کد مطلب: ۶۹۶۸۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ادامه خشکسالی در سال آبی جدید/ پیش‌بینی مهر و آبان بدون بارش در تهران

ادامه خشکسالی در سال آبی جدید/ پیش‌بینی مهر و آبان بدون بارش در تهران

بهزاد پارسا، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، با اشاره به کمبود منابع آبی در پایتخت، گفت: امسال دومین سال خشک در تهران بود. بنابر پیش‌بینی‌ها، تهران، مهر و آبان هم خشک است و از آذر ماه بارش‌ها شروع می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند هفته تا پایان سال آبی در ایران مانده است. سالی که با خشکسالی تمام می‌شود. وضعیت ذخایر سدها هم دلخوش‌کننده نیست. بارش‌های مونسون هم کمک چندانی به وضعیت نکرد. پیش‌بینی‌ها برای سال آبی جدید هم از خشکسالی حکایت دارد.

پیش از این احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، به تجارت‌نیوز گفت: «سال آبی جاری را با خشکسالی شدید به پایان می‌رسانیم. سال آبی جدید هم احتمالا خشکسالی باشد.». همه این‌ها در حالی است که در هفته‌های اخیر زنجیره‌ای از قطعی آب در ایران را شاهد بودیم. از شهرکرد و ارومیه تا همدان.

ادامه خشکسالی در سال آبی جدید

هنوز مشکل قطعی آب در همدان رفع نشده است. احمد وحیدی، وزیر کشور وعده داد هفته آینده مشکل بی‌آبی در همدان حل شود. حالا بهزاد پارسا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، هم از کمبود منابع آبی در پایتخت می‌گوید.

پارسا درباره ذخایر آبی در تهران توضیح داد: «ذخایر سدهای تهران در حال حاضر ۴۹۰ میلیون مترمکعب است. این حجم ذخیره نسبت به تراز متعادل ۴۰ درصد منفی است.».

او به این نکته هم تأکید کرد که «امسال دومین سال خشک در تهران بود. بنا بر داده‌های هواشناسی ‌و رصد هشت سامانه، مهر و آبان هم خشک پیش‌بینی می‌شود و از آذر ماه باید منتظر بارش‌ها باشیم.». (ایلنا)

نیمی از ذخابر سدهای کشور خالی است

پیش‌تر احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به تجارت‌نیوز گفت: «مجموع ذخایر سدهای کشور ۵۰ درصد خالی است، اما در برخی از استان‌ها مانند تهران وضعیت بسیار نامطلوب است.».

اخیرا نیز شرکت مدیریت منابع آب گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن حدود نیمی ظرفیت از سدها خالی است.

بر اساس این گزارش، با وجود ۲۲ میلیارد و ۸۳ میلیون مترمکعب ذخیره آب در سدهای کشور، در زمان حاضر حدود ۴۶ درصد ظرفیت مخازن سدها پر و حدود ۵۴ درصد از این ظرفیت خالی است. (ایرنا)

در شرایط بحران خشکسالی در ایران، بارش‌های شدید در مرداد نیز چندان مدیریت نشد و خرابی آن بیشتر از آبادی شد. پیش‌تر فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب اعلام کرد: «از روان‌آب تولیدی بارش‌های اخیر، حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب وارد مخازن سدهای کشور شد.».

بنا بر اظهارات قاسم‌زاده سدهای استان سیستان‌وبلوچستان حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب، سدهای استان تهران حدود ۹.۵ میلیون مترمکعب و سد زاینده‌رود حدود هشت میلیون مترمکعب ورودی داشتند. ( ایرنا )

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.