کد مطلب: ۶۷۸۸۷۹

قربانی کردن دام، خارج از شبکه دامپزشکی ممنوع شد

قربانی کردن دام، خارج از شبکه دامپزشکی ممنوع شد

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: در روز عید قربان هیچ یک از ادارات کل دامپزشکی در پایتخت و سطح شهرستان‌ها در سراسر کشور تعطیل نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور از ممنوعیت قربانی دام خارج از شبکه تعریف شده توسط سازمان دامپزشکی کشور خبر داد و به ارائه توصیه‌های برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در روز عید قربان پرداخت.

امین اسدی، مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور، در گفتگو با اقتصادآنلاین ، با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی نظارت میدانی خود را در روز عید قربان تشدید کرده است، افزود: با تشدید نظارت اکیپ‌های کشیک ثابت و سیار بیشتری در ادارات کل دامپزشکی، میادین عرضه دام و کشتارگاه‌ها در سراسر کشور فعال هستند.

وی ادامه داد: در روز عید قربان هیچ یک از ادارات کل دامپزشکی در پایتخت و سطح شهرستان‌ها در سراسر کشور تعطیل نیستند و همکاران ما در روز عید در ادارات حضور دارند.

اسدی با بیان اینکه در طول روز عید قربان همکاران ما در سطح میادین عرضه دام نیز حضور فعال دارند، افزود: همکاران ما در سطح میادین عرضه دام حضور دارند تا توصیه‌های بهداشتی را به مردم داشته باشند و معاینات قبل از کشتار دام، حین و بعد از آن را اعمال کنند.

به گفته وی؛ سازمان دامپزشکی بروشورهای را تهیه کرده است تا اطلاعات لازم و توصیه‌های بهداشتی درباره پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه تب کریمه کنگو را در اختیار مردم قرار دهد.

مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

اسدی تصریح کرد: در روز عید قربان علاوه بر نظارت بر بهداشت دام، نظارت در بعد دیگری نیز انجام می‌گیرد که مربوط به ذبح شرعی است و توسط ناظران شرعی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام این اقدامات برای آن است که محصولات پروتیینی کاملا سالم در روز عید قربان به دست مردم برسد، گفت: مردم تنها برای پیشگری بیشتر باید گوشت قربانی را به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه نگهداری کنند و پس از آن اقدام به آماده‌سازی برای مصرف کنند.

اسدی همچنین از مردم خواست، جگر دام قربانی را حداقل به مدت ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس اقدام به مصرف کنند تا خطر ابتلا به بیماری‌های مانند تب کریمه کنگو به حداقل ممکن برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر به جز بیماری تب کریمه کنگو خطر چه بیماری دیگری در کشور وجود دارد، گفت: بیماری‌های متعدد انگلی، ویروسی و میکروبی مشترک بین انسان و دام همیشه و در تمام فصول در کشور وجود دارد که باید با رعایت موازین بهداشتی توصیه شده از آن‌ها پیشگیری کرد که، خوشبختانه به دلیل نظارت بهداشتی تا حد بسیار زیادی وارد جامعه نمی شود و دفع می شوند.

اسدی توصیه‌های بیشتر برای اقدامات لازم برای پیشگیری از تب کریمه کنگو را به آن دلیل دانست که این بیماری در دام مبتلا تظاهر بیرونی کمتری دارد.

مردم خودشان اقدام به ذبح نکنند

اسدی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه در صورت ضرورت آیا امکان ذبح دام توسط مردم خارج از شبکه تعریف شده سازمان دامپزشکی کشور وجود دارد، گفت: قربانی دام خارج از شبکه تعریف شده توسط سازمان دامپزشکی کشور اکیدا ممنوع است و نباید مردم اقدام به این کار کنند.

وی تعداد اکیپ ثابت دامپزشکی در روز عید قربان امسال در راستای تشدید نظارت‌ها را ۸۵۰ مورد، تعداد اکیپ سیار را حدود یک هزار مورد، تعداد ناظران شرعی را بیش از ۶۰۰ نفر، دامپزشک مستقر در کشتارگاه را ۱۲۰۰ نفر و بازرسین بهداشتی گوشت را بیش از ۱۶۰۰ نفر عنوان کرد.

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور، کلیه خدمات سازمان دامپزشکی در تمامی موارد را رایگان اعلام کرد.

گفتنی است، طبق اعلام روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، باتوجه به آمار وزارت بهداشت و درمان، از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۱ نفر بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده اند که از این تعداد ۳ نفر فوت شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.