فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۷۴۲۹

تجارت‌نیوز، گزارش می‌دهد:

چرا هوش مصنوعی اپل روی آیفون های قدیمی کار نمی‌کند؟

چرا هوش مصنوعی اپل روی آیفون های قدیمی کار نمی‌کند؟

بسیاری از کاربران اکوسیستم اپل از اینکه نمی‌تونند از قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید معرفی‌شده استفاده کنند ناراضی هستند. آیا اپل به این نارضایتی عمومی در بین کاربران خود فکر نکرده بود؟ و اگر کرده بود چرا این اشکال را رفع نکرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بسیاری از کاربران پس از اینکه متوجه شدند هوش مصنوعی اپل تنها روی آیفون 15 پرو و پرو مکس و همچنین آیپدها و مک‌های دارای تراشه‌های سری M اجرا می‌شود، ابراز ناراحتی کردند. برخی به این وجه ماجرا اندیشیدند که ممکن است این سیاست اپل برای فروش بیشتر و بهتر مدل‌های عرضه‌شده جدید خود در بازار است. 

اما جریان واقعاً از چه قرار است؟ در این گزارش به این مساله می‌پردازیم که چرا نسخه‌های قدیمی قادر به پشتیبابی از این جدیدترین قابلیت معرفی‌شده از سوی این اکوسیستم، هوش مصنوعی اپل، نیستند و کاربران این دستگاه‌های قدیمی‌تر نمی‌توانند از این ویژگی‌ها بهرمند شوند. 

ستونی به نام پردازشگر/ هوش مصنوعی سنگین اپل

جان جیاناندریا، مدیر بخش هوش مصنوعی اپل، توضیح داد دلیل اصلی این محدودیت، قدرت پردازش عظیمی است که برای اجرای مدل‌های زبان بزرگ روی دستگاه‌ها لازم است. این مدل‌های پیچیده ستون فقرات هوش مصنوعی اپل به شمار می‌روند.

جیاناندریا در مصاحبه‌ای با برنامه «The Talk Show» گفت: «اجرای مدل‌های زبانی بزرگ به قدرت پردازش باورنکردنی نیاز دارد. این ترکیبی از عوامل است: پهنای باند دستگاه، اندازه ANE (موتور عصبی هوش مصنوعی اپل) و قدرت کلی پردازش برای اینکه این مدل‌ها به اندازه کافی سریع اجرا شوند و مفید باشند.»

در حالی که از نظر فنی اجرای این مدل‌ها روی دستگاه‌های قدیمی‌تر امکان‌پذیر است، اما تجربه کاربری کند و غیرعملی خواهد بود. بنابراین تخصیص هوش مصنوعی اپل به نسخه‌های جدیدتر عرضه‌شده در بازار به این علت است. نمی‌توان اپل را متهم کرد که از چنین شیوه‌ای برای بازاریابی استفاده می‌کند. 

هوش مصنوعی اپل/ مدلی منحصربه‌فرد

درک این نکته مهم است که هوش مصنوعی اپل یک برنامه مستقل یا چت‌بات مانند ChatGPT نیست. در عوض، این یک لایه عمیقاً ادغام‌شده از هوش مصنوعی است که در بافت جدیدترین سیستم‌عامل‌های اپل تنیده شده است. این «نوع» از هوش مصنوعی، همان‌طور که برخی آن را می‌نامند، به طور مستقیم روی آیفون یا مک اجرا می‌شود و به دلیل ماهیت درون‌دستگاهی‌اش به قدرت پردازش بالایی نیاز دارد.

اپل از مدت‌ها قبل هوش مصنوعی خود را مدلی منحصربه‌فرد خوانده بود. مدلی که یک برنامه مجزا نیست و دقیقاً به همان شکی که ذکر شد، لایه‌ای از لایه‌های سیستم‌عامل محسوب می‌شود. 

ترفندی برای فروش جدیدترین‌ها

با شرایط فعلی، برای تجربه کردن هوش مصنوعی اپل، ارتقا به آیفون 15 پرو یا آیپد با جدیدترین تراشه سری M ضروری است. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: سیری بازطراحی‌شده، ابزارهای نوشتاری مبتنی بر هوش مصنوعی، رونوشت تماس‌های لحظه‌ای و امکان ایجاد ایموجی‌های سفارشی.

در حالی که برخی از تحلیلگران بر این باورند که این رویکرد ممکن است کاربران را به سمت ارتقا دستگاه سوق دهد، اپل همچنان بر این عقیده است که این یک ترفند برای افزایش فروش آیفون نیست. گرگ جوزویاک، مدیر بازاریابی اپل، گفت: «اگر قرار بود چنین باشد، ما دسترسی را فقط به جدیدترین آیپدها و مک‌ها نیز محدود می‌کردیم.»

آیا آیفون 16 استاندارد از هوش مصنوعی اپل پشتیبانی خواهد کرد؟

یک سوال همچنان باقی مانده است. آیا آیفون 16 استاندارد که انتظار می‌رود اواخر امسال عرضه شود، از هوش مصنوعی اپل پشتیبانی می‌کند یا فقط مدل‌های پرو به مجموعه کامل ویژگی‌های هوش مصنوعی دسترسی خواهند داشت؟ فقط زمان پاسخگو خواهد بود.

برای خواندن اخبار بیشتر حوزه فناوری و استارتاپ‌ها در تجارت‌نیوز می‌توانید به صفحه اخبار تکنولوژی این وب‌سایت مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.