کد مطلب: ۶۲۴۱۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضع محدودیت‌های کرونایی جدید/ کدام محدودیت‌ها از فردا بر می‌گردد؟

وضع محدودیت‌های کرونایی جدید/ کدام محدودیت‌ها از فردا بر می‌گردد؟

تا دو هفته قبل، هیچ شهر قرمز کرونایی روی نقشه نبود. اما ظرف این مدت ۲۵۶ شهر وضعیت قرمز و نارنجی دارند. معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای تهران اعلام کرده که از روز شنبه (فردا) محدودیت‌های جدید کرونایی وضع می‌شود. اما این محدودیت‌ها کدام است؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرعت رشد سویه امیکرون حداقل دو برابر سویه دلتاست و بیشتر کودکان را مبتلا می‌کند. برای همین از هفته گذشته مدارس یکی یکی تعطیل و غیرحضوری شدند. اما حالا به نظر می‌رسد قرار است محدودیت‌هایی فراتر از مدارس و دانشگاه‌ها در کشور وضع شود.

سه روز قبلِ، معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای تهران گفت:‌ محدودیت‌های اجتماعی باید برگردد و حداکثر تا روز شنبه (فردا ۱۷ بهمن ماه) محدودیت‌های جدید کرونایی اعلام می‌شود. البته معاون اول رئیس جمهور هم از همه نهادها و سازمان‌ها خواسته محدودیت‌های جدید کرونایی رارعایت کنند اما نکته مهم این است که هنوز هیچ محدودیت و ممنوع جدیدی اعلام نشده است.

آیا اصناف تعطیل می‌شود؟

در پیک‌های قبلی کرونا، اصناف تعطیل شدند. البته نه همه آنها. بلکه فعالیت اصناف رتبه‌بندی شده و فعالیت آن دسته از اصنافی که چندان ضروری نبود، برای چند روز تعطیل شد. آیا در پیک ششم کرونا هم قرار است برخی از اصناف تعطیل شوند؟

به گزارش ایسنا دبیر اتاق اصناف ایران اعلام کرده که بحث تعطیلی مشاغل در پیک‌های کرونا دیگر مطرح نیست. او گفته دسته‌بندی مشاغل به طور کلی از بین رفته است. برخی از مشاغل هیچ تجمعی ندارند و تکلیف آنها مشخص است. در مورد اصنافی مانند رستوران هم که افراد مجبور هستند ماسک خود را در بیاورند، یک سری دستورالعمل خاص اعلام شده و رعایت می‌شود.

به همین دلیل به نظر می‌رسد دستور جدید برای وضع محدودیت تازه برای اصناف آن هم در آستانه شب عید، با اقبال مردم مواجه نشود.

منع تردد شبانه بر می‌گردد؟

اما هم معاون اول رئیس جمهور و هم ستاد ملی مقابله با کرونا بر وضع محدودیت‌های اجتماعی تاکید کرده‌اند. آیا ممکن است تردد بین شهرها ممنوع شود؟ رنگبندی شهرها همچنان به قوت خود باقی است و پیش از این هم یکی از آخرین محدودیت‌هایی که رفع شد،‌ ممنوعیت و محدودیت تردد بین شهرهای قرمز و نارنجی بود.

در دو ماه گذشته محدودیت‌ تردد بین شهری حذف شد. اما بر اساس آخرین آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده در حال حاضر ۷۷ شهر در وضعیت قرمز، ۱۷۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

پس اگر بنا بر بازگشت محدودیت و ممنوعیت تردد بین شهرها باشد، باید منتظر باشیم که سفر از و به ۲۵۶ شهر ایران ممنوع و مشمول جریمه شود. حدود یک هفته است که شهرهای ایران یکی یکی قرمز می‌شوند اما هنوز هیچ محدودیتی وضع نشده است.

محدودیت کرونایی دیگر، ممنوعیت تردد شبانه در ساعات ۲۲ تا ۳ بامداد بود. ممنوعیتی که انتقادات بسیار زیادی به آن وارد شده بود و نهایتا با تاخیر بسیار زیادی حذف شد. بعید است که ستاد ملی مقابله با کرونا بخواهد چنین طرح پرحاشیه‌ای را احیا کند.

دستورالعمل جدید برای سفر

رستوران‌ها،‌ مراکز ورزشی و تفریحی و فرهنگی هم مدتی است که به فعالیت مشغولند و وضع محدودیت‌های کرونایی از اسفند سال ۹۸ تا امسال، ضرر مالی و اقتصادی بسیار زیادی به این مراکز تحمیل کرده است. احتمالا این گروه هم مانند اصناف تمایل چندانی به تعطیلی دوباره نداشته باشند.

وضعیت فروش بلیط قطار و اتوبوس و هواپیما هم به روال عادی برگشته و هیچ محدودیت و فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود. اما ممکن است با توجه به نزدیک بودن تعطیلات نوروز و افزایش سفرها، ستاد ملی مقابله با کرونا بخواهد فاصله‌گذاری اجتماعی در پرواز و سفرهای بین جاده‌ای را اعمال کند.

همچنین زمزمه‌هایی درباره غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها و مدارس شنیده می‌شود. قرار بود از ابتدای ترم آینده، تمام دانشگاه‌ها و مدارس حضوری شوند و حتی برخی از مدارس هم حضوری شده بودند.

اما اکنون با توجه به شیوع سویه امیکرون و ابتلای بیشتر کودکان در این سویه، این احتمال وجود دارد که آموزش غیرحضوری مدارس تمدید شود و به شکل غیرحضوری باقی بماند.
درباره دانشگاه‌ها هم احتمالا با توجه به تعطیلی خوابگاه‌ها، آموزش غیرحضوی تمدید شود.

بر این اساس احتمال می‌رود که در محدودیت‌های جدید کرونایی، خبری از تعطیلی اصناف و مشاغل و مراکز مختلف نباشد. بلکه احتمالا تاکید بر تزریق دز سوم و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این هم بازی جدید تون مردم همه می‌دونن که امیکرون هم مهمون امسال عید شون .همه چی و گرون کردین مردم دیگه به ته خط رسیدن اینم بهانه جدیدتون

  • ناشناس

    خب خداروشکر دوباره بهانه برای جریمه کردن مردم و کسب درآمد از آسمون پیدا شد…

  • آرش

    امیکرون بهانه است، مگه قدیم موقع شیوع آنفلوانزا و سرماخوردگی هایی که بیش از ۵۰ درصد مردم رو درگیر می کردن، واکسن و قرنطینه و محدودیت تردد و اینجور داستان ها راه می افتاد؟ کرونا چه قدر بیشتر از آنفلوانزا تا حالا کشته؟؟

  • ناشناس

    شیراز اصناف کافه و ستوران تعطیل شد اگر طول بکشه من که کافه دارم مجبورم کارگرها رواخراج کنم تاپول اجاره روبد.باید مردم یاد بگیرند کنار کرونا دیگه زندگی کرد نه زود کشور تعطیل کرد من۹تا کارگراگه طولانی بشه اخراج میکنم بااینکه محوطه هست بیشتر رستوران‌ها هم همین طور هستنند

  • کیوان

    محدودیت ها رو برداشتن دیدن چقدر منافعشون به خطر افتاده و درآمدشون کم شده دوباره اعلام کردن وضعیت قرمز شده تا محدودیت ها و جریمه کردن ها رو شروع کنند

    • ناشناس

      خخخخخخخ
      چه قدر توهم توطئه بالاست

  • ناشناس

    قرار بود واکسن جلو کروارو بگیره که

  • ناشناس

    سه دوز واکسن زدیم اونهایی که نزدن باید محدودیت داشته باشن

  • ناشناس

    اگه اصناف رو تعطیل کنند دولت با عیدی حداقل ۵میلیون یارانه بابت تعطیل کردن باید بده چون اجاره و خرج و مخارج زن و بچمون با کیه؟؟

  • ناشناس

    انفلوانزا در 2 سال 140 هزار نفرراکشت؟تازه این امار باید 3 تا 5 برابر شود یعنی 700 هزار نفر

  • ناشناس

    اگر همه جا باز باشد خود ملت باید سینما ومسافرت وتولد وتالار عروسی وشب یلدا وشب نشینی نروندتا زنجیره قطع بشه هر هفته جاده شمال غوغاست دولت اگر فشار نیاورد که نمیاورد وباز گشایی کرده خود مردم شعور رعایت کردن دارند؟