خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۱۷۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرگردانی دانشجویان ایرانی در اوکراین/ آخرین اخبار از تلاش برای بازگشت اتباع کشور

سرگردانی دانشجویان ایرانی در اوکراین/ آخرین اخبار از تلاش برای بازگشت اتباع کشور

رئیس مرکز همکاریهای بین المللی وزارت علوم گفت: پیش‌بینی می‌شود یک تا دو هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های اوکراین تحصیل می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار از وضعیت دانشجویان در اوکراین چیست؟ برای دریافت جزئیات بیشتر تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

حسین سالار آملی از آخرین وضعیت دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاههای اوکراین گفت: وزارت علوم به طور جدی از طریق وزارت امور خارجه کشور پیگیر آخرین وضعیت و انتقال این دانشجویان به کشور است . همچنین ما از کشورهای همسایه و دوست نیز وضعیت این دانشجویان را پیگیری می‌کنیم که دانشجویان به سلامت از منطقه خطر دور شده و به میهن برگردند.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت علوم ادامه داد: تلاش می‌کنیم زمینه تحصیل دانشجویانمان که در دانشگاه‌های معتبر اوکراین هستند را در کشور فراهم کنیم. تقریبا می توان گفت همه دانشجویان با هزینه شخصی در دانشگاههای اوکراین تحصیل می کنند و بسیاری از آنها نیز در رشته های علوم پزشکی هستند.

وی خاطر نشان کرد: سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین، از وضعیت این دانشجویان در کیف بازدید کرده و تا به امروز مشکلی برای دانشجویان ایرانی ما در اوکراین گزارش نشده است.( همشهری )

مجارستان به خروج اتباع ایرانی از اوکراین کمک می‌کند

با تشدید جنگ در اوکراین و در شرایطی که وزارت خارجه تلاش دارد پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، اتباع ایرانی را از این کشور خارج کند، وزیر امور خارجه مجارستان در گفتگوی تلفنی با همتای ایرانی، قول مساعد همکاری و کمک کشورش به خروج اتباع ایرانی از طریق لهستان و مجارستان را داده است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه، وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی از همتای مجارستانی خود خواستار کمک‌های انسان دوستانه این کشور برای تسهیل روند انتقال ایرانیان مقیم اوکراین از طریق خاک مجارستان به کشورمان شد.

وزیر امورخارجه مجارستان نیز در پاسخ تاکید کرد، کشورش برای پیگیری انتقال شهروندان ایرانی از طریق خاک مجارستان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و دستورات لازم برای پذیرش ایرانیان بدون نیاز به ویزا در خاک مجارستان و فراهم آوردن تسهیلات فوری برای بازگشت آنان به کشورمان را صادر خواهد کرد.( عصر ایران )

دولت اوکراین امنیت اتباع ایرانی را ضمانت می‌کند

همچنین مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه در دیدار سفیر اوکراین در تهران ضرورت حفظ امنیت اتباع و دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین، دیپلمات‌ها و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف را مورد تاکید قرار داد.

علیرضا حقیقیان با بیان اینکه «ما نگران امنیت و سلامت کلیه اتباع ایرانی هستیم» به سفیر اوکراین یادآوری کرد که دولت این کشور تمام تدابیر لازم را در این خصوص، از جمله فراهم آوردن زمینه خروج امن اتباع ایرانی از این کشور را مدنظر قرار دهد.

مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه خواستار آن شد که با توجه به بسته بودن حریم هوایی اوکراین، امکان خروج اتباع ایرانی از مرز زمینی کشورهای همسایه از جمله لهستان فراهم شود.

سرگی بوردیلاک، سفیر اوکراین نیز در این دیدار اطمینان داد که دولت متبوع وی تمام تدابیر لازم را برای حفظ امنیت اتباع ایرانی و در صورت امکان خروج آنها از اوکراین به کار خواهد بست.( ایسنا )

دانشجویان با پرواز باز می‌گردند؟

خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی در اینباره گفت: پیگیری وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین، به روز رسانی اطلاعات و مشخصات تماس و محل اقامت ایرانیان مقیم و ایجاد بانک اطلاعات در این زمینه، اختصاص شماره تلفن ویژه جهت تماس ایرانیان مقیم با معاونت کنسولی وزارت امور خارجه به صورت بیست و چهار ساعته و همچنین اقدام مشابهی از سوی سفارت کشورمان در کی‌یف، تهیه و انتشار اطلاعیه سفارت در خصوص لزوم‌ هوشیاری و آمادگی برای شرایط اضطراری از دیگر اقدامات این وزارت خانه است.

وی ادامه داد: هماهنگی و اتخاذ تمهیداتی با هواپیمای جمهوری اسلامی ایران برای تخلیه اتباع کشورمان از دیگر اقدامات مهم در آغاز این بحران بوده است که در صورت امکان انجام‌ پرواز و صدور مجوز از طرف دولت اوکراین و اطمینان از امنیت پرواز به سرعت انجام‌ می‌شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: ارسال دستورالعمل های لازم به سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه اوکراین که امکان عزیمت هموطنان به آنجا متصور است از اقدامات دیگر بوده است. سفارتخانه‌های ما در لهستان، مجارستان، بیلوروس، مولداوی و رومانی در حالت آماده باش کامل بوده و اختیاراتی برای مدیریت عبور ایرانیان به ایشان داده شده است.‌( ایسنا )

همچنین سفیر ایران در اوکراین گفت: سفارت بر اساس وظایف ذاتی خودش حمایت از اتباع ایرانی در اوکراین را بطور جدی پیگیری می‌کند. تمهیداتی را اندیشیدم که عبور هموطنانمان از مرز لهستان و مرز مولداوی بر اساس اعلام مقامات این کشورها آزاد است. کلیپ منتشر شده از دانشجویان ایرانی را دیدم و به محل آنها رفتیم و دیدار صمیمانه ای را با دانشجویان مقیم اوکراین داشتیم و با تزریق آرامش با خانواده های آنها هم بصورت ویدئویی صحبت کردیم.

وضعیت کی‌یف از زبان دانشجویان ایرانی ساکن اوکراین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.