کد مطلب: ۶۹۶۸۴۸

آخرین اخبار از نتیجه مذاکرات برجام/ کاخ سفید: درصورت آمادگی ایران برای عمل به تعهدات ما نیز آماده‌ایم

آخرین اخبار از نتیجه مذاکرات برجام/ کاخ سفید: درصورت آمادگی ایران برای عمل به تعهدات ما نیز آماده‌ایم

جدیدترین خبر از برجام حاکی از این است که ایران متن پیشنهادی خود را به اتحادیه اروپا تحویل داده است. اما از آمریکا و اروپا خبر می‌رسد که این پاسخ قانع‌کننده نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارین ژان پی یر، سخنگوی کاخ سفید گفت: نباید بین اجرای مجدد توافق هسته‌ای با تعهدات ایران بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هیچ ارتباط و شرطی وجود داشته باشد.

به نقل از ایرنا ، احیای برجام نباید مشروط به تحقیقاتی شود که طبق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، جزو وظایف قانونی است. ترجیح این است که بازگشت به برجام با حل شدن مسائل باقیمانده در آژانس باشد.

ایران باید به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ های قانع کننده بدهد.

چنانچه ایران آماده عمل تعهداتش در توافق ۲۰۱۵ باشد ما نیز متقابلا به آن عمل خواهیم کرد.

کمیسیون اروپا: پاسخ ایران را دریافت کرده و آن را بررسی می‌کنیم

کمیسیون اروپا شامگاه جمعه خبر داد که آخرین پاسخ از ایران را درباره مذاکرات هسته‌ای دریافت کرده و این پاسخ را به آمریکا و دیگر مشارکت کنندگان در مذاکرات ارائه داده است.

به نقل از فارس ، بر اساس اعلام کمیسیون اروپا، در حال حاضر تمامی طرف‌ها، پاسخ اخیر ایران درباره توافق هسته‌ای را مطالعه کرده و مسیر پیش روی را بررسی خواهند کرد.

پیش‌تر، «وِدانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد که پاسخ تهران سازنده نبود.

«محمد مرندی» تحلیلگر حوزه بین‌الملل روز جمعه در توییتی در واکنش به ادعای پاتل نوشت: «ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال وقت آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرد. برای آمریکا "سازنده" به معنای پذیرش شرایط خود از سوی ایران است. برای ایران نیز «سازنده» به معنای رسیدن به توافق متعادل و ضمانت‌دار است. اگر آمریکا تصمیم درست بگیرد، توافق به سرعت به نتیجه می‌رسد».

بامداد امروز (جمعه) بود که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: «متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنجشنبه در رایزنی تلفنی با همتای اماراتی گفته بود که تهران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار، حسن نیت و جدیت خود را نشان داده و همکاران او با دقت و سرعت در حال بررسی متن و آماده‌سازی پاسخ هستند.

ابراز امیدواری امانوئل ماکرون

این در حالی است که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز روز گذشته در ادامه تلاش کشورهای غربی برای افزایش فشار افکار عمومی علیه ایران جهت پذیرش توافق در مذاکرات وین، آنهم بدون دریافت تضمین معتبر از سوی این کشورها، ابراز امیدواری کرد که طی روزهای آتی، توافقی با ایران بر سر مذاکرات رفع تحریم‌ها و توافق هسته‌ای حاصل شود.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران چند هفته پیش در شهر وین برگزار شد. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ مرداد اعلام کرد پاسخ و ملاحظات خود در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا را ارائه داده است. آمریکا نیز پاسخ خودش را به این متن داده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران و آمریکا، هر دو را «معقول» توصیف کرده است.

پس از آن در تاریخ دوم شهریور ماه کنعانی از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در مذاکرات رفع تحریم از طریق هماهنگ کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد و افزود: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ کننده اعلام خواهد کرد.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

اولیانوف: پیشنهادات ایران می‌تواند مورد قبول واقع شود

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در صفحه توییتری خود تصریح کرد که پاسخ ایران به پیشنهادات آمریکا درخصوص توافق احیای برجام ، «بلندپروازانه» نبوده است.

به نقل از ایسنا ،‌ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: ایران پاسخ خود را به آخرین پیشنهادهای آمریکا درخصوص پیش‌نویس احیای برجام ارائه کرد. به نظر می‌رسد که پیشنهادات ایران بلندپروازانه نباشد و در صورت وجود اراده سیاسی لازم برای به پایان رساندن مذاکرات وین،‌ می‌تواند مورد قبول واقع شود.

بامداد امروز (جمعه) ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

وِدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد که پاسخ تهران «سازنده نبود.»

پاتل با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران] هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این [پاسخ ایران] سازنده نبود.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین روز جمعه در توییتی نوشت: ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال زمان آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرند. برای آمریکا «سازنده» به معنای پذیرش شرایط آمریکا است. (سازنده) برای ایران به معنای رسیدن به توافقی متعادل و ضمانت‌دار است. اگر آمریکا تصمیم درست را بگیرد، توافق می‌تواند به سرعت به نتیجه برسد.

کاخ سفید: در حال بررسی پاسخ ایران هستیم

در حالی که برخی از رسانه‌ها از تاکید کاخ سفید بر مستقل ماندن مذاکرات احیای برجام از پیمان N.P.T خبر می‌دهند، ایرنا نوشت: سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی پاسخ ایران و هماهنگی با متحدان اروپایی خود است.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی افزود: مذاکرات روند رفت و برگشت منظم است. در حال بررسی پاسخ و هماهنگی با متحدان اروپایی خود هستیم.

وی تصریح کرد: بصورت علنی مذاکره نخواهیم کرد. برخی از اختلافات رفع شده اند اما اختلافات دیگری همچنان باقی مانده‌اند.

این مقام کاخ سفید ادعا کرد بایدن تنها توافقی را امضا خواهد کرد که در راستای منافع امنیت ملی آمریکا باشد.

نشریه آمریکایی «تایم» گزارش داد که «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون تشریح جزئیات و با اشاره به اینکه مقامات این کشور همچنان در حال بررسی پاسخ ایران می‌باشند که آنرا به اتحادیه اروپا ارائه کرده است، مدعی شد که این پاسخ سازنده نیست.

در همین حال، شبکه خبری سی ان ان نیز ضمن پوشش چنین خبری به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش را بیان نکرد، پنجشنبه شب به وقت محلی (شب گذشته ۱۰ شهریور ماه) اعلام کرده بود: می‌توانیم تایید کنیم که پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم؛ ما در حال بررسی آن (پاسخ ایران) هستیم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متاسفانه پاسخ ایران سازنده نیست.

پیش از این نیز، یک مقام ارشد دولت بایدن که نامی از وی برده نشد، شب گذشته (پنجشنبه) به برخی خبرنگاران آمریکایی گفت: در حال بررسی پاسخ ایران هستیم اما پاسخ‌ها امیدوارکننده نیستند.

این اظهارات در حالی است که آمریکا با خروج نابخردانه در سال ۲۰۱۸ میلادی از برجام و از دید جامعه بین الملل مسبب وضعیت کنونی است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۰ شهریور ماه (اول سپتامبر) از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

مشاور سیاسی رئیس جمهور سابق: دیگر توافقی ممکن نخواهد بود!

حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رئیس جمهور سابق با انتشار توئیتی به ارسال نظرات ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها واکنش نشان داد.

به نقل از خبرآنلاین ، ابوطالبی در توئیتی نوشت: سرمای زمستانِ اروپا چندان به یخبندان زمستانِ اقتصاد ایران پیوند نخورده است.

تاریخ ابتدا می‌نویسد که زمستان اروپا چگونه گذشته، و یخبندانِ اقتصاد ایران چرا اینگونه ماندگار شده است؛ سپس قضاوت خواهد کرد که کدام کشورها در تامین منافع مردم خود موفق و درست عمل کرده‌اند.

یکسال از تاکتیک «طولانی کردن مذاکرات» دربحث هسته‌ای گذشت؛ سال دومِ دولت هم با تاکتیک «پرتاب توپ به زمین طرف مقابل» آغاز گردید، که ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد.

سپس ورود به بحث انتخابات، فضای سیاسی را می‌آلاید، و دیگر توافقی ممکن نخواهد بود! آیا مذاکره مستقیم تنها راه حل نیست؟

سرگیجه در تحلیل‌های پاسخ ایران!

محمد مرندی، مشاور هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات برجام در آخرین توئیت خود نوشت: تروئیکا اروپایی و ایالات متحده می‌دانند که پاسخ ایران بسیار منطقی است. مذاکره‌کنندگان ایالات متحده و اروپا قبلا گفته بودند که «کلمات مهم هستند.» برای اینکه قرارداد امضا شود (که می‌تواند ظرف چند روز اتفاق بیفتد) نباید هیچ ابهامی باقی بماند که بعدا برای آسیب رساندن به توافق مورد استفاده قرار گیرد. این پیچیده نیست.

برجام

گفتگو برجامی ایران و عمان

به نقل از خبرفوری ، وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با همتا عمانی اراده جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی خوب، پایدار و قوی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در فرآیند تهیه پاسخ ایران، تسریع و تسهیل جمع‌بندی مذاکرات مدنظر قرار گرفته است.

حسین امیرعبداللهیان و بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان امروز جمعه۱۱ شهریور ماه در گفتگویی تلفنی در خصوص مذاکره برای رفع تحریم‌ها به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

وزیر خارجه عمان در این گفتگو ضمن تشکر از رویکرد فعال و سازنده جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد با همکاری همه طرف‌ها، مذاکرات وین به نتایج مورد انتظار نائل شود.

احتمال وقفه در نتیجه مذاکرات برجام

به نقل از ایرنا ، مجله پولیتیکو چاپ آمریکا در گزارشی درباره واکنش آمریکا به پاسخ شب گذشته ایران به اتحادیه اروپا نوشت: آمریکا پاسخ ایران را عقب‌گرد عنوان کرده و اکنون مذاکرات هسته‌ای در خطر نابودی است.

میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در ارتباط با بازگشت آمریکا به برجام اختلافات عمیق و شدیدی وجود دارد. این روزها تلاش جمهوری‌خواهان برای ممانعت از بازگشت دوباره واشنگتن به برجام و تصمیم جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در این خصوص به شدت افزایش یافته است.

این رسانه انگلیسی زبان با اشاره به اینکه واشنگتن پاسخ ایران را «کاملا دلسردکننده» می‌داند، افزود: در چنین فضایی معلوم نیست دو کشور چقدر تمایل به تلاش برای احیای برجام خواهند داشت.

پولیتیکو با اشاره به این که موضوع هسته‌ای هم در ایران و هم در آمریکا بسیار حساس است، نوشت: حساسیت موضوع آن قدر بالاست که روز پنجشنبه گروهی از نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به بایدن درباره ابعاد توافق ابراز نگرانی کردند.

مجله مزبور در خصوص احیای برجام به نقل از یک دیپلمات اروپایی نیز بدون نام وی مدعی شد که پاسخ ایران، منفی و غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

پولیتیکو تصریح کرد: برخلاف نظر حامیان برجام، پاسخ منفی دولت بایدن و همچنین منابع اروپایی به این معنی است که با وجود حدود یک سال و نیم مذاکره، احیای توافق نزدیک نیست.

این مجله غربی در ادامه از لزوم بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا خبر داد و نوشت: با توجه به نزدیک بودن انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر، نمایندگان کنگره به ویژه دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند هفته‌های پیش‌رو را به بحث درباره توافق هسته‌ای با ایران اختصاص ندهند.

کارشناسان سیاسی معتقدند با توجه به این که کنگره آمریکا در گذشته در خصوص برجام نظر مساعد داشته است و آمریکا در دوران ترامپ از آن خارج شده نیازی به تایید دوباره آن وجود ندارد.

ایران آماده برگزاری نشست وزرا

کانال اعتمادآنلاین در جدیدترین خبر خود راجع به برجام ، بر اساس شنیده‌‌هایی مدعی شد که ایران آماده برگزاری نشست وزرا است.

یک منبع آگاه درباره پاسخ تهران به نامه ایالات متحده که شب گذشته تسلیم انریکه مورا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات شد، به اعتمادآنلاین گفته است: در این پاسخ به صراحت اعلام شد که اگر معدود نظرات مطرح شده توسط ایران تامین شود، تهران آمادگی دارد تا هفته پیش‌رو نشست وزرا برای اعلام توافق نهایی را برگزار کند.

نظر آمریکا و اروپا درباره پاسخ ایران

دستیار سابق رابرت مالی و خبرنگاری که در وین از نزدیک در جریان مذاکرات برجام است هر دو در توئیت‌های جداگانه‌ای از پاسخ‌های ایران اعلام نارضایتی کردند.

علی واعظ، دستیار سابق رابرت مالی در توئیت خود نوشت:

Screenshot 201

توئیت استفانی لیختن‌اشتاین، خبرنگاری که در وین از نزدیک در جریان مذاکرات برجام است هم نشان می‌دهد علاوه بر آمریکایی‌ها، دیپلمات‌های اروپایی هم از پاسخ‌های ایران ابراز نارضایتی کردند.

photo 2022 09 02 10 21 22 1

نظر آمریکا درباره پاسخ ایران

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، یک مقام آمریکایی مدعی شد پاسخ ایران به پیشنهاد واشنیگتن سازنده نبوده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا با تایید دریافت پاسخ ایران درباره مذاکرات احیای برجام از طریق طرف اروپایی گفت: ما پاسخ تهران را به پیشنهاد خود از سوی طرف‌های اروپایی دریافت کردیم. ما در حال مطالعه آن هستیم و از طریق طرف اروپایی پاسخ خود را به طرف مقابل اعلام خواهیم کرد. اما پاسخ ایران سازنده نیست.

این مقام آمریکایی توضیح بیشتری نسبت به آنچه پاسخ «غیرسازنده» ایران خوانده است نداد.

پیش از این علی واعظ دستیار سابق رابرت مالی در گروه بحران در توئیت خو از قریب الوقوع بودن توافق سخن گفته بود.

ایران پاسخ نامه آمریکا را داد

بامداد جمعه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا راجع به متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد.

او توضیح داد: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داد. پاسخ‌های ایران نیز پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و جمعه شب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.

کنعانی اظهار کرد: متن ارسالی دارای رویکردی «سازنده» با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

توافق نهایی برجام فقط تضمین می‌خواهد

به نقل از ایرنا ، از نظر جمهوری اسلامی ایران رسیدن به توافق نهایی از مسیر تضمین‌های اطمینان‌آور و راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به نحوی که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود عبور می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، نیز عنوان کرد: ما بر رسیدن به توافق پایدار جدی هستیم، اما یکی از موضوعاتی که در تبادل پیام‌های شفاهی ما با طرف‌های مذاکره کننده مورد توجه قرار گرفته و باید در متن هم آن را نیرومندسازی کنیم این است که اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکلیف و وظیفه فنی خود متمرکز شود. ثانیا برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگاه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم.

آخرین خبر از برجام را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.