کد مطلب: ۲۱۷۵۹۵

استقرار آتش‌نشانان تهران در نقاط مختلف شهر

استقرار آتش‌نشانان تهران در نقاط مختلف شهر

مدیر منطقه 2 عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی گفت: به‌منظور تسریع در اعزام آتش‌نشانان به محل وقوع حوادث چهارشنبه سوری، نیروها در یک‌هزار نقطه سطح شهر تهران مستقر شده‌اند.

احمد صفری افزود: با توجه به پیک ترافیکی ایام پایانی سال اقدام به استقرار نیروهای آتش‌نشانی از جمله خودروهای سنگین دارای آب و خودروهای دارای نیروهای نجات و امدادی، موتورسواران و تیم‌های پیاده در سطح شهر شده تا در صورت اتفاق خاص، فاصله زمانی از لحظه اعزام نیروها از ایستگاه و رسیدن به محل حادثه به پایین‌ترین زمان ممکن کاهش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی میدان‌ها، چهارراه‌ها، معابر و حاشیه برخی بزرگراه‌ها را از جمله نقاط استقرار نیروهای آتش نشان عنوان کرد و گفت: این نیروها از ساعت 15 روز سه شنبه 22 اسفندماه تا پایان این مراسم آماده خدمت‌رسانی هستند و همچنین طی این روز مدیران عملیاتی آتش نشانی با خودروهای سازمانی به طور مستمر در خیابان‌ها و معابر به گشت زنی پرداخته و وضعیت ایمنی نقاط مختلف شهر را تحت کنترل قرار می‌دهند.

وی از شهروندان خواست ضمن پرهیز از ریختن مایعات قابل اشتعال بر روی آتش، از روش کردن آتش‌های بزرگ که موجب آتش گرفتن درختان، کابل‌ها و بالکن‌های ساختمان‌ها می‌شود، خودداری کنند و در هنگام بروز هرگونه حادثه‌ای، به سرعت مراتب را به سامانه 125 و یا نیروهای آتش‌نشانی مستقر در سطح شهر اطلاع دهند و در صورت مشاهده خودروهای آتش نشانی حین اعزام به ماموریت، مسیر را برای تردد این خودروها باز نگه دارند.

مدیر منطقه 2 عملیات سازمان آتش نشانی با اشاره به تعامل با عوامل شهرداری و شهربان‌ها ادامه داد: برای حفظ توان پاسخگویی در نقاط در نظر گرفته شده و ایستگاه‌ها طی فراخوان نسبت به حضور چهار هزار و 500 نفر نیروهای عملیاتی در ایستگاه‌ها برنامه ریزی شده است.

مدیر منطقه 2 عملیات سازمان آتش نشانی ادامه داد: سازمان آتش نشانی همچنین اقدام به آموزش‌های لازم با محوریت پیشگیری و ایمنی در نقاطی چون مدارس با اثربخشی و خروجی مناسب صورت گرفته و در تمام مقاطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و حتی مهدکودک‌ها این آموزش‌ها انجام می‌شود زیرا اثری که بچه‌ها در سالم برگزار شدن این رسم دارند بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

صفری با اشاره به اهمیت و اثرات حضور والدین در کنار فرزندان در چهارشنبه آخر سال گفت: علاوه بر پیش بینی‌ها و برنامه ریزی برای آموزش دانش آموزان در مدارس، در سرای محلات و حتی با ورود به مساجد برای نمازگزاران و سایر اماکن دارای شرایط تجمعی نیز پیش بینی‌های آموزشی با استفاده از کارشناسان آموزش و پیشگیری به صورت گفتاری و یا ویدئو پروژکتور با نمایش تصاویر حوادث سال‌های اخیر برنامه‌ریزی شده است.

وی ایستگاه‌های مترو را نیز از جمله نقاط هدف برای آموزش شهروندان عنوان کرد و گفت: مربیان آموزشی و آتش نشان داوطلب با استفاده از بروشورهای آماده به صورت سی‌دی و تصاویر و برنامه‌هایی که موجب جلب توجه کودکان و هدایت والدین توسط آنها به سمت مربیان می‌شود، اثرگذاری این آموزش‌ها را بیشتر می‌کنند

این مقام آتش نشانی خاطر نشان کرد: ستاد هماهنگی سازمان آتش‌نشانی برای پاسخگویی به تماس شهروندان در طول شبانه روز با افزایش کابین‌های تماس به چهار برابر ظرفیت موجود و فعال کردن 16 کابین آماده اطلاع‌دهی شهروندان از حوادث رخ داده است.

به گفته وی سال گذشته بیش از پنج هزار و 900 تماس از ساعت 16 تا 23 شب چهارشنبه سوری از سوی مردم توسط این کابین‌ها دریافت شد.

صفری اعزام به ماموریت‌های آتش‌نشانی در طول روزهای عادی در حوادث مختلف را 400 تا 500 مورد اعلام و تاکید کرد: این در حالی است که 300 مورد آتش سوزی نیز طی شب چهارشنبه سوری به این موارد اضافه می‌شود و باید برای آنها آتش‌نشانان اعزام شوند که این به معنی نزدیک دو برابر شدن حوادث است.

به گفته وی 60 خط تلفن برای اطلاع‌رسانی حوادث از سوی مردم در سازمان آتش‌نشانی تعبیه شده است که در شب چهارشنبه سوری با افزایش 30 خط ذخیره تعداد 90 خط در اختیار شهروندان است.

مدیر منطقه 2 عملیات سازمان آتش‌نشانی از مردم خواست تماس‌ها با آتش نشانی کنترل شده باشد و ضمن خودداری از تماس‌های طولانی از اطلاع‌رسانی حریق‌های کنترل شده به آتش نشانی نیز خودداری و فقط موارد آتش سوزی غیرقابل کنترل را اعلام کنند.

صفری به وقوع دو انفجار مهیب با مصدومیت 6 نفر به عنوان گوشه‌ای از حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته اشاره کرد و گفت: برخی از شهروندان اقدام به آتش زدن چندین حلقه لاستیک ضایعاتی خودرو همراه با کپسول گاز مایع و یا برافروختن حریق‌هایی با ارتفاع سه تا چهار متری می‌کنند که به خاطر ترکش‌های ایجاد شده و شدت انفجار بسیار خطرناک و قطعا حادثه ساز است.

وی گفت: سازمان آتش‌نشانی مخالفتی با شادی مردم ندارد اما برای پیشگیری از حادثه شهروندان بهتر است پیرامون حریق‌های کنترل شده به این آیین بپردازند و فرزندان خود را طی این شب در خیابان تنها نگذارند.

وی ادامه داد: بهتر است شهروندان برای تفریح این شب در مراکزی حضور یابند که از سوی مسئولان مربوطه برپا شده و تفریحات به صورت استانداد و با وسائل مطمئن برگزار می‌شود و برگزار کنندگان از ایمن بودن حصول اطمینان دارند و نیروهای آتش نشانی نیز حضور دارند.

مدیر منطقه 2 عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با اشاره به حادثه انفجار تهرانپارس چند سال پیش که به مرگ چهار نفر منجر شد و شدت زوایای حادثه به دلیل نگهداری مواد محترقه در انبار ساختمان چند طبقه اشاره کرد و گفت: عدم آگاهی شهروندان از پیرامون خود در رقم خوردن حادثه و عدم پیشگیری و اطلاع از آن موثر است.

صفری به خانواده‌ها توصیه کرد: مراقب رفت و آمدهای فرزندان خود باشند و اگر فرزندان این روزها در مکان‌های خاص و غیرمتعارف ساختمان یا محلی دیگر مثل زیرزمین و انباری حضور مشکوک پیدا می‌کنند، پیگیری کنند.

وی گفت: بسیاری از حریق‌ها نیز از بالکن‌های ساختمان‌ها شروع و شعله‌های آتش وارد ساختمان شده و گسترده می‌شود بنابراین از این جهت نیز شهروندان باید هوشیار باشند و همچنین در استفاده از بالن‌های آرزو نیز توجه داشته باشند که این بالن‌های رها شده با وزش باد جابه‌جا شده و در صورت برخورد با مواد اشتعال‌زا می‌توانند موجب حریق شوند.

وی ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی قدرت اجرایی آنچنانی ندارد و فقط آتش‌نشانان آن در زمان محول شدن ماموریت برای اطفاء حریق اعزام می‌شوند اما 75 درصد اساسنامه این سازمان پیشگیرانه محور است و این نیست که بگوییم تمام تجهیزات آتش نشانی به‌روز است و شهروندان برای ایجاد هر حادثه و حریقی در سطح شهر نگران نباشند.

مدیر منطقه 2 عملیات سازمان آتش‌نشانی افزود: وظیفه و رسالت ما این است که یاد دهیم تا حد ممکن هیچ اتفاقی نیفتد و با همین محوریت معاونت پیشگیری آتش نشانی حتی قبل و حین ساخت و ساز اماکن ورود کرده و یا اماکن ساخته شده را نیز مورد بازدید قرار می‌دهد.

صفری افزود: بازدیدها با محوریت پیشگیرانه، احصا ناایمنی، ارائه دستورالعمل‌ها و پیگیری از شهرداری و مراجع قضایی برای رفع ناایمنی‌ها صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان آتش نشانی در کنار سایر نهادها و ارگان‌ها ضمن همکاری و تعامل جهت تبدیل همکاری‌ها به هم افزایی ها تلاش دارد تا چهارشنبه سوری بی‌خطری برگزار شود.

صفری افزود: تیزرها و بروشورهای آموزشی در سطح شهر پخش شده ولی در مواردی مشاهده می‌شود تا اتفاق و حادثه‌ای برای خود شهروند نیفتد و ناایمنی را نبیند، نگران نیست به همین دلیل با پخش صحبت مصدومان و تصاویر افراد آسیب دیده در رسانه‌ها می‌توان این احساس خطر را منتقل کرد.

وی ادامه داد: به موازات نهادهای خدمتگزار در این عرصه سودجویان هم تلاش می‌کنند تا اقدامات ما اثربخش نباشد بنابراین باید با اصناف ارائه‌کننده این وسایل نیز برخورد شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.