کد مطلب: ۶۹۹۶۹۵

در پاییز منتظر اوج‌گیری کرونا باشیم؟

در پاییز منتظر اوج‌گیری کرونا باشیم؟

با اینکه تعداد مبتلایان و فوت شدگان کرونا نسبت به گذشته کمتر شده است، اما برای پیش‌گیری از خیز مجدد این ویروس تزریق دُزهای یادآور واکسن کرونا توصیه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای الزامی بودن دز چهارم واکسن کرونا دانشجویان هنوز مصوبه جدیدی به دانشگاه‌ها ابلاغ نشده است.

به مقل از ایسنا، یک اپیدمیولوژیست درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: در حال حاضر وضعیت کرونا در کشور در حالت نوسانات جزئی است. به طوری که نه روند کاهشی معنی‌داری قابل مشاهده است و نه روند افزایشی معنی‌دار. به نوعی در حالت نسبتا با ثباتی قرار داریم. منتها نمی‌توان به شرایط موجود دل‌خوش کرد و امیدوار بود که روند کاهشی شده یا به همین صورت بماند زیرا اجتماعات انبوه را داشتیم و بعد از بازگشت به کشور در صورت عدم کنترل می‌توانند باعث انتقال و انتشار بیشتر بیماری شوند و از طرفی هم ویروس مرتبا دارای جهش‌هایی خواهد بود و بر همین اساس احتمال دارد که دوباره واریانت‌های جدیدی داشته باشیم که باعث شود از حالت ثبات نسبی خارج شویم.

حمید سوری با بیان اینکه به نظر می‌رسد دچار خستگی از پاندمی شدیم و بی‌تفاوتی بر متولیان امر حاکم شده است، گفت: در نتیجه ما خیلی نقشی در وضعیت اپیدمی نداریم و ویروس بیشترین نقش را دارد. از آنجایی هم که عملکرد ویروس قابل پیش‌بینی نیست، ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. در عین حال اشتباهات انبوهی داریم، رعایت پروتکل‌ها به شدت کاهش یافته و همه این‌ها به این معناست که هم فرد حساس داریم، در عین حال چرخش ویروس هم وجود دارد و پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت نمی‌شود و همه این‌ها یعنی اینکه جامعه آبستن ابتلای مجدد به یک خیزش است.

مسئولیت دانش‌آموزان و اولیای مدارس چیست؟

وی در ادامه با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: کودکان آنچنان گروه در معرض خطری نیستند یا حداقل شدت ابتلا در آنها زیاد نیست، اما کودکان می‌توانند حامل عامل بیماری‌زا شده و بیماری را گسترش دهند.

توصیه‌ها خطاب به چند گروه است. خود دانش‌آموزان طبیعتا باید رعایت کنند، با فردی که علائمی از بیماری دارد، ارتباط نداشته و فاصله را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند، پروتکل‌های بهداشتی که از سوی آموزش و پرورش اعلام می‌شود، رعایت کنند. متولیان مدرسه و اولیای مدرسه هم باید شرایط بیماریابی را به صورت فعال برقرار کنند؛ به طوری که کودکان باید چک شوند و به محض اینکه علائمی در آنها دیده شد، حتما از دیگران جدا شده و حداقل به مدت ۱۰ روز به مدرسه نروند. همچنین مراقبت شود که اگر اولیای دانش‌آموزان دچار بیماری هستند، مراقبت‌ها انجام شود، به خانواده‌ها اعلام شود که در صورت دیدن علائم بیماری کووید از فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه اجتناب کنند.

لزوم برپایی نظام مراقبت کووید ۱۹ در مدارس

سوری ادامه داد: در عین حال متولیان امر هم عمده‌ترین کاری که باید انجام دهند، این است که یک نظام مراقبت کووید ۱۹ در مدارس برپا کنند و این موضوع لازم است که اتفاق افتد. در این زمینه ما پیشنهادات و چارچوبی را به متولیان آموزش و پرورش ارائه دادیم؛ به این صورت که در سطح استان و شهرستان تیم‌های نظام مراقبت برقرار کنند و مرتبا هم شرایط را رصد کنند و هم مرتبا پایش کنند و به محض اینکه مواردی از طغیان بیماری در محل یا مدرسه‌ای رخ داد، اقدامات لازم را انجام دهند؛ به طوری که اگر در محله یا مدرسه‌ای طغیان رخ داد، شاید لازم باشد که بلافاصله آن مدرسه خاص تعطیل شده و از انتشار بیماری به سایر مدارس و مناطق جلوگیری شود. بنابراین چارچوب کار تعریف‌شده است، منتها مشکلی که داریم این است که عملا این موارد را به اجرا درنمی‌آوریم و زمانیکه دچار عوارض و مصیبت بعد از آن می‌شویم، باید هزینه هنگفتی خرج کنیم تا مجددا به شرایط قبلی بازگردیم. در حالی که اگر رویکردمان پیشگیرانه باشد، هم هزینه‌هایی که به دنبال خیزش رخ می‌دهد، کمتر است، هم جامعه‌مان سالم‌تر خواهد بود و هم خیال‌مان راحت‌تر است که می‌توانیم زندگی در کنار اپیدمی را به صورت منطقی و فعال ادامه دهیم.

احتمال خیز مجدد کرونا در پاییز

به نقل از ایسنا، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شرایط کرونا در کشور، گفت: مطمئنا خیزهای دیگری هم خواهیم داشت. اگر ویروس تغییری کند یا فاصله بین واکسیناسیون افراد زیاد شده و ایمنی‌ ناشی از واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری، کاهش یابد، احتمال می‌دهیم که شاید اواخر پاییز مجددا شاهد خیزی از ویروس باشیم که ممکن است با سویه جدیدی باشد یا اینکه با سویه‌های موجود این اتفاق رخ دهد.

علیرضا ناجی گفت: کاهش سیستم ایمنی می‌تواند شرایط را به گونه‌ای رقم زند که ویروس در بین افراد چرخیده و مجددا ابتلا بالا رود. بر همین اساس ادامه روند واکسیناسیون بسیار مهم است. باید سطح پوشش واکسیناسیون را بالا برده و آن را حفظ کنیم. به طوری که افراد دزهای یادآور را تزریق کنند و افرادی هم که هنوز واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکرده‌اند، تزریق واکسن را کامل کنند.

واکسن بزنیم، کرونا نمی‌گیریم؟

ناجی افزود: موضوع مهم دیگر که باید در شرایط فعلی مورد توجه قرار گیرد، واکسیناسیون در کودکان است. در حال حاضر با بازگشایی مدارس هم واکسیناسیون در بزرگسالان و تزریق دزهای یادآور در افراد دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان و… مهم است. در عین حال تزریق واکسن در کودکان هم بسیار مهم است. در کشور مجوز تزریق واکسن کرونا از سن ۵ سال به بالا وجود دارد و باید در این زمینه مردم تشویق شده و برای واکسیناسیون کودکان اقدام کنند.

علیرضا ناجی درباره ابتلای مجدد به کرونا، گفت: درباره اُمیکرون این موضوع دیده شده است. به طوری کلی از زمانی که دلتا آمد، میزان موارد ابتلای مجدد بسیار زیاد شد. مطالعات نشان داده که بعد از سه الی چهار ماه از ابتلا یا تزریق واکسن ممکن است مجددا مبتلا شوید. حتی افرادی که واکسن هم زده‌اند، ممکن است به عفونت مبتلا شوند، اما به بیماری شدید که به بستری در بیمارستان نیاز داشته باشد، مبتلا نمی‌شوند. به طور کلی دیده شده که حتی کسانی که شش تا هشت هفته قبل اُمیکرون BA۱ یا BA۲ را گرفته بودند، با BA۴ یا BA۵ آلوده شدند.

بحث این است که ویروس تغییر کرده و نباید اجازه دهیم که ویروس با چرخش بیشتر، تغییر بیشتری کند. در عین حال بحث روز دنیا هم به‌روز کردن و تغییراتی در واکسن‌هاست که ما هم باید این موضوع را در واکسن‌های بوستر مورد توجه قرار دهیم.

سینوفارم واکسن مجاز برای مادران باردار

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نسرین چنگیزی، رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت گفت: در وضعیت سلامتی مادران باردار در سال جاری تقریبا به دوران قبل از شیوع کرونا رسیده‌ایم و این وضعیت رضایت‌بخش است. مادران باردار باید واکسیناسیون کرونا را انجام دهند. واکسن مجاز کرونا برای مادران باردار سینوفارم است.

شرایط واکسن کرونا برای دانشجویان

به نقل از ایرنا، هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: وزارت بهداشت توصیه می‌کند واکسن کرونا هر ۶ ماه یک بار تزریق شود. بنابراین اگر ستاد ملی کرونا مصوب کند که دانشجویان دانشگاه‌های کشور برای حضور در کلاس‌های درس از ترم جدید موظف به دریافت واکسن هستند، باید به آن توجه شود.

در حال حاضر، برخی دانشگاه‌های کشور دُز چهارم یادآور واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند، ولی هنوز مصوبه‌ای از ستاد ملی کرونا در این زمینه به دانشگاه‌ها ابلاغ نشده است. اگر مصوبه قبلی ستاد ملی کرونا به دانشگاه‌ها جهت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ابلاغ شود، دانشجویان باید دُز یادآور را تزریق کنند.

وی بیان کرد: اگر روند شیوع ویروس کرونا فزاینده باشد، بر اساس شرایط جدید نسبت به تزریق واکسن کرونا تاکید خواهیم کرد و اگر شرایط به سمت روند کاهنده حرکت کند، ستاد ملی مقابله با کرونا باید مصوبه جدید را ابلاغ کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.