کد مطلب: ۱۷۹۵۲۱

تنها ۱.۵ میلی‌متر مجموع بارش‌های پاییز امسال در استان یزد

تنها 1.5 میلی‌متر مجموع بارش‌های پاییز امسال در استان یزد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی استان و لزوم پیگیری جدی مدیریت مصرف، اعلام کرد: میزان بارندگی استان از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون 1.5 میلیمتر بوده است.

«محمدمهدی جوادیان زاده» که در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اشکذر سخن می‌گفت، اظهار کرد: چاه‌های چرخاب در شهرستان اشکذر از مهم‌ترین منابع تامین‌کننده آب شرب استان هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد افزود: به طوریکه در بهار و تابستان 50 درصد و در زمستان حدود 20 در صد از آب استان از طریق چاه‌های چرخاب تامین می‌شود و همین امر حفظ و حراست از این منابع را دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون 1.5 میلیمتر بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت منابع آب مناسب نیست و باید با همکاری تمام دستگاه‌های استان مدیریت مصرف آب را جدی پیگیری کنیم.

جوادیان‌زاده در مورد حفاظت کیفی منابع آب، افزود: چه از لحاظ شرعی و چه از لحاظ عرفی، هیچ کسی حق ندارد محیط زیست را آلوده کند، باید با متخلفین برخورد قانونی شود و منفعت جامعه بر هر منفعت دیگری ارجحیت یابد.

وی در این باره از دستگاه قضایی به دلیل صدور احکامی که برای متخلف هم اثر بازدارنده و هم موجب فرهنگ‌سازی می‌شود، قدردانی کرد.

«سید محمد طباطبائی» معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد هم اظهار کرد: سه حلقه چاه غیرمجاز مسدودشده که حجم آب صرفه‌جویی شده ناشی از این اقدام 327 هزار متر مکعب است.

وی ادامه داد: 14 حلقه چاه غیر مجاز نیز پر شده که حجم آب صرفه‌جویی شده ناشی از آن 983 هزار مترمکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در مورد جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب تاکید کرد: شهرداری‌های سراسر کشور مکلف هستند جزء (3) بند 9 مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی آب مبنی بر «جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز شهرداری‌ها از آب شرب و بهداشتی» را ظرف مدت یک‌سال عملیاتی کنند.

وی گفت: در غیر این صورت شرکت‌های آب و فاضلاب مجاز به قطع انشعاب‌های مذکور هستند.

«عباس دهقان» رییس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه‌ای یزد هم در این نشست، گفت: حریم کیفی، یک ابزار فنی و مدیریتی جهت پیشگیری و حفاظت از منابع آب در مقابل انواع آلاینده‌های زیست محیطی است .

وی از اعضای شوراها خواست تا مصوبه‌های لازم در خصوص اقدامات بازدارنده در زمینه آلوده کردن آب، در مقابل آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی، صنعت و شهرنشینی را مصوب واجرایی کنند.

«ناهید غلام نژاد» مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: برای حفاظت کیفی از منابع آب استان زون‌های آب شیرین در نظر گرفته شده است.

وی افزود: حریم چاه‌های آب شرب منطقه چرخاب فیریز شده به طوری که از استقرار هرگونه واحدی در این منطقه جلوگیری می‌شود .

البته «محمدعلی شاه حسینی» فرماندار اشکذر نیز گفت: براساس وظیفه شرعی و قانونی برای حفظ منابع آب باید تلاش کرد.

وی افزود: با توجه به وضعیت وخیم منابع آب در استان، وظیفه سنگینی برای حفاظت و حراست از منابع آب بر عهده ماست.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.