خبر مهم:

کد مطلب: ۵۴۸۹۶۱

تزریق دز دوم واکسن کرونا در انتظار محموله‌های جدید

تزریق دز دوم واکسن کرونا در انتظار محموله‌های جدید

موعد تزریق دز دوم واکسن کرونا در برخی گروه‌های دریافت‌کننده واکسن در کشور فرا رسیده است، اما تاخیر در واردات محموله‌های واکسن و بدعهدی برخی شرکت‌ها و کشورها در تحویل واکسن‌ها به کشورمان، باعث شده که این افراد نگران از بین رفتن اثربخشی دز اول واکسن به دنبال تاخیر در تزریق دز دوم باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ با اولویت کادر بهداشت و درمان، از روز سه شنبه ۲۱ بهمن در کشور آغاز شد. همچنین هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز روز آغاز فاز دوم واکسیناسیون با اولویت افراد ۸۰ سال به بالا بود؛ فازی که به گفته وزارت بهداشتی‌ها به ترتیب از سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج را در برمی‌گیرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در فاز دوم واکسیناسیون علیه پاندمی قرن، افراد سالمند گروه هدف ۷.۲ میلیون نفر هستند و به همین میزان هم بیماران زمینه‌ای داریم. بر این اساس پیش‌بینی می‌شد واکسیناسیون فاز دوم تا تیرماه طول بکشد.

بر همین اساس هم بود که روند واکسیناسیون ادامه یافت، اما با نزدیک شدن به موعد نوبت دوم تزریق واکسن در برخی افراد، زمزمه‌هایی از نبود دز دوم واکسن به میان آمد و برخی سالمندانی که موعد دریافت دز دوم واکسن‌شان رسیده بود، دست خالی از مراکز واکسیناسیون بازگشتند.

طولانی شدن فاصله زمانی تزریق دُز دوم مشکلی ایجاد نمی‌کند

مشکل اما، در تاخیر ورود محموله‌های واکسنی بود که پیش از این قرار بود وارد کشور شوند و به این ترتیب بدعهدی شرکت‌ها و کشورهای سازنده، باز هم مساله‌ساز شد؛ به طوری که کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، ضمن عذرخواهی از مردم و افرادی که در تزریق دوز دوم واکسن دچار مشکل شده‌اند، اعلام کرد که در روزهای اخیر به دلیل تاخیر در ورود واکسن توسط شرکت‌ها و کشورهایی که قرار بوده واکسن به ما تحویل دهند، ممکن است برنامه تزریق واکسن مطابق زمان‌بندی پیش نرود.

جهانپور گفت: به محض ورود محموله‌های جدید واکسن، تزریق دُز دوم واکسن برای افرادی که دُز اول را دریافت کرده‌اند با یک فاصله زمانی مناسب تزریق خواهد شد و افراد، هیچ دغدغه و نگرانی از نظر ایمنی‌زایی و اثربخشی واکسن نداشته باشند.

در عین حال عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ چندی پیش در یک نشست خبری، درباره نبود برخی واکسن‌های وارداتی برای تزریق دز دوم آن‌ها، گفت: وزارت بهداشت تمام سعی خود را می‌کند که برای کسانی که دز اول را دریافت کردند، دز دوم واکسن را تهیه کرده و در دسترس قرار دهد. هرچند که مشکلاتی وجود دارد و واقعیت این است که وزارت بهداشت در این زمینه مشکلاتی دارد، اما تمام سعی‌شان این است که بتوانند به موقع دوز دوم را تهیه کنند.

وی افزود: در زمینه واکسن اسپوتنیک وی می‌توان بر اساس دستورالعمل‌های علمی که حتی در خود سایت واکسن هم هست، می‌توان فاصله دز اول و دوم را از ۲۱ روز تا ۹۰ روز گذاشت. در زمینه آسترازنکا هم که ۱۲ هفته (سه ماه) را پیشنهاد کرده که ان‌شاءالله به موقع خواهد رسید. درباره واکسن سینوفارم هم ان‌شاءالله به زودی دوز دوم تهیه خواهد شد.

عابدینی درباره امکان استفاده از واکسن‌های ایرانی در دز دوم تزریق، گفت: یکسری مطالعات در دنیا هست که دارند ترکیب واکسن‌ها را استفاده می‌کنند. زیرا فکر می‌کنند که شاید ایمنی در این صورت بیشتر ایجاد می‌شود. به عنوان مثال فایزر و آسترازنکا در مطالعه‌ای به صورت میکس داده شده است و حتی مطالعات دیگری هم در جریان است، اما از نظر علمی شاید بتوانیم از پلتفرم‌های یکسان، واکسن را جایگزین کنیم. به عنوان مثال واکسن سینوفارم که از یک ویروس کشته شده و غیرفعال شده است، شاید بتوان واکسن دوز دوم را با واکسنی که از همین پلتفرم استفاده کرده، جایگزین کرد. البته خیلی نگران این موضوعات نباشید و ان‌شاءالله واکسن دوز دوم به موقع ارائه می‌شود.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.