خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۶۶۳

علت صفحه آبی ویندوز ۱۰ در جهان چیست؟

علت صفحه آبی ویندوز 10 در جهان چیست؟

یک به‌روزرسانی معیوب از شرکت امنیت سایبری CrowdStrike، کامپیوترهای شخصی و سرورها را از کار انداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آپدیت معیوب یکی از شرکت‌های امنیت سایبری باعث شد تا هزاران کامپیوتر ویندوزی در سراسر جهان با صفحه‌ی آبی مرگ روبه‌رو شوند.

هزاران دستگاه ویندوزی امروز با مشکل صفحه‌ی آبی مرگ (BSOD) مواجه شدند که بانک‌ها، خطوط هوایی، شبکه‌های تلویزیونی، سوپرمارکت‌ها و بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

یک به‌روزرسانی معیوب از شرکت امنیت سایبری CrowdStrike، کامپیوترهای شخصی و سرورها را از کار انداخته است؛ به‌طوری که آن‌ها را در یک حلقه‌ی بوت دائمی قرار می‌دهد و نمی‌توانند به درستی راه‌اندازی شوند.

نرم‌افزار شرکت CrowdStrike توسط بسیاری از کسب‌وکارها در سراسر جهان برای مدیریت امنیت کامپیوترهای شخصی و سرورهای ویندوزی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولین گزارش‌ها از بانک‌ها و شبکه‌های تلویزیونی در استرالیا منتشر شد. با شروع روز کاری در اروپا، دستگاه‌های بیشتری با مشکل BSOD روبه‌رو شده‌اند. اسکای نیوز، شبکه‌ی خبری بریتانیا، در حال حاضر قادر به پخش برنامه‌های خود نیست. Ryanair، یکی از بزرگترین خطوط هوایی اروپا اعلام کرد که با مشکل فنی مواجه شده که بر پروازهای این شرکت تاثیر گذاشته است.

اداره‌ی فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) اعلام کرد که به دلیل یک «مشکل ارتباطی» تمام پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دلتا، یونایتد و امریکن ایرلاینز متوقف شده‌اند. فرودگاه برلین نیز به دلیل «مشکلات فنی» نسبت‌به تأخیر در پروازها هشدار داده است.

CrowdStrike در بیانیه‌ای نوشت که مشکل را شناسایی کرده و انتشار به‌روزرسانی معیوب را لغو کرده است؛ اما به نظر نمی‌رسد این کار به دستگاه‌هایی که قبلاً تحت تأثیر قرار گرفته‌اند کمکی کند.

صدها کاربر در شبکه‌ی اجتماعی ردیت مشکلات گسترده را گزارش کرده‌اند. راه‌حل موقت شامل بوت‌کردن دستگاه‌های ویندوزی آسیب‌دیده در حالت Safe Mode و سپس رفتن به پوشه‌ی CrowdStrike و حذف یک فایل سیستمی خاص است. اجرای این راه‌حل روی برخی سرورهای ابری یا حتی لپ‌تاپ‌های ویندوزی که از راه دور مدیریت و استفاده می‌شوند، دشوار خواهد بود.

یکی از کاربران ردیت می‌گوید: «کل شرکت ما آفلاین شده است.» کاربر دیگری می‌گوید ۷۰ درصد لپ‌تاپ‌هایشان از کار افتاده‌اند و در حلقه‌ی بوت گیر کرده‌اند.

به‌روزرسانی ۱: رویترز گزارش می‌دهد که مشکل صفحه‌ی آبی مرگ در کامپیوترهای فرودگاه برلین مشاهده شده و این فرودگاه موقتا تمامی پروازها را به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت امور خارجه‌ی امارات متحده‌ی عربی اعلام کرد که قطعی گسترده‌ی سرویس‌ها، برخی از سیستم‌های الکترونیکی این وزارت‌خانه را با مشکل مواجه کرده است. امارات به کاربران توصیه کرده که تا زمان رفع مشکل، هیچ تراکنشی انجام ندهند.

گزارش‌های مشابهی از استرالیا و نیوزیلند نیز به گوش می‌رسند. در استرالیا، رسانه‌ها و خرده‌فروشی‌ها و بانک‌ها و شرکت‌های هواپیمایی و حتی اپراتورها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

به‌روزرسانی ۲: مایکروسافت در بیانیه‌ای به ورج اعلام کرد که از مشکل کامپیوترهای سراسر دنیا آگاه است: «ما از مشکلی که دستگاه‌های ویندوزی را به دلیل یک به‌روزرسانی از یک پلتفرم نرم‌افزاری شخص ثالث تحت تأثیر قرار داده است، آگاهیم.» احتمالا به‌زودی جزئیات دقیق‌تری در این باره منتشر خواهد شد.

ساعاتی پیش از بروز مشکل صفحه‌ی آبی مرگ، بسیاری از سرویس‌های نرم‌افزاری مایکروسافت از دسترس خارج شده بودند و مشکلات برخی از آن‌ها همچنان ادامه دارد؛ با این‌حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که نرم‌افزار پیام‌رسان مایکروسافت تیمز همچنان بدون مشکل کار می‌کند.

به‌روزرسانی ۳: شرکت امنیت سایبری CrowdStrike در بیانیه‌ای می‌گوید مشکل را شناسایی کرده و توانسته است پچ برطرف‌کننده‌ی مشکل را پیاده‌سازی کند. نصب این پچ نیازمند آنلاین‌بودن کامپیوترها است؛ با این‌حال مشکل کرنل معیوب CrowdStrike باعث شده است کامپیوترها روشن نشوند و امکان اتصال آن‌ها به اینترنت وجود نداشته باشد.

CrowdStrike در بخشی دیگر از بیانیه‌اش می‌گوید مشکل صرفا به کامپیوترهای ویندوزی خلاصه می‌شود و مک‌ها و سیستم‌های لینوکسی بدون مشکل در حال فعالیت هستند. این شرکت به صراحت اعلام کرده که با مشکل امنیتی یا حمله‌ی سایبری مواجه نیستیم؛ بلکه موضوع صرفا به پیاده‌سازی یک آپدیت معیوب ارتباط دارد.

به‌روزرسانی ۵: وزارت امور خارجه‌ی امارات می‌گوید پس از قطعی موقتی سیستم‌های الکترونیکی، بار دیگر وضعیت سیستم‌ها به حالت عادی برگشته است.

منبع : زومیت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.