کد مطلب: ۶۴۲۳۸۱

ماجرای روستاهای سرگردان چیست؟

ماجرای روستاهای سرگردان چیست؟

‌‌«نوروزآباد» در مرز تهران، مرکزی و قم، «خراوی» در مرز هرمزگان و کرمان و «نسه‌کوه» در مرز چهارمحال‌و بختیاری و کهگیلویه‌و‌بویراحمد برای دریافت خدمات بین چند استان‌سرگردان هستند

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماجرای روستاهای سرگردان چیست؟

۶۲هزار آبادی و روستا در کشور وجود دارد که بنابر اعلام مدیرکل تقسیمات کشوری ۴۵هزار و ۹۲۶مورد آن دارای کد روستایی هستند. (هر روستا با کدی به عنوان کد روستایی شناسایی می‌شود و در حقیقت به عنوان یکی از واحدهای تقسیمات کشوری رسمیت پیدا می‌کند) به‌طور کلی ۲۶درصد از جمعیت کشور در ۶۲هزار آبادی و روستا ساکن هستند که ۳۹هزار روستا بالای ۲۰خانوار جمعیت دارند و ۲۳هزار روستا دارای جمعیتی کمتر از ۲۰خانوار هستند. هرچند تکلیف خدمات‌رسانی به روستاهای بدون کد روستایی تا حدودی با مسئولیت دهیاری‌ روستاهای همسایه روشن است، اما در این میان روستاهایی گمشده در مرز استان‌ها هم هستند که با وجود داشتن کد روستایی بهره چندانی از خدمات نبرده‌اند و حتی به‌درستی نمی‌دانند خدمات را باید از کدام استان دریافت کنند. «نوروزآباد» در مرز تهران، مرکزی و قم، «خراوی» در مرز هرمزگان و کرمان و «نسه‌کوه» در مرز چهارمحال‌و بختیاری و کهگیلویه‌و‌بویراحمد فقط ۳نمونه از این روستاهای بلاتکلیف و گمشده هستند.

نام نوروزآباد در رسانه‌ها با سردرگمی گره خورده است؛ روستایی با جمعیت زیر ۲۰خانوار در محل شکستگی مرز استان‌های قم، تهران و مرکزی که هنوز تکلیف خدمات‌رسانی به آن روشن نیست. اهالی سال‌هاست از محرومیت و بلاتکلیفی میان اداره‌های ۳استان گلایه می‌کنند و می‌گویند حتی پروانه‌های دامداری و پرورش ماهی‌شان برای اشتغالزایی بلااستفاده مانده و خاک می‌خورد؛ مشکلی که موجب مهاجرت جوانان روستا شده است. نداشتن راه آسفالته، آب و گاز و حتی شرکت نکردن در انتخابات هم سرنوشتی است که بلاتکلیفی برای اهالی نوروزآباد رقم زده است.

برخلاف نوروزآباد که همچنان بین ۳استان بلاتکلیف است و هیچ‌یک از آنها هنوز زیربار خدمات‌رسانی به روستا نرفته‌اند، نسه‌کوهی‌ها از سوی هر دو استان کهگیلویه‌وبویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری مورد پذیرش‌ هستند؛ موضوعی که محل اختلاف هم شده است.

روستای خراوی اما موردی جالب‌تر از نوروزآباد و نسه‌کوه است؛ روستایی در منطقه مرزی هرمزگان و کرمان که در تقسیمات کشوری سال۷۶ به استان کرمان واگذار شد، اما همه مراوده‌های اداری و خدماتی ساکنان این روستا با شهرستان رودان در استان هرمزگان است.
این روستا به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و پوشش کوه‌های مرتفع هیچ امکان ارتباطی با استان کرمان ندارد و حتی راه دسترسی کرمانی‌ها به آن از شهرستان رودان عبور می‌کند.

سرنوشت سه روستای «نوروزآباد» در حد مرز قم، مرکزی و تهران، «خراوی» در مرز هرمزگان و کرمان و «نسه‌کوه» بین چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد ممکن است در خیلی از روستاهای میان مرزهای ۳۱استان تکرار شده باشد. معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این باره به همشهری می‌گوید: به طور کلی می‌توان گفت هیچ‌گونه سکونتگاهی در کشور وجود ندارد که از نظر تقسیمات سیاسی بلاتکلیف باشد.

این در حالیست که بررسی وضعیت ۳روستای «نوروزآباد»، «خراوی» و «نسه‌کوه» به خوبی نشان می‌دهد مهم‌ترین چالش آن‌ها فاصله زیاد یا نداشتن راه دسترسی با استانی است که زیرمجموعه آن قرار گرفته‌اند؛ مشکلی که با یک اصلاح در تقسیمات کشوری به خوبی قابل حل است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.