کد مطلب: ۱۹۹۱۳۷

سرطان سومین عامل مرگ‌و‌میر در ایران

سرطان سومین عامل مرگ‌و‌میر در ایران

متخصص جراحی سرطان گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی، تصادفات و سرطان به‌ترتیب عوامل مرگ‌و‌میر افراد در ایران به شمار می‌روند اما وقوع جنگ‌ها و فراگیری بیماری‌های مالاریا و ایدز جان بسیاری از افراد را در دنیا می‌گیرد.

سیدمحمدرضا حکیمیان با بیان اینکه بیماری سرطان ناگهانی ایجاد نمی‌شود و قبل از مرحله تشخیص دوره سه تا پنج سال را طی می‌کند، اظهار کرد: برای مثال غده بدخیم در معده بسیار آرام رشد کرده و پس از حجیم شدن قابل تشخیص است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی شایع‌ترین سرطان در آقایان را سرطان پروستات و سرطان شایع در خانم‌ها را نیز سینه اعلام کرد و افزود: البته سرطان‌های روده بزرگ، سینه، پروستات و دهانه رحم را می‌توان در مراحل ابتدایی ابتلا به آن تشخیص داد.

متخصص جراحی سرطان با بیان اینکه سرطان پروستات را در سنین بالای پنجاه سال می‌توان با انجام آزمایش خون تشخیص داد، اضافه کرد: چگونگی تشخیص سرطان دهانه رحم نیز با نمونه گیری از آن به وسیله دستگاه پاپ اسمیر امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: در مورد سرطان روده بزرگ اگر مراجعه‌کنندگان در هیچ یک از اقوام درجه یک یا دو خود این بیماری را نداشته باشند در سنین بالای پنجاه سال باید تست‌های غربالگری را انجام دهند.

حکیمیان با بیان اینکه برای تشخیص سرطان روده بزرگ روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به وجود خون مخفی در مدفوع، عکسبرداری رنگی و کلونسکوپی از روده اشاره کرد، افزود: البته اعتبار آزمایش مدفوع تا یکسال و کلونسکوپی از روده تا 10 سال است.

سرطان سینه در ایران پروتکل درمانی خاصی ندارد

وی با بیان اینکه در ارتباط با سرطان سینه پروتکل درمانی خاصی در ایران وجود ندارد، گفت: با این وجود از سن 20 تا 25 سالگی به خانم‌ها آموزش داده می‌شود که سینه‌های خود را به طور ماهانه معاینه کرده و از 25 تا 30 سالگی به ماماها مراجعه کنند و از سن 40 سالگی به بعد آزمون ماموگرافی را انجام دهند.

متخصص جراحی سرطان افزود: در این بیماری، ارث نیز موثر است که اگر سرطان سینه در سنین پایین صورت گرفته باشد، درصد ابتلا در دیگران را نیز افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه علت اصلی سرطان‌ها مشخص نیست، تصریح کرد: مصرف سیگار در ایجاد سرطان ریه، نور شدید آفتاب در ایجاد سرطان پوست، مصرف نوشیدنی‌های الکی در سرطان معده و لوزالمعده، بیماری‌های عفونی کبد در ایجاد سرطان کبد مؤثر هستند.

حکیمیان ادامه داد: برای پیشگیری از بروز سرطان باید بین 45 دقیقه تا یک ساعت به طوری ورزش کرد که ضربان قلب بالا رفته و بدن تعرق لازم داشته باشد و سعی داشته باشیم که همواره وزن خود را در حد متعادل نگه داشته و کنترل کنیم.

حکیمیان با اعلام اینکه بخشی از عادات غذایی انسان‌های امروزی باید تغییر کنند، اظهار کرد: بهتر است در سبد غذایی از گوشت‌های سفید مانند ماهی و مرغ بیشتر از گوشت قرمز استفاده شود البته نحوه طبخ مواد غذایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و تا جایی که امکان دارد چربی گوشت‌ها گرفته شده و در هنگام پخت نسوزد.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی، تصادفات و سرطان به ترتیب عوامل مرگ و میر افراد در ایران به شمار می‌روند اما وقوع جنگ‌ها و فراگیری بیماری‌های مالاریا و ایدز جان بسیاری از افراد را در دنیا می‌گیرد.

منبع: ایمنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.