فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۹۲۳۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خطر خشک شدن کامل چشمه کوهرنگ / آب این هفته به شهرکرد می‌رسد؟

خطر خشک شدن کامل چشمه کوهرنگ / آب این هفته به شهرکرد می‌رسد؟

شهروندان شهرکرد حدود ۱۰ روز است که آب ندارند. مسئولان مرتبط می‌گویند آب چشمه کوهرنگ گل‌آلود و غیرقابل تصفیه است. اما حتی اگر این مشکل رفع شود، خطر دیگری چشمه کوهرنگ و مردم استان چهارمحال و بختیاری را تهدید می‌کند؛ خطر خشک شدن کامل چشمه کوهرنگ.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حدود ۱۰ روز است که شهرکرد آّب ندارد. آبرسانی به مردم با تانکرهای آب و توزیع بسته‌های آب صورت می‌گیرد. سوال اینجاست که مشکل آب شهرکرد از کجا نشات می‌گیرد؟ مقامات مرتبط در این مورد می‌گویند که بعد از باران‌هایی سیل‌آسای اخیر، آب چشمه کوهرنگ گل‌آلود شد. چشمه‌ای که ۵۰ درصد آب شهرکرد را تامین می‌کند.

۱۸ مرداد بود که روابط عمومی شرکت آبفای چهارمحال بختیاری اعلام کرد که خط تامین آب شرب کوهرنگ را از دست داده‌ایم. بنا بر اظهارات رسمی مقامات و سازمان‌های مرتبط، کدورت و آلودگی آب چشمه کوهرنگ به حدی بود که دستگاه تصفیه و رفع کدورت آب هم از مدار خارج شد. حالا اهالی شهرکرد ظرف به دست، خود را به تانکر‌های آبرسان می‌رسانند تا بتوانند برای نیاز روزانه خود آب بگیرند.

خطر خشک شدن چشمه کوهرنگ

اما اگر حتی در کوتاه مدت مشکل تصفیه و تامین آب شهرکرد رفع شود، مشکل دیگری در راه است؛ خشک شدن کامل چشمه کوهرنگ !

محمد درویش، فعال محیط زیست در صفحه اینستاگرامی خود درباره وضعیت چشمه کوهرنگ گفت: «چشمه کوهرنگ منبع آب شهرستان کوهرنگ تا شهرکرد و برخی از روستاهای اطراف ان است.»

او ادامه داد: «مراکز علمی کشور، به ویژه در چهارمحال و بختیاری، از سال گذشته هیچ گزارشی از وضعیت آبدهی این چشمه راهبردی ارائه نکردند. این موضوع بسیار نگران‌کننده است.»

این فعال محیط زیست با اشاره به وضعیت زردکوه ، گفت: «ذخایر یخچالی در زردکوه و بالادست چشمه کوهرنگ تقریبا از دست رفته است. این نشان می‌دهد لایه‌های زیرین خاک در حال فروپاشی است. این موضوع می‌تواند مقدمه خشک شدن کامل چشمه کوهرنگ باشد که می‌تواند یک بحران جدی برای استان چهارمحال و بختیاری والبته اصفهان و زاینده رود باشد.»

شهرکرد نیاز به منبع آب دیگری دارد

محمد درویش گفت: «با توجه به تغییرات اقلیمی و خطر گرمایش جهانی که پیوسته در حال افزایش است، بار دیگر این موضوع ثابت می‌کند که نباید در این دو استان چیدمان توسعه را شرطی می‌کردیم. امیدوارم این درس عبرتی باشد و به سرعت افزایش بارگذاری از منابع آب را متوقف کنیم.»

این فعال محیط زیست ادامه داد: «باید شهرکرد و چلگرد از نظر پدافند غیرعامل مجهز به منابع آب دیگری هم باشند. این وضعیت نشان می‌دهد که چه آب باشد و چه آب نباشد ما با بحران آب شرب مواجه هستیم. این خطری است که از آن به عنوان خطر خشکسالی مدیریتی یاد می‌کنم.»

تامین آب نیمی از شهرکردی‌ها از چشمه کوهرنگ

آنطور که فرشاد متقی، مدیر روابط‌ عمومی آبفای استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: «چشمه کوهرنگ ۵۰درصد آب شهرکرد را تامین می‌کند. ۵۰ درصد مابقی هم از طریق ۳۲ حلقه چاه در اطراف شهر تامین می‌شود.» ( شهروند )

به عبارتی اگر چشمه کوهرنگ خشک شود، شهرکرد با بحران جدی آب مواجه است. نه تانکر می‌تواند نیاز آبی شهرها وروستاهای متصل به این منبع آبی را تامین کند، نه توزیع بسته‌های کوچک آب.

آب به شهرکرد می‌رسد

حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: از تمام ظرفیت‌های استان، آبفای کشور و وزارت نیرو استفاده شد. نتیجه پیگیری‌ها، اجرا شدن خطوط پدافندی مدنظر بود. خط پدافندی اول که برای افزایش دبی مسیر تصفیه خانه سامان بود اجرایی و آب به شهرکرد منتقل شد. طرح پدافندی دوم (عمان به سامانی) نیز وارد مدار شد اما خط پدافندی سوم (طرح فدک) شروع به کار کرد اما احتمالا تا ۲ الی ۳ روز آینده آب به شهرکرد برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.