خبر مهم:

کد مطلب: ۱۸۲۵۴۸

ساخت پد پانسمان آنتی‌باکتریال ترمیم‌کننده برای زخم‌های سطحی

ساخت پد پانسمان آنتی‌باکتریال ترمیم‌کننده برای زخم‌های سطحی

ترمیم از فرایندهای طبیعی بدن برای بازسازی بافت‌های پوستی و اپیدرمی است.

این فرایند شامل فعل‌وانفعالات پیچیده میان سلول‌ها، اجزای ماتریکس خارج سلولی و ترکیبات سیگنالینگ است؛ اما وقتی آسیب شدید است و یا در قسمت زیادی از پوست اتفاق می‌افتد پوشش سریع و مناسب برای محافظت از پوست و شتاب بخشیدن به ترمیم موردنیاز است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سمیرا صمدیِه یکی از بانوان جوان پژوهشگری است که توانسته است برای این مشکل راه چاره‌ای را یافته و موفق به ساخت پد پانسمان آنتی باکتریال ترمیم‌کننده را برای زخم‌های سطحی درجه ۱ و ۲ با حمایت سازمان بسیج علمی استان آذربایجان‌شرقی گردد.

ترمیم از فرایندهای طبیعی بدن برای بازسازی بافت‌های پوستی و اپیدرمی است.

این فرایند شامل فعل‌وانفعالات پیچیده میان سلول‌ها، اجزای ماتریکس خارج سلولی و ترکیبات سیگنالینگ است؛ اما وقتی آسیب شدید است و یا در قسمت زیادی از پوست اتفاق می‌افتد پوشش سریع و مناسب برای محافظت از پوست و شتاب بخشیدن به ترمیم موردنیاز است.

سمیرا صمدیِه متولد 1370 و کارشناس ارشد رشته بیوشیمی یکی از بانوان جوان پژوهشگری است که توانسته است برای این مشکل راه چاره‌ای را یافته و موفق به ساخت پد پانسمان آنتی باکتریال ترمیم‌کننده را برای زخم‌های سطحی درجه 1 و 2 با حمایت سازمان بسیج علمی استان آذربایجان‌شرقی گردد.

به همین خاطر گفتگویی را با ایشان انجام داده که در ادامه به آن می‌پردازیم:

معرفی مخترع

صمدیه در ابتدای این گفتگو ضمن معرفی خود به خبرنگار ما گفت: بنده فارغ‌التحصیل رشته بیوتکنولوژی در مقطع کارشناسی در دانشگاه شاهد تهران و همچنین فارغ‌التحصیل رشته بیوشیمی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه مالک اشتر با موضوع پایان‌نامه: تهیه غشای نازک بیوپلیمری با خاصیت آنتی باکتریایی و بررسی کشت سلول‌های فیبروبلاست بر روی آن هستم و در همین زمینه نیز مقالات متعددی را ارائه نموده و همچنین در انجام طرح‌های پژوهشی مختلفی همکاری داشتم.

معرفی محصول

این پژوهشگر جوان بسیجی در ادامه با اشاره به تعریف‌ترمیم افزود: ترمیم از فرایندهای طبیعی بدن برای بازسازی بافت‌های پوستی و اپیدرمی است.

وی گفت: این فرایند شامل فعل‌وانفعالات پیچیده میان سلول‌ها، اجزای ماتریکس خارج سلولی و ترکیبات سیگنالینگ است؛ اما وقتی آسیب شدید است و یا در قسمت زیادی از پوست اتفاق می‌افتد پوشش سریع و مناسب برای محافظت از پوست و شتاب بخشیدن به ترمیم موردنیاز است.

این پژوهشگر افزود: به همین منظور ساخت پد پانسمان آنتی باکتریال را برای ترمیم زخم‌های سطحی درجه 1 و 2 را شروع کردم که خوشبختانه با حمایت‌های سازمان بسیج علمی استان آذربایجان‌شرقی توانستم آن را به اتمام برسانم.

عدم وجود نمونه مشابه داخلی

صمدیه در رابطه با نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی این محصول نیز گفت: در داخل کشور به صورت پراکنده کارهایی در این زمینه انجام شده است، لیکن تحت عنوان محصول عرضه شده با مشخصاتی که ذکر گردید موجود نمی‌باشد.

وی افزود: در خارج از کشور کارهای به نسبت زیادی در این زمینه انجام شده است هم در زمینه مقالات ارائه شده و هم در زمینه محصولات تولید شده است که این محصول از لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با نمونه های خارجی می‌باشد.

کاربرد محصول

وی با اشاره به کاربردهای این طرح در حوزه‌های خدمات بهداشتی درمانی گفت: با توجه به بروز سوانح و اتفاقات ناگوار در هر زمان و مکانی این محصول از نیازهای اصلی صنعت پزشکی کشور هست که برای ادامه طرح، حمایت مالی و معنوی از سوی مسئولین محترم جهت ادامه روند کار برای اخذ مجوز وزارت بهداشت جهت تولید و همچنین تجاری‌سازی محصول از نیازهای اصلی من هست.

حامیان طرح

وی با اشاره به نحوه اجرای این طرح افزود: سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان آذربایجان‌شرقی و مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی تبریز دو مجموعه‌ای بودند که زمینه را برای اجرای طرح فراهم و از من حمایت کردند.

درخواست از مسئولین

وی در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد دولت در حمایت از نخبگان و مخترعان و همچنین محصولات تولیدکنندگان داخل کشور نیز گفت: باید توجهات بیشتری به داده‌های علمی موجود در کشور صورت گیرد و در عین توجه ازلحاظ مالی و تامین امکانات برای انجام پروژه‌ها و تحقیقات توجهات و سازمان‌دهی‌های دقیق‌تری انجام پذیرد.

صمدیه، حمایت مالی و معنوی بیشتر جهت روند سریع پروژه‌ها را مهم‌ترین خواسته نخبگان از دولت و نهادهای حمایتی عنوان کرده و افزود: مسئولان و دولت باید امکانات لازم جهت انجام آزمایش‌ها همچون دستگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز در اختیار پژوهشگران قرار دهند و هم‌چنین حمایت مالی و همراهی مسئولین لازمه و ضرورت انجام و ادامه تحقیقات داخلی است.

توصیه به جوانان

این بانوی جوان بسیجی با اشاره به نقش جوانان در آبادانی و پیشرفت کشور گفت: به جوانان و پژوهشگران در تمامی عرصه‌ها توصیه می‌کنم که فعالانه برای رفع مسائل علمی کشور قدم بردارند و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذاری نکنند و شجاعانه و با کوشش فراوان مسائل علمی را دنبال نمایند.

تشکر و قدردانی

این محقق بسیجی در پایان این گفتگو گفت: به خاطر حمایت‌ها و توجهات دلسوزانه که در این زمینه از سوی سازمان بسیج علمی و دانشگاه علوم پزشکی انجام شد کمال تشکر را دارم.

وی افزود: هم‌چنین بر خود لازم می‌دانم از زحمات جناب آقای دکتر دهناد تشکر و قدردانی نمایم؛ اما در نهایت تشکر ویژه¬ای از استادم سرکار خانم دکتر صدری دارم که دلسوزانه در این زمینه مشوق من بودند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.