کد مطلب: ۶۶۵۴۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قطعنامه شورای حکام به معنی مرگ برجام است؟

قطعنامه شورای حکام به معنی مرگ برجام است؟

پس از تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران نگرانی‌ها در خصوص نتیجه مذاکرات وین افزایش یافت. برخی می‌گویند این قطعنامه مرگ برجام را به دنبال دارد. برخی نیز آن را راه نجاتی برای برجام می‌بینند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک روز پس از اینکه شورای حکام توافق کردند که ایران با آنها همکاری ندارد، ۲۷ دوربین سازمان انرژی هسته‌ای خاموش شد. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز پنج شنبه گفت که خاموش کردن دوربین‌های این آژانس می‌تواند به معنای نقطه پایان و مرگ مذاکرات هسته‌ای باشد.

تنش میان ایران و دیدبان هسته‌ای سازمان ملل، جو بایدن را برای بازگشت به برجام تحت فشار می‌گذارد. بدون حصول توافق بایدن دو انتخاب دارد: یا می‌تواند به ایران امتیازات بیشتری بدهد که در این صورت از سمت جمهوری‌خواهان به ضعف و سستی متهم می‌شود. هم می‌تواند مرگ مذارکرات برجام را اعلام کند که موجب ایجاد بحران جدیدی در خاورمیانه می‌شود.

علی واعظ تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: «اوضاع می‌تواند به دو صورت پیش برود. ممکن است این تنش‌ها باعث شود تا تهران و واشنگتن توافق کنند. یا اولین قدم در چرخه جدید تشدید تنش‌ها برداشته می‌شود و از این نقطه به بعد همه چیز رو به بدتر شدن می‌رود. بدتر شدن اوضاع می‌تواند به معنی ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران و در پی آن درخواست آمریکا و اسرائیل برای اقدامات شدیدتر در جلوگیری از این اقدام باشد».

توافق برجام چه می‌شود؟

به نقل از بلومبرگ ، برخی بر این باوراند که توافق برجام تنها بازدارنده ایران از ساخت سلاح هسته‌ای است. برخی دیگر می‌گویند که عدم همکاری ایران به این معناست که توافق برجام دیگر ارزش ادامه دادن ندارد. بهنام بن طالب‌لو، پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در آمریکا می‌گوید: «زمان آن است که فشارهای چند جانبه حداکثری بر ایران اعمال شود».

شرایط موجود آمریکا را در وضعیتی قرار داده است که نه توافقی با ایران دارد و نه مشکلی با عدم توافق دارد. روز پنج شنبه آنتونی بلینکن تنها هشدار داد که خاموشی دوربین‌ها تهدیدی برای بازگشت به برجام است. بلینکن افزود که نتیجه چنین مسیری افزایش بحران هسته‌ای و انزوای بیشتر اقتصادی و سیاسی ایران است. او می‌گوید: «متاسفانه پاسخ ابتدایی ایران به قطعنامه شورای حکام در راستای افزایش همکاری و شفاف‌سازی وضعیت نبود. این اقدامات باعث می‌شود بازگشت به توافق برای ما پیچیده‌تر شود».

رندا اسلیم، محقق مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن گفت: «این وضعیت بلاتکلیفی به این معناست که همه مذاکرات وین را تمام شده می‌دانند اما هیچکس حاضر به اعلام آن نیست. دو راهی اصلی بایدن در این مساله است. اگر پایان مذاکرات اعلام شود و قطعی بودن توانایی ایران در ساخت سلاح هسته‌ای تایید شود آمریکا مجبور می‌شود در جلوگیری از این مساله دخالت مستقیم داشته باشد یا در این راستا از اسرائیل حمایت کند».

گروسی می‌گوید: «اگر ایران ظرف سه تا چهارهفته آینده دوربین‌های سازمان انرژی اتمی را به حالت قبل بازنگرداند، حتی اگر آمریکا و سایر کشورهای جهان با ایران به توافق برسند این سازمان نمی‌تواند به آنها بگوید که ایران چقدر باید از برنامه هسته‌ای خود را حذف کند».

سناتور دموکرات، باب منندز می‌گوید: «ایران قرار نیست بازگشت به برجام را در راستای خواسته‌های ما پیش ببرد. بازگشت ما هم به همان توافق دقیقی که در سال ۲۰۱۵ شکل گرفت ممکن نیست».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مرگ یک بار شیون یکبار
    چماق و هویج مال خودشان
    برجام فرزندی ناخلف، اسیر همیشگی
    دندان که درد کرد بکن بینداز دور
    ما را چند سال مسخره کردند
    با قدرت آنچه که نمی خواستیم بشود

  • ناشناس

    وقتی گروسی درهماهنگی کامل با اسرییل که خودش صدها بمب اتمی دارد می باشد بهتراست که ایران ازمعاهده ان پی تی کلا خارج شود چون این معاهده قرار بوده به توسعه هسته ای کشورها کمک کنه ولی الان سخترین بازرسی ها را ازتاسیسات هسته ای ایران انجام داده و دهها گزارش هم مبنی بر اینکه به چیزی دست نیافته اند تهیه کردند وفقط به ادعاهای اسراییل که خودش اصلا عضو ان پی تی نیست توجه می کنه یعنی کار سیاسی می کنه نه کارفنی

  • ناشناس

    اگر قراره پولی به مردم نرسه بهتر که توافقی نشه

  • ناشناس

    اگر قرار بعد از توافق وضع مردم اینقدر بد باشه و پولی که قرار به ایران پرداخت بشه هزینه مردم نشه بهتر که توافق نشه

  • ناشناس

    اگر قراره که توافق بشه پولی که به ایران داده میشه و وضع مردم به این حد بد بمونه بهتر که توافقی نشه

  • ناشناس

    ما موشک هسته ای نمی خوایم ما باید به دنبال مدیریت تولیدو درست کردن زیر ساخت ها باشیم هر زمان وارد کننده نباشیم برد کردیم وقتی زیرساخت ها مشکل دارند هیچ وقت با موشک هسته ای هم کاری نمی شن کرد

  • ناشناس

    تا وقتی که زیرساخت ها و تولیدات مدیریت درست نشن سلاح هسته بدرد نمی خوره زمانی می تونیم مدعی باشیم که قدرت داریم که تولیدات و زیرساخت هامون درست باشه نه اینکه کشور وارداتی باشیم و کارخانجاتمون هم ورشکسته باشند در تولید برق مشکل داشته باشیم در مدیریت آب مشکل داشته باشیم خدا تا هم سلاح هسته ای داشته باشیم محکوم به نابودی می شویم چون کشور میشه محل غارت کشور های دیگر

  • ناشناس

    وقتی که کشوری مصرف کننده نباشه و زیر ساخت های تولیدی خودش رو به صورت صحیح درست کنه و کارخانه ای ورشکست نشه و بورسش در از شرکت های ورشکسته نباشه مدیریت منابع آب ،برق،گاز داشته باشه که کل مردم بتونن در حیطه ای تخصصی خودشون کار کنند وارداتی بیشتر نباشه می دونه هرروز برقش مشکل نداشته باشه اون موقع می دونه سلاح هسته ای داشته باشه و مدعی قدرت بشه وگرنه مصرف کننده کشورهای دیگه ای مثل چین می شه و محکوم به فنا

  • ناشناس

    اگر مصرف کننده تولیدات کشورها نباشیم و زیرساخت تولیدی خودمون رو داشته باشیم و منابع خودمون رو درست مدیرت کنیم تا کارخانه ها ورشکست نشن و مردم در حیطه تخصص خودشون کار کنند و بیکار نباشن نخبه هارو به سادگی از دست ندین و ازهوششون استفاده کنیم اون موقع میشه گفت یک کاری بزرگ کردیم و به راحتی به هرچه می خوایم می رسیم ولی وقتی همه این موارد دچار مشکل هستند دیگه هرچیز دیگه فایده ندارد

  • ناشناس

    م….گ….اگر ملت عزیز ایران بعد ازبیست سال سختی مشقت بیکاری بعد از توافق واگروضع گشور از نظ مالی خوب شد وضع مردوم بهتر نشه ودرامد گشور باز دوباره به قارت بره وملتسختی بکشه بهترهتوافق نشه جوانیانقلاب بود گفتیم سال به سال بهتر میشه که نشد حالا که بازنشستهشدیم بدتر شدبهتر نشد حال باحقوق بازنشستگی بسوز وبساز خسته نباشی دولت