری دی گری، یک بیوژرنتولوژیست برجسته و بنیانگذار بنیاد LEV، فرآیند پیری را با فرسودگی موتور یک اتومبیل مقایسه می‌کند. همانطور که یک اتومبیل با گذشت زمان آسیب می‌بیند، بدن‌های ما نیز از طریق فرآیندهای طبیعی متابولیسم سلولی و تولید مثل، دچار آسیب می‌شوند. این منجر به زباله و آسیب ساختاری در سطح سلولی می‌شود که توانایی بدن ما برای ترمیم آن با افزایش سن کاهش می‌یابد.

نانوربات‌ها: آینده پزشکی

هدف نهایی تحقیقات طول عمر، توسعه روش‌هایی برای ترمیم آسیب‌های مرتبط با پیری در سطح سلولی و بافتی است. نانوربات‌ها، ماشین‌های کوچکی که می‌توانند در داخل سلول‌های ما کار کنند، یک راه حل امیدوارکننده برای دستیابی به این هدف هستند. این ربات‌های کوچک می‌توانند برای شناسایی و ترمیم آسیب‌های مولکولی که منجر به پیری می‌شوند، برنامه‌ریزی شوند و احتمالاً منجر به افزایش قابل توجه طول عمر شوند.

وضعیت کنونی تحقیقات طول عمر

در حالی که ایده‌های ارائه شده توسط کورزویل و دی گری هنوز در مرحله تحقیق قرار دارند و هنوز محقق نشده‌اند، آن‌ها نگاهی وسوسه‌انگیز به آینده سلامت انسان ارائه می‌دهند. چشم‌انداز استفاده از نانوربات‌ها برای تحقیقات طول عمر به ویژه هیجان‌انگیز است، زیرا می‌تواند درک ما از پیری و بیماری را به طور اساسی تغییر دهد.

پنجره نانوتکنولوژی

سفر به سوی تمدید عمر از طریق نانوتکنولوژی هنوز در ابتدای راه است، اما مسیر توسط چشم‌اندازهایی مانند کورزویل و دی گری هموار می‌شود. با پیشرفت تحقیقات، روزی که ما با AI ادغام شویم و محدودیت‌های بیولوژیکی خود را پشت سر بگذاریم، ممکن است زودتر از آنچه فکر می‌کنیم فرا رسد و عصر جدیدی از سلامت و طول عمر انسان را اعلام کند.

اما مرگ یک قطعیت است

البته لازم است تمام این نکات را یک بار کنار گذاشت و به این مسئله از زاویه دیگری نیز نگاه کرد. انسان می‌تواند با رعایت مسائل مختلف از خود مراقبت کند. مراقبت از خود به عنوان یک واجب شرعی و عرفی شناخته شده است. چیزی که در این میان هیچگاه گفته نمی‌شود دست کوتاه علم و دانشمندان است. حقیقت این است که انسان توان فکر کردن به مرگ را ندارد. علوم از راه آزمایش به شناخت می‌رسد. در واقع انسان با تجربه کردن به شناخت می‌رسد. سوال اینجاست که چگونه در مورد مرگ تجربه بدست می‌آید؟ مرگ یک قطعیت به شمار می‌رود و از حیطه اختیارات انسان خارج است. در ادبیات ما مثلی وجود دارد که می‌گوید عمر دست خداست. 

نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد. همین آینده را خواندنی و دیدنی می‌کند.

برای مشاهده اخبار حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.