کد مطلب: ۲۵۵۷۴۴

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو پاسخ داد:

تحریم‌ها چه تاثیری بر روند تامین دارو در کشور دارد؟

تحریم‌ها چه تاثیری بر روند تامین دارو در کشور دارد؟

رئیس هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان توضیحاتی درباره روند واردات دارو به کشور تصریح کرد: بیماران به هیچ عنوان نگران تامین داروهایشان نباشند.

با قوت گرفتن بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، بیماران نگران تهیه داروهای وارداتی خود هستند. تحریم‌ها چه تاثیری بر روند تامین دارو در کشور دارد؟

ناصر ریاحی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: خطر تحریم‌ها، بسته شدن راه‌های حواله ارز، عدم اعتماد به ثبات نرخ ارز و از همه مهمتر وجود ارز عواملی هستند که باعث شده در روزهای اخیر واردکنندگان سعی ‌کنند باتوجه به نقدینگی که در اختیار دارند و تسهیلاتی که دریافت می‌کنند هرآنچه که برای تامین نیازهای آتی کشور لازم باشد را وارد کنند. در حال حاضر واردکنندگان با رویکرد ذخیره استراتژیک اقدام به واردات کالا می‌کنند.

وی افزود: دولت از واردکنندگان دارو می‌خواهد برای پیشگیری از غافلگیری در هر حادثه غیرقابل انتظاری ذخیره دارویی داشته باشند.

ریاحی تصریح کرد: دارو هیچوقت جزو اقلام تحریمی نیست اما این راه‌های بانکی هستند که مسدود می‌شوند. ما راه حل‌هایی برای این موضوع پیدا می‌کنیم که مستلزم صرف زمان است و تلاش می‌کنیم تا در دوره زمانی که در حال رفع مشکلات بانکی و مذاکره با شرکت‌های دارویی می‌شویم کمبود دارو وجود نداشته باشد.

وی بیان کرد: در دوره‌های گذشته هم دارو تحریم نبوده است و اگر به صورت مقطعی کمبودی در این بخش وجود داشت این کاهش مربوط به مدت زمانی بود که وارکنندگان برای تبادلات با شرکت‌های دارویی و حل مشکلات بانکی صرف می‌کردند.

وی ادامه داد: عواملی مثل تاخیر در پروازها برای ارسال دارو به کشور یا عدم به موقع ارز که به ندرت ممکن است اتفاق بیفتند می‌توانند در روند تهیه دارو اثر بگذراند اما این نکته را در نظر داشته باشیم که دولت درآمد ارزی دارد و بیشتر از هر بخش دیگری این درآمد به حوزه غذا و دارو تزریق می‌شود.

ریاحی در پایان خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و واردکنندگان در حوزه دارو در حال جبران اشتباهاتی هستند که در گذشته رخ داده است و بیماران به هیچ عنوان نگران تامین داروهایشان نباشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.