کد مطلب: ۲۳۷۵۳۲

ایران سازنده اولین داروی ضد‌سالک در جهان

ایران سازنده اولین داروی ضد‌سالک در جهان

بیماری سالک سالانه ۲ میلیون نفر را در جهان درگیر می‌کند و در صورت عدم رفع آن، اثرات زیان‌بار پوستی بر جای خواهد می‌گذارد. پزشکان ایرانی توانسته‌اند دارویی را برای این بیماری تولید کنند که تا ۹۵ درصد سالک را از بین می‌برد.

پزشکان ایرانی توانسته‌اند اولین داروی ضد سالک دنیا را تولید کنند و به‌جای درمان‌های دردناک لیزری و تزریقی، پماد جذاب گیاهی را که با فناوری نانو ساخته شده است، جایگزین درمان‌های کم اثر سابق کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این دارو اولین دارویی است که تا ۹۵ درصد قابلیت رفع کامل این بیماری را دارد و با توجه به شیوع این بیماری در نقاطی از کشور، کمک شایانی به بیماران ایرانی می‌کند.

همچنین بدلیل فراگیری سالک در کشورهای خاورمیانه امکانی برای ایران فراهم می‌شود که این یافته علمی و ساخته فناورانه را به کشورهای همجوار صادر کند و بتواند منافعی اقتصادی برای کشور بدنبال داشته باشد.

بیماری سالک چیست؟

سالک یک بیماری پوستی است که بر اثر ورود انگل تک‌سلولی به نام «لشمانیا» به بدن ایجاد می‌شود. این بیماری زخم‌هایی که ایجاد می‌کند تا پایان عمر روی پوست باقی می‌ماند و یک بیماری پوستی مشترک بین انسان و تعدادی از حیوانات ازجمله جوندگان و سگ می‌باشد.

این بیماری با ایجاد یک برآمدگی قرمزرنگ مشخص می‌شود و سپس به یک توده کوچک سفت و کبود رنگی تبدیل می‌شود و در صورت عدم درمان مناسب زخمی شده و از خود جوشگاه بدشکلی به‌جای می‌گذارد که به زیبایی فرد لطمه می‌زند و باعث اثرات روانی بر فرد می‌شود. بیماری لیشمانیوز جلدی (سالک) به‌عنوان یک معضل سازمان جهانی بهداشت مطرح است.

سالک در ایران

سالانه ۲ دو میلیون مورد این بیماری در سراسر دنیا و از جمله ایران اتفاق می‌افتد. این بیماری در بیش از ۸۰ کشور جهان رخ می‌دهد. ایران یکی از ۷ کانون مهم لیشمانیوز است و اصفهان، کرمان، خراسان، فارس، خوزستان، یزد، ایلام، کرمانشاه، بلوچستان و تهران از مهم‌ترین شهرهای درگیر محسوب می‌شوند.

در اصفهان، شمال و شمال شرق و شرق اصفهان بیشتر درگیر هستند (اطراف زاینده‌رود، پایگاه هشتم شکاری، باغ پرندگان و …). این بیماری همچنین در مشهد (ترقبه و شاندیز) وکیل‌آباد (شهری) منطقه سرافرازان و شهرک نوده آب و برق و قصر شیرین استان کرمانشاه همه‌گیر شده است و سالیانه ۱۰ تا ۲۰ هزار مورد زخم جدید از آن گزارش می‌شود.

درمان به روش فعلی

در حال حاضر برای درمان سالک، آمپول تزریقی بسیار گران استفاده می‌شود که اثربخشی آن زیاد نیست. همچنین بسیاری از پزشکان پوست برای رفع اثرات این بیماری از درمان‌های لیزری استفاده می‌کنند که اثرات ناخوشایندی را در ادامه متوجه بیمار خواهد کرد.

علاوه بر آن سابقا «گلوکانتین» برای درمان این بیماری تجویز می‌شده است که به‌صورت تزریقی بوده و علاوه بر عوارض کلیوی و قلبی، تزریق آن با درد فراوان همراه بوده است.

ساخت اولین داروی ضد‌سالک در ایران

پژوهشگران ایرانی این دارو را با استفاده از فناوری نانو در شکل نانو لیپوزومال تولید کرده‌اند و نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این دارو در فرم نانویی آن ۹۵ درصد در درمان بیماری لیشمانیوز تاثیر دارد؛ درحالی‌که داروی تزریقی این بیماری ۴۰ تا ۷۰ درصد تاثیر داشته است. این پماد اولین «پماد ضد سالک نانویی» در دنیاست که تولید آن یک افتخار برای ایران است.

نانو لیپوزوم این دارو با اتصال به سطح غشای سلول تک‌یاخته‌ای لیشمانیا محتوای داخل خود را در آن تزریق می‌کند و به‌این‌ترتیب از تکثیر آن جلوگیری می‌شود.

این دارو قادر به سرکوب این بیماری تا ۹۵ درصد است و کاهش عوارض جانبی داروهای شیمی‌درمانی از دیگر کاربردهای این دارو می‌باشد. داروی تولیدشده همچنین قادر به جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی است.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.