کد مطلب: ۶۳۴۴۷۷

تحلیل گاردین از مذاکرات

جدیدترین خبر از مذاکرات وین/ مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد!

جدیدترین خبر از مذاکرات وین/ مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد!

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری خود جزئیاتی از توافق در مذاکرات وین را تشریح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار از مذاکرات وین چیست؟

به نقل از ایرنا ، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به توافقات انجام شده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این سفر در چارچوب فنی انجام شد که مقدمه آن مذاکرات وین بود.

وی ادامه داد: بر اساس بیانیه مشترک یک همکاری مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم داشت و رابطه مستقیمی بین پاسخگو بودن جمهوری اسلامی نسبت به آژانس و توافق در وین وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه روسیه درباره اثر تحریم‌ها بر مرودات تجاری روسیه گفت: منتظریم آنچه گفته شده را از مجاری دیپلماتیک بشنویم. تا جایی که روشن است گفتگوها درباره در مسیر خود در حال پیگیری است و همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران روشن است که نباید محدود و یا تحت تأثیر قرار بگیرد.

خطیب‌زاده بیان داشت: رویکرد روسیه تا به امروز رویکرد سازنده بوده است و برای رسیدن به یک توافق دسته‌جمعی در وین دور هم جمع شدیم و منتظریم که در بیان جزئیات بیشتری را اگر دارند به ما بدهند.

مذاکرات اتمی ایران تحت تاثیر تقاضای روسیه

پیرو موضوع اثر تحریم‌ها بر مرودات تجاری روسیه روزنامه گاردین نوشت، روسیه تلاش می‌کند از قرارداد اتمی ایران به‌عنوان ابزاری برای مقابله خود با غرب در بحران اوکراین استفاده کند، آن‌هم در شرایطی که مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران به مراحل نهایی خود رسیده‌ است.

این روزنامه مدعی شد: پس‌از ماه‌ها مذاکرات در وین، انتظار می‌رفت قرارداد اتمی برجام طی روزهای آینده امضا شود، اما تقاضای غیرمنتظره روسیه برای معاف کردن تجارت اقتصادی با ایران از تحریم‌هایی که به‌خاطر حمله به اوکراین بر آن اعمال شده است، شرایط را پیچیده کرده‌ است.

این در حالی است که یکی از مهمترین درخواست های ایران در جریان مذاکرات احیای برجام، اخذ تضمین از طرف مقابل برای تداوم قراردادهای بین المللی پسابرجام حتی پس از نقض مجدد برجام از سوی آمریکاست و به نظر می رسد، درخواست روسیه از آمریکا چنانچه مورد موافقت واقع شود، به نفع ایران و هم راستا با درخواست ایران است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تنها عامل موثر بر تعامل ما با ۱+۴ تامین منافع مردم ایران است، گفت: اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم.

موضع چین در مذاکرات چیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع چین در مذاکرات وین گفت: موضع چین یکی از سازنده ترین مواضعی بوده که از روز اول تا به امروز داشته است.

خطیب‌زاده در تشریح موضع ایران در مورد مذاکرات مستقیم با آمریکا گفت: موضوع جمهوری اسلامی ایران یک موضوع تداوم‌دار تا به امروز بوده است. ما بر اساس رفتار ایالات متحده تصمیم می گیریم نه بر اساس پیامهای غیر شفاف یا اینکه بدون اینکه بدانیم در نتیجه چه اتفاقی خواهد افتاد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اعضای برجام مشخص است ایالات متحده از آن خارج شده و خواستار بازگشت به آن است. تعهداتی که باید بپذیرد برای ما و چهار به اضافه یک روشن است. درخواست مذاکره مستقیم تنها زمانی معنا پیدا می‌کند که ما دلیل آن ملاقات و دیدار را بدانیم.

وی تاکید کرد: تا امروز هیچ تغییری در رفتار ایالات متحده ندیدیم و فشار حداکثری بر مردم ایران ادامه داشته است و چشم اندازه هر اقدامی بر اساس منافع ملت ایران تشخیص داده میشود.

همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تنها عامل موثر بر تعامل ما با ۱+۴ تامین منافع مردم ایران است، گفت: اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.