کد مطلب: ۵۵۱۰۵۵

پرویز کاردان، بازیگر و کارگردان قدیمی درگذشت

پرویز کاردان، بازیگر و کارگردان قدیمی درگذشت

پرویز کاردان در گذشت. بازیگر و کارگردان قدیمی سینما و تلویزیون، بر اثر ایست قلبی در بیمارستانی در لس‌آنجلس جان خود را از دست داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاردان متولد ۱۳۱۶ در شیراز و فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک و کارگردانی تلویزیون از انگلستان بود.

او در سال ۱۳۳۸ و در سن ۲۲سالگی کار حرفه‌ای خود را با نمایش‌های تلویزیونی آغاز کرد.

کارگردانی و بازی در سریال‌هایی چون «سرکار استوار»، «خانه به دوش» و فیلم سینمایی «مرادبرقی و هفت دخترون»، از جمله آثار برجسته او بود.

زندگی شخصی و هنری کاردان

پرویز کاردان (۱۳۱۶-۱۴۰۰)، فارغ‌التحصیل از دانشکده هنرهای دراماتیک و کارگردانی تلویزیون از انگلستان بود. وی فعالیت هنری را از سال ۱۳۳۸ با بازی در نمایش‌های تلویزیونی آغاز و سال ۱۳۴۰ با بازی در تئاتر صحنه‌ای ادامه فعالیت داد. او سینما را سال ۱۳۵۰ با کارگردانی و بازی در فیلم عمو یادگار تجربه کرد. او در روز ‏۲۱ خرداد ۱۴۰۰ در لس انجلس درگذشت.

کاردان فعالیت در تلویزیون ایران را به عنوان کارگردان و بازیگر نمایش‌های شبکه سه در سال ۱۳۳۸ آغاز نمود. اولین کارش «سرکاراستوار» از سریال‌های طنز قدیمی و طولانی تلویزیون ملی ایران بود که بسیاری از بخش‌های این سریال را خود نوشته و کارگردانی نموده بود، سال‌ها هفته‌ای یکبار مردم را درپای تلویزیون می‌نشاند و پخش تکراری آن دربرنامه‌های نیمروز تابستانی نیز طرفداران فراوانی داشت.

نقش سرکاراستوار را عبدالعلی همایون بازی می‌کرد. مأمور ژاندارمری روستایی درجای نامعلومی درایران که با نقشه‌های هوشیارانه‌ای که طرح می‌کرد ونام آن را «پولتیک سرکاراستواری» می‌نامید، خلافکاران را در دام می‌انداخت. تیپ‌های ماندگاری در این سریال تلویزیونی خلق شد که بعدها هریک برای خود سوژه سریال‌ها و حتی فیلم‌های سینمایی بسیار شدند.

آثار سینمایی (کارگردان و بازیگر)

عمو یادگار (۱۳۵۰)
شیر تو شیر (۱۳۵۱) (فقط بازیگر)
مراد برقی و هفت دخترون (۱۳۵۳)

تلویزیون

۱۳۴۵ صندوقچه اشرفی (کارگردان)
۱۳۴۶ امیر ارسلان (کارگردان)
۱۳۴۶ سرکار استوار (منصور پورمند)،(پرویز صیاد)
۱۳۵۰ اختاپوس (پرویز صیاد)
۱۳۵۲ خانه‌به‌دوش (کارگردان و بازیگر)
۱۳۵۳ آدم کاغذی (کارگردان و بازیگر)
۱۳۵۵ مرد اول (کارگردان)
۱۳۵۶ تابستان، تابستان (کارگردان)

منبع: برترین‌ها و ویکی پدیا

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.