کد مطلب: ۲۸۴۷۷۹

جزئیات گسل‌های پرخطر منطقه ۱۵ تهران

جزئیات گسل‌های پرخطر منطقه ۱۵ تهران

شورایعالی شهرسازی و معماری ایران نقشه پهنه‌های گسلی منطقه ۱۵ پایتخت را اعلام کرد.

318955 مترمربع از شهر تهران در بافت فرسوده و در محدوده حریم گسل‌های زلزله قرار دارند و همچنین 65 درصد ساختمان‌ها در حریم گسل شهر تهران است.

به گزارش تجارت‌نیوز، همچنین 27 کیلومتر مربع سطح شهر تهران پهنه گسل‌های اصلی است و بدترین وضعیت را گلاب‌دره دارد که باید در اولویت جدی برای جابه‌جایی و مقاوم‌سازی قرار بگیرد. به گفته یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی نقشه پهنه‌های گسلی پایتخت برای شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط ارسال شده است. شناسایی نقشه پهنه های گسلی کمک می کند تا ساخت و سازهایی که در این عرصه وجود دارند، مقاوم سازی شوند و اینها ویژگی اسناد تهیه شده، هستند.

شناسایی پهنه‌های گسلی باعث خواهد شد تا شهرداری مجوز ساخت ساختمان‌های بالای 12 طبقه در پهنه‌های گسلی صادر نکرده و در نهایت باید از سوی مسئولان تدابیری اندیشیده شود تا ساخت ساختمانهای حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان های با اهمیت یا مقاوم سازی شوند و یا به مرور به مناطق دیگری منتقل شوند.

بر اساس اطلاعات درج شده در سایت شهرداری تهران، منطقه 15 تهران به عنوان یکی از مناطق حاشیه ای شهر در زمان های گذشته با وجود دروازه های متعدد به عنوان یکی از محل های اصلی ورود مسافران به شهر تهران بوده است. بالاترین شتاب در گسترش و توسعه جمعیت ساکن در این منطقه را می توان در سال های انقلاب عنوان نمود.

جریان رشد در محدوده منطقه 15 با انقلاب اسلامی و با آزاد شدن بخش عمده محدوده 25 ساله طرح جامع شهر تهران در 1358 به سرعت گسترش یافته است . در فاصله کوتاه پس از آزاد شدن محدوده 25 ساله طرح جامع شهر تهران، تقریبا تمامی سطح خالی منطقه به زیر ساخت و سازهای شهری می رودو تبد یل به بافت پر شهری می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.