خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۷۱۰۲

تبلیغات پزشکی یا شیادی!

تبلیغات پزشکی یا شیادی!

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی : هر دو متخلف هستند؛ هم نرم‌افزار، هم پزشک

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق اسنادی که به دست رسیده، طی ۵ سال گذشته و به دنبال توسعه فعالیت‌های استارتاپی، گروه‌هایی هم زیر تابلوی «دیجیتال مارکتینگ پزشکی» فعال شده‌اند که به‌طور مشخص در حوزه ارایه خدمات پزشکی کار می‌کنند. مجموع فعالیت این نرم‌افزارها در این دو جمله خلاصه می‌شود؛ به پزشکان متخصص پیشنهاد می‌دهند که در ازای دریافت وجه، شهرت آنها را در فضای وب یا شبکه‌های اجتماعی، با صدای بلند فریاد بزنند. منوی پیشنهادی این نرم‌افزارها که در واقع، همان سایت معرفی پزشکان برای بیماران در فضای اینترنت هستند، دامنه وسیعی از انتشار مقاله (به نام پزشک متخصص) تا تبلیغ تصویری و نوشتاری درباره خدمات و تخصص پزشک و در نهایت جانمایی پزشک زیر پرنورترین چراغ‌ها - صفحه اول مرورگر و در فهرست اولین تا دهمین‌ها دارد.

یکی از گران‌ترین منوهای «شهرت‌سازی» فعلا به نرم افزاری تعلق دارد که خدمات خود را با تابلوی «شارژ سیستم VIP» و با حق شارژ ۲ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان به مشتریان ارایه می‌کند.

بخش دیگری از خدمات نرم افزارهای تبلیغات پزشکان ، ارایه مقالات غیرتخصصی و معروف به «مقالات آموزشی» به نام پزشکان خریدار این سطح خدمات است. که البته این مطالب، صرفا مقالات علمی پزشکی مخصوص مجلات پزشکی نیست بلکه مطالب عموم‌پسند می‌باشند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، می‌گوید که هم پزشک خریدار خدمات «شهرت‌سازی» و هم نرم افزار ارایه‌دهنده خدمات «شهرت‌سازی» هر دو متخلف هستند و باید به این خدمات، از منظر «تخلف سنگین» رسیدگی شود.

«قانون، سازمان نظام پزشکی را مکلف کرده که بر تبلیغات در حوزه پزشکی، تجهیزات سلامت محور، کالاهای پزشکی، مواد غذایی و آشامیدنی نظارت کند. در سال‌های اخیر، سازمان نظام پزشکی به دلیل ضعف لجستیکی نتوانست تبلیغات پزشکی را احصا کند در حالی که تبلیغات حوزه سلامت در هر جامعه باید به‌طور خاص مورد بررسی باشد.

این خدماتی که شما اشاره کردید - خرید شهرت پزشکی با پرداخت پول به شرکت‌های استارتاپی - نه تنها تخلف است بلکه گونه‌ای از شیادی است.

از منظر قانون، محتوای شکلی و ماهوی تبلیغات پزشکی باید در کمیسیون تبلیغات پزشکی سازمان نظام پزشکی و با حضور اعضای شورای عالی سازمان، نماینده وزارت ارشاد و نماینده شهرداری‌ها بررسی شده و در صورتی که بی‌اشکال باشد، مجوز بگیرد.

اگر فردی با دادن پول، می‌خواهد به شهرت برسد، ناگفته پیداست که چه خبر است. اینجا، مسوولیت ناظران و از جمله وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی پررنگ می‌شود که ضمن رصد فضای تبلیغات حوزه سلامت، با متخلف برخورد کنند. از نگاه سازمان نظام پزشکی، هم پزشک و هم استارتاپ ارایه‌دهنده خدمات (شهرت‌سازی با پرداخت پول) متخلف هستند ولی در سازمان نظام پزشکی، فقط به تخلفات پزشکی رسیدگی می‌شود. اگرچه که این تخلف، بسیار نادر است اما حتی یک مورد هم خطرناک است چون پزشک قسم خورده که واقعیت را به مردم بگوید و حق ورود به فضای تبلیغات تجاری ندارد. البته از آنجا که عموما این تخلفات در فضای مخفیانه اتفاق می‌افتد، در صورت وجود شواهد متقن و مستند؛ چه از تخلف پزشک و چه از شرکت استارتاپی، سازمان نظام پزشکی می‌تواند به دادسرای عمومی اعلام جرم کند تا دادستان به عنوان مدعی‌العموم با متخلفان برخورد کند.»

منبع: روزنامه اعتماد

آخرین اخبار جامعه را از صفحه جامعه دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.