کد مطلب: ۶۶۳۲۸۲

جزئیات جلسه شورای حکام با موضوع ایران/نظر رئیس آژانس درباره قطعنامه ضد ایران

جزئیات جلسه شورای حکام با موضوع ایران/نظر رئیس آژانس درباره قطعنامه ضد ایران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش از آغاز جلسه شورای حکام خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جلسه شورای حکام امروز ۱۶ خرداد آغاز شد.

رافائل گروسی روز دوشنبه در حاشیه نشست شورای حکام تصریح کرد که در مقام مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طرفدار یا مخالف قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران نیست.

ایرنا نوشت، گروسی این مطلب را در نشست خبری با خبرنگاران در وین مطرح کرد و افزود که تصمیم‌گیری درباره قطعنامه در حیطه اختیارات اعضای شورای حکام است.

وی با تکرار این ادعا که توضیحات ایران درباره مواد اتمی پیدا شده در سه مکان اعلام نشده به لحاظ فنی معتبر نبوده است، مدعی شد که مسائل پادمانی در این زمینه باقی مانده است. مدیرکل آژانس برهمین اساس گفت: ما همیشه باید تا زمانی که بتوانیم این موضوع را روشن کنیم ادامه دهیم. من راه دیگری نمی بینم. وی ادعا کرد که «این مسائل از بین نمی روند. حل نمی شوند و روشن نمی شوند».

گروسی در پاسخ به سووالی درباره هشدار ایران درباره صدور قطعنامه شورای حکام عنوان کرد که در این زمینه پیش‌داوری نمی‌کند اما مدعی شد که تضعیف همکاری‌ها به سود کسی نیست.

انتظار گروسی از رژیم صهیونیستی برای پیوستن به پیمان ان‌پی‌تی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که انتظار دارد اسرائیل به پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) ملحق شود اما این قدرت را ندارد دولتی را به اتخاذ این تصمیم وادار کند.

وی گفت: من معتقدم هر کشوری باید ان‌پی‌تی را امضا کند، از جمله اسرائیل، اسرائیل یکی از معدود کشورهای جهان است که تصمیم گرفته‌ است ان‌پی‌تی را امضا نکند.

گروسی درباره سفرش به تل‌آویو هم گفت: به عنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بسیار مهم است، من با همه صحبت می‌کنم. من باید این کار را انجام دهم. من نمی‌توانم با برخی صحبت کنم و با برخی دیگر نه.

وی ادعا کرد که سفر او از آن جهت مهم است تا با کسانی که علاقه خاصی به فعالیت‌های آژانس دارند یا مسائل مهمی را در این زمینه مطرح می‌کنند گفت‌وگو کند. مدیرکل آژانس با این حال ادعا کرد که حامل پیامی در سفر به فلسطین اشغالی نبوده و «سرگرم کاری است که باید انجام دهد». گروسی در عین حال اظهار کرد پیام او به سران صهیونیستی این بوده که بگذارند آژانس کارش را انجام دهد.

تکرار ادعای اختلاف پادمانی توسط مدیرکل آژانس

مدیر کل‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با تکرار این ادعا که توضیحات ایران درباره مواد اتمی پیدا شده در سه مکان اعلام نشده به لحاظ فنی معتبر نبوده است، مدعی شد که مسائل پادمانی در این زمینه باقی مانده است.

به نقل از ایرنا ، رافائل گروسی این مطلب را در روز دوشنبه در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد که از امروز در ساختمان مرکز بین‌الملل وین آغاز شد.

وی مدعی شد که ایران به سوالات آژانس در زمینه یافت شدن آثار اورانیوم در برخی مناطق اعلام نشده از سوی این کشور، پاسخ قانع کننده نداده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این نشست گفت: پیش‌داوری نمی‌کنیم، ولی متناسب با اقدامی که بیفتد پاسخ‌های خود را خواهیم داد.

جلسه شورای حکام آغاز شد

به نقل از ایسنا ، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در صفحه توییترش از آغاز جلسه امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قرائت بیانیه آغازین توسط رافائل گروسی، مدیرکل آژانس خبر داد.

پیش‌تر اولیانوف گفته بود موضوع ایران نیز قرار است در جریان جلسات شورای حکام در چند روز آتی مطرح و بررسی شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در اطلاعیه‌ای مطرح کرده بود که مدیرکل قرار است گزارش راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران را نیز ارائه دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.