فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۴۷۹

OpenAI روی هوش مصنوعی جدیدی با توانایی‌ های فوق‌ بشری کار می‌ کند

OpenAI روی هوش مصنوعی جدیدی با توانایی‌ های فوق‌ بشری کار می‌ کند

به گفته منابع آگاه، OpenAI سازنده ChatGPT در پروژه‌ای با نام رمز «توت فرنگی» (Strawberry) روی یک فناوری جدید برای مدل‌های هوش مصنوعی خود کار می‌کند. با این فناوری، احتمالاً مدل‌های این شرکت قادر به ارائه قابلیت‌های استدلال پیشرفته انسان‌مانند یا حتی در سطح فوق‌بشری خواهند بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس یک سند داخلی OpenAI که توسط رویترز مشاهده شده، تیم‌های داخلی OpenAI روی پروژه Strawberry کار می‌کنند. باتوجه به این سند، هنوز مشخص نیست چقدر این پروژه به انتشار عمومی نزدیک است. به گفته منابع آگاه، چگونگی فعالیت و عملکرد فناوری جدید یک راز کاملاً محفوظ حتی در داخل OpenAI است.

پروژه جدید هوش مصنوعی OpenAI

در سند داخلی این پروژه گفته می‌شود که هدف Strawberry این است که هوش مصنوعی این شرکت نه‌تنها پاسخ‌هایی به پرسش‌ها بدهد، بلکه توانایی این را داشته باشد که در اینترنت به‌طور مستقل و قابل‌اعتماد بتواند آنچه را OpenAI «تحقیق عمیق» می‌داند، انجام دهد. طبق گفته‌های محققان هوش مصنوعی، این توانایی همان چیزی است که تا به امروز مدل‌های هوش مصنوعی فاقد آن بوده‌اند.

در پاسخ به سؤالی درباره Strawberry، سخنگوی شرکت OpenAI در بیانیه‌ای گفت: «می‌خواهیم مدل‌های هوش مصنوعی‌مان مانند خود ما دنیا را ببینند و درک کنند. تحقیقات مستمر درباره قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی یک روش رایج در این صنعت است، با این باور مشترک که این سیستم‌ها در طول زمان در زمینه استدلال بهبود خواهند یافت.»

به نظر می‌رسد که پروژه توت‌فرنگی درواقع همان پروژه Q* است که پارسال چند محقق OpenAI نگرانی خود نسبت به آن را ابراز کردند، چراکه به زعم آن‌ها توسعه این هوش مصنوعی می‌تواند تهدیدی برای بشر باشد. براساس گزارشی از بلومبرگ، OpenAI اخیراً در یک جلسه داخلی نسخه‌ای از یک پروژه تحقیقاتی را نشان داده است که ادعا می‌شود مهارت‌های استدلال انسان‌مانند دارد. بااین‌حال، هنوز نمی‌دانیم که این پروژه همان Strawberry است یا خیر.

محققان می‌گویند که استدلال، راهی برای دستیابی به هوش مصنوعی در سطح انسانی یا فوق‌بشری است. بهبود استدلال در مدل‌های هوش مصنوعی می‌تواند کلیدی برای بازکردن توانایی مدل‌ها در انجام هر کاری، از اکتشافات علمی بزرگ تا برنامه‌ریزی و ساخت نرم‌افزارهای جدید، باشد.

منبع : دیجیاتو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.