«تجارتنیوز» گزارش میدهد:
ادغام تکنولوژی VR متا در دانشگاههای آمریکا و اروپا
متا با همکاری دانشگاههای برتر آمریکا و اروپا برنامهای آزمایشی برای ادغام VR در آموزش راهاندازی کرد.
در گامی جدید برای ادغام VR (واقعیت مجازی) در آموزش، شرکت متا از همکاری با چندین دانشگاه در ایالات متحده و بریتانیا خبر داد. این طرح تازه که بخشی از برنامه آزمایشی «متا برای آموزش» است، به دانشگاهها فرصت میدهد پلتفرمی آموزشی مبتنی بر VR را آزمایش کنند و گزارش بازخوردش را به متا بدهند. متا میخواهد با این فناوری که ترکیبی از ابزار VR و XR (واقعیت تعمیمیافته) است، تجربههای تعاملی و فراگیری برای دانشجویان رقم بزند.
استفاده از فناوری VR در رشتههای مختلف دانشگاهی
متا با ۱۳ موسسه آموزشی برای اجرای نسخه ابتدایی این فناوری همکاری میکند. این دانشگاهها فناوریهای VR را در کلاسهای خود اجرا خواهند کرد تا میزان پشتیبانی آن از مباحث متفاوتی نظیر علوم، پزشکی، تاریخ و هنرهای زبانی را بسنجند. هدف متا در این فاز آزمایشی، بهینهسازی محتوای VR برای استادها و دانشجویان است، به طوری که در دسترستر و جذابتر باشد.
پروژه «متاورسیتی»؛ اجرای برنامه آزمایشی در اروپا
همزمان با برنامه آزمایشی ایالات متحده و بریتانیا، متا اعلام کرد با پروژه «متاورسیتی» گسترش این فناوری خود به اروپا را آغاز میکند. این طرح که اولین بار در آمریکا با همکاری شرکت آموزشی ویکتوریایکسآر (VictoryXR) شروع شد، نسخههای دیجیتالی از محوطههای دانشگاهی را به شکل مجازی تولید میکند تا دانشجویان در محیطهای آشنا بتوانند به تحصیل بپردازند. در مرحله نخست، دانشگاه لیدز در بریتانیا، دانشگاه سرزمین باسک در اسپانیا و دانشگاه هانوفر در آلمان به این پروژه پیوستند.
از کلاسهای هنر تا فیزیوتراپی
دانشگاه لیدز قبلاً کلاسهای «فراگیر» خود را با محوریت مطالعات نمایشی و تئاتر آغاز کرده و از VR برای ارائه درسهایی استفاده میکند که محیطهای سنتی ممکن است به آن دسترسی نداشته باشند. دانشگاه سرزمین باسک قصد دارد از اوایل سال ۲۰۲۵ کلاسهای فیزیوتراپی و آناتومی را از طریق VR برگزار کند و در نهایت، دانشگاه هانوفر هم در سال تحصیلی آینده دورههای فراگیرش را با VR راهاندازی خواهد کرد.
تعهد متا به فناوریهای فراگیر با وجود چالشهای مالی
این بیانیه نشاندهنده استمرار تعهد متا به VR به عنوان ابزاری تحولآفرین در آموزش است. حدود هفت ماه پیش، متا اعلام کرده بود در حال راهاندازی مرکزی آموزشی با تمرکز بر هدستهای واقعیت مجازی Quest خود است. این مرکز مجموعهای از برنامههای آموزشی و ابزارهای مدیریتی را دربر میگیرد و به مدیران مدرسهها امکان میدهد چندین دستگاه VR را همزمان مدیریت کنند. گرچه متا قبلاً گفته بود این محصول برای دانشآموزان بالای ۱۳ سال در دسترس خواهد بود، اکنون به نظر میرسد تمرکز اولیه این فناوری نیز روی برنامههای آموزش عالی است.
زیانها در عین افزایش درآمد؛ چالشهای مالی متا
بخش آزمایشگاههای واقعیت (Reality Labs) متا که وظیفه توسعه فناوریهای VR و AR (واقعیت افزوده) را بر عهده دارد، اخیراً از ضررهای مالی چشمگیری خبر داده است. در سهماهه سوم سال جاری، این شرکت گزارش داد اگرچه درآمدهای VR و AR آن ۲۹ درصد افزایش یافته و به ۲۷۰ میلیون دلار رسیده، اما هزینهها با سرعت بیشتری رشد کرده و منجر به زیان کلی ۴.۴ میلیارد دلار در این سهماهه شده است. متا این ضرر را به «توسعه محصولات جاری» و برنامههای گسترش آینده نسبت داد که نشاندهنده تعهد شرکت به ساخت یک اکوسیستم VR است.
متا در برابر اپل
اقدامات متا در حالی انجام میشود که دیگر غولهای فناوری نیز مشغول بررسی فناوریهای فراگیر هستند. ورود اخیر اپل به حوزه MR (واقعیت ترکیبی) با هدست Vision Pro توجه زیادی به خود جلب کرده و بسیاری از افراد در صنعت فناوری پیشبینی میکنند که ممکن است این اقدام، نقطه عطفی برای گسترش فناوریهای VR و AR باشد. امکان دارد متا این ابزار را به طور گستردهتری در دسترس مصرفکنندگان و محیطهای آموزشی قرار دهد.
آیا VR آینده آموزش را متحول خواهد کرد؟
متا امیدوار است از طریق این همکاریها، نقش VR در آموزش عالی را بهتر تعریف کند و چالشهایی را که ممکن است در پذیرش این فناوری نوین پیش بیاید از میان بردارد. با شروع اجرای برنامه آزمایشی و پیوستن دانشگاههای بیشتر به پروژه متاورسیتی، در آینده مشخص خواهد شد که آیا VR قادر به ایجاد انقلاب در حوزه آموزش خواهد بود یا نه.
اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه علم و فناوری تجارتنیوز بخوانید.
نظرات