خبر مهم:

کد مطلب: ۴۵۶۶۱۷

ربیعی: نمی‌توانیم بگوییم کرونا تمام شده است

ربیعی: نمی‌توانیم بگوییم کرونا تمام شده است

سخنگوی دولت گفت: به دوران پساکرونا نرسیدیم و نمی‌توانیم بگوییم کرونا تمام شده و آثار کرونا از یک ماه قبل شروع شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود طی سخنانی اظهار داشت: مبارزات ضدکرونایی دولت و نظام سلامت وارد مرحله جدیدی می‌شود و هرچه جلوتر می‌رویم تجربیات جدیدی کسب می‌کنیم.

وی افزود: به دوران پساکرونا نرسیدیم و نمی‌توانیم بگوییم کرونا تمام شده و آثار کرونا از یک ماه قبل شروع شده است.

سخنگوی دولت گفت: در مبارزه با کرونا چالش‌های جدیدی داشتیم اما توانستیم از این مراحل با موفقیت نسبی عبور کنیم گزارشات ما نشان داده که در برخی اماکن متبرکه مراعات خوبی صورت گرفته اما در برخی اماکن هم رعایت نشده و مراعات ضعیف بوده است. همچنین در وسایل انتقال مسافر و اتوبوس مراعات صورت نگرفته و فاصله‌گذاری‌ها در مترو به درستی رعایت نشده است.

ربیعی بیان کرد: در چند استان به مرحله پیک رسیدیم و این به معنای پیک جدید نیست، استان‌هایی که وارد پیک کرونا نشده بودند امروز وارد این وضعیت شدند و نباید اشتباه کنیم که فرضا وارد پیک جدیدی شده‌ایم.

وی با بیان اینکه تعطیلات عید فطر آثار خود را امروز در برخی استان‌ها نشان می‌دهد، خاطر نشان کرد: بالا بودن آمار ابتلا به کرونا به دلیل افزایش تست‌هاست؛ امروز از ۲ هزار تست به ۲۵ هزار تست روزانه رسیدیم و این قطعا آمار ابتلا را افزایش داده است.

تصمیمات جدید دولت برای مستاجران

وی همچنین گفت: بعد از کرونا درباره افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بهای خانه‌ها در دولت بحث شد. معاون اول دولت مامور شد کارگروهی برای مسکن تشکیل دهد. به طور خلاصه می‌گویم در سیاست‌های کوتاه مدت و بلند مدت فعالیت کرده و برای هر دوره تصمیمات لازم گرفته می‌شود.

ربیعی افزود: اول برای مستاجران تصمیماتی گرفتیم که به محض نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد. وزارت مسکن مکلف شد برای تامین مسکن پایدار برای کم درآمدها طرح ملی مسکن را به کمک وزارتخانه‌های ذی ربط و بانک ها برای تامین ۴۰۰ هزار مسکن انجام دهد.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی تا وزارت دفاع، وزارت آموزش و پرورش وزارت کار و مناطق آزاد توافق نامه هایی برای کنترل قیمت و افزایش تولید مسکن بسته‌اند.

ربیعی گفت: تفاهمنامه‌هایی بین نهادهای مختلف امضا و برخی آز آن‌ها کار را آغاز کردند. سایر دستگاه‌ها که پای کار نیامدند از طریق مصوبه دولت برای در اختیار گذاشتن زمین در طرح ملی مسکن پای کار خواهند آمد.

ربیعی همچنین یادآور شد: برای جاهایی که مجوز صادر می‌کنند و هزینه دارد مشغول رایزنی برای تخصیص هستیم.

وی با اشاره به آمار متقاضیان اخذ مسکن ملی گفت: یک میلیون و ششصد متقاضی در مرحله اول تقاضا دادند. یکی از تصمیماتی که برای کوتاه مدت و بلند مدت گرفته شد ؛ این بود که تسهیلات بانک مسکن دراختیار افرادی که بخواهند ساخت و ساز کنند، قرار می گیرد.

ربیعی ادامه داد: با سیاست‌های که وزارت راه و شهر سازی و وزارت صمت به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد کردند ضمن تامین تقاضای مسکن و مدیریت قیمت برای ورود نقدینگی به این حوزه قرار است تصمیماتی گرفته شود.

وی افزود: از جمله اقدماتی که صورت گرفت تامین تقاضا با چشم انداز در ایجاد رونق و عرضه مسکن کوچک است که به سهولت قابل دسترس اشخاص کم درآمد باشد.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور گفت: تسریع در گسترش مسکن ملی و مسکن اولی‌ها و انتقال تسهیلات متقاضیان در چارچوب بازار عرضه و کنترل قیمت دنبال خواهد شد.
ربیعی همچنین گفت: بخشی از افزایش قیمت ناشی از سرمایه‌های سرگشته مردم بوده است که خوشبختانه بورس بخش اعظمی از آن‌ها را مدیریت کرده است و اجرای سیاست‌های دیگری هم باید صورت گیرد تا بازار مسکن درست شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی موظف به کنترل ساخت هزینه مسکن شد چرا که اگر ما بتوانیم از منشاء اصلی ‌که مرحله ساخت است کنترل کنیم قطعا گام موثری در کنترل قیمت خواهد بود.

سخنگوی دولت سپس گفت: باتوجه به اینکه تقاضای برخی از افراد برای خرید مسکن صرفا برای سرمایه‌گذاری است قرار شد این نوع تقاضا را در چارچوب مدیریت بورس پیگیری کنیم.

ربیعی تصریح کرد: ان‌شاءالله بتوانیم بورس مسکن را راهاندازی کنیم تاافراد بتوانند متراژی مسکن خریداری کنند. تصمیم دیگر درباره اراضی دولت در حاشیه شهرها بود که برای بهره‌برداری برای مسکن ملی به وزارت راه و شهرسازی واگذار خواهد شد و شوراهای ذی ربط تصمیمات لازم را خواهند گرفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه «سقف تسهیلات اضافه خواهد شد» تاکید کرد: مجموعه عوامل گرانی مسکن را با جدیت دنبال کردیم که بخشی ناشی از سیاست‌گذاری‌ها و بخشی از فشارهای ناشی به بازارهای چندگانه است که مرتبط با فشارهای اقتصادی است.

محدودیتی در ورود ارز به ایران وجود ندارد

ربیعی با اشاره به جلسه شورای هماهنگی اقتصادی گفت: مصوبات پنجاهمین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی به تایید مقام معظم رهبری رسید و قرار شد، ورود ارز به صورت اسکناس و بدون محدودیت به داخل کشور آزاد شود. مطابق ضوابط و مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پول شویی اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز هستند که بدون محدودیت ارز را به کشور وارد کنند.

وی همچنین اظهارکرد: بخشودگی جرایم مالیاتی از جمله اقداماتی است که دولت برای رفع دغدغه فعالان اقتصادی در نظر دارد. امسال وزارت اقتصاد و دارایی قصد دارد، بخشودگی را اجرایی کند، این دستورالعمل ابلاغ شده است.

موضع دولت در باره خودکشی یک کارگر

سخنگوی دولت در ارتباط با موضع دولت در واکنش به برخی اخبار درباره‌خودکشی افراد به دلایل اقتصادی خصوصا خودکشی اخیر یک کارگر که گفته شده به دلایل اقتصادی انجام شده است، اظهار کرد: به محض شنیدن این خبر ناگوار بررسی‌ها آغاز شد. مسئله جان یک انسان حتما برای ما مهم است. همینجا لازم می‌دانم به خانواده این فرد تسلیت بگویم. نباید در این زمینه‌ها حتی با پیش داوری سوال را مطرح یا قضاوت کرد.

وی ادامه داد: خودکشی علت و عوامل متعددی دارد بدون مطالعه کافی و برسی علل مختلف نمی‌توان آن را به یک موضوع نسبت داد. خودکشی از علل اقتصادی از فقر تا علل روانشناختی می‌تواند ناشی شود. به طور میانگین ۱۴ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر خودکشی می‌کنند. در ایران از میانگین جهانی آمار کلی کمتر است، اما در برخی استان ها بیشتر است.

ربیعی گفت: خودکشی را هم از سطح فردی و هم محلی باید بررسی کرد.

وی با اشاره به تلاش دولت برای کنترل آمار خودکشی در کشور و از بین بردن علل ایجاد این امر گفت: یکی از کارهایی که انجام دادیم افزایش مشاوره‌ها و گسترش اورژانس اجتماعی بود.

وی گفت: فشارهای اقتصادی و عوامل روانی در این مورد می‌تواند تاثیر گذار باشد. سعی می‌کنیم با حمایت‌های اجتماعی انگیزه‌ها را برای خودکشی کاهش دهیم. توضیح بیشتر دادم که بگویم نمی‌توانیم قضاوت کنیم. در این مورد خاص مرحوم که کارگری بود تحقیقات صورت گرفته و گزارش‌ها برای دولت و برای من ارسال شد در این مورد علت شخصی بیشتر بوده است.

وی تاکید کرد: باید روی تاب آوری اجتماعی خود بیشتر کار کنیم. در مجموع حمایت های اجتماعی را باید بیشترکنیم ؛ ما هم نگران فقر و اقتصاد و هم جنبه روانشناختی خودکشی هستیم. اجازه دهیم نهادهای ذی‌ربط پاسخ گوی نهایی این موضوع باشند.

تالارهای پذیرایی کی باز می‌شود؟

دستیار ارتباطات رئیس‌جمهور درباره اعمال محدودیت‌های بیشتر در برخی از استان‌ها و تعطیلی تالارها اظهار کرد: تالارها جزء آن ۱۳ رسته‌ای هستند که ما درباره‌ آنها پیش‌بینی‌هایی را کرده‌ایم. اتفاقاً تالارها جزء آن دسته از صنوفی بودند که بنا به دستور دولت تعطیل شدند اما شامل ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر فرد می‌شوند.

وی در همین رابطه افزود: در آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفتیم در مناطق کم خطر و سفید با الزام به کاهش در پذیرش افراد تا ۵۰ درصد ظرفیت‌، طبق پروتکل فعالیت خودشان را آغاز کنند. البته علت گسترش کرونا در استان خوزستان مراسم عزا و عروسی‌های جمعی انجام شده در این استان بوده است.

نقد باید منصفانه باشد

ربیعی درباره اعتراض نمایندگان مجلس به گرانی کالاها و آنچه کاهلی دولت در این زمینه در هفت ساله گذشته خوانده می‌شود و همچنین پیگیری و تماس‌های رئیس‌جمهور در این زمینه توضیح داد و گفت: در این سوال سه نکته وجود دارد؛ نخست «هفت سال پوچ» گزاره دیگر در مورد «تماس‌های تلفنی رئیس‌جمهور» و بحث دیگر در مورد «گرانی‌ها» بود.

وی گفت: نقد باید منصفانه باشد و همه ابعاد موضوع را در بر گیرد. در خصوص ۷ سال گذشته آمار و اطلاعات اقتصادی و اجتماعی و وجدان جمعی جامعه گواه است. سال ۹۲ که دولت یازدهم شکل گرفت میزان تورم مشخص بود، رشد منفی اقتصادی در کشور داشتیم، بیش از ۶۰ درصد کسری رشد داشتیم، در نمودارها قدرت خرید کارگران و بازنشستگان نزولی و اقتصاد کشور کوچک شده بود و در حالی که درآمدهای ۷۰۰ میلیاردی نفتی را هم هیچگاه نداشتیم، دولت بر سر کار آمد؛ کشور در آن زمان با تحریم‌های بی‌نظیر ترامپ روبه‌رو نبود، نفت به فروش می‌رفت و درآمدهای نفتی هم به کشور باز می‌گشت.

سخنگوی دولت در همین راستا افزود: در ۵۵ ماه نخست دولت، تورم تک رقمی شد و متوسط رشد قابل قبولی را تجربه کردیم، در بازار ارز ثبات داشتیم، بازاراقتصادی قابل پیش‌بینی بود، با کسر خروجی‌ها، اشتغال ما به طور میانگین بالای ۴۵۰ هزار نفر بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.