کد مطلب: ۷۰۱۴۰۴

آخرین اخبار از برجام/ برنامه جدید غرب برای فشار بر ایران

آخرین اخبار از برجام/ برنامه جدید غرب برای فشار بر ایران

رابرت مالی، فرستاده ویژه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم و هدف مکرر انتقاد اسرائیل، از مذاکرات هسته ای کنار گذاشته شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار مذاکرات احیای برجام را بخوانید.

برای احیای توافق هسته‌ای با ایران خیلی دیر نشده است

ایرنا نوشت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برغم اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور اظهار داشت هنوز برای احیای توافق هسته ای با ایران خیلی دیر نشده است.

برنامه جدید غرب برای فشار بر ایران

به نقل از تسنیم، خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از دیپلمات‌ها نوشته تروئیکای اروپا به علاوه آمریکا در حال لابی با دیگر کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند تا با صدور بیانیه‌ای ایران را برای پاسخگویی درباره سه مکان ادعایی آژانس، تحت فشار قرار دهند.

رویتزر نوشت به جای تصویب قطعنامه جدید در نشست جاری شورای حکام،‌ چهار کشور حامی قطعنامه ماه ژوئن شامل انگلیس، فرانسه،‌ آلمان و آمریکا بیانیه‌ای مشترک را تهیه کرده و امیدوارند کشورهای دیگر را نیز با خود همراه کنند.

بیانیه فوق می‌گوید: ما از ایران می‌خواهیم با اقدام فوری تعهدات حقوقی خود را انجام داده و بدون تاخیر پیشنهاد مدیرکل آژانس را برای همکاری بیشتر به منظور شفاف‌سازی و حل تمام موضوعات برجسته پادمانی بپذیرد.

این بیانیه در حالی قرار است در نشست شورای حکام صادر شود که تروئیکای اروپا چند روز پیش نیز در بیانیه ضد ایرانی جدید خود با طرح مسائل بی‌اساس علیه ایران گفتند: «هماهنگ کننده اروپا در مذاکرات در بسته پیشنهادی خود، تغییراتی ایجاد کرد که ما را به حد انعطاف پذیری خود رساند. متأسفانه ایران ترجیح داده است از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند.»

مذاکرات برجام به بعد از انتخابات کنگره موکول می‌شود؟

پولتیکو نوشت: به گفته دیپلمات های اروپایی، به نظر می رسد مذاکرات احیای برجام تا پس از انتخابات میان دوره ای ایالات متحده در ۸ نوامبر در شرایط بن بست باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «این محتمل ترین سناریو است.»

این دیپلمات همچنین گفت که در حال حاضر، مذاکرات بیشتر بر سر پیش نویس توافقنامه "به پایان رسیده است." بنابراین بعید است که واکنش ایالات متحده به آخرین خواسته‌های ایران، موجب تغییرات بیشتری در پیش نویس شود.

بر اساس قوانین ایالات متحده، کنگره باید پس از یک دوره بررسی ۳۰ روزه، درباره هرگونه توافق جدید با ایران رای گیری کند. به گفته دیپلمات های اروپایی، در بحبوحه یک مبارزات انتخاباتی داغ در واشنگتن، تصمیم به انجام چنین رای گیری و بحث برانگیزی در چنین شرایطی بسیار بعید است.

اولیانوف: شورای حکام بررسی راستی آزمایی و نظارت بر ایران را آغاز می‌کند

به نقل از صداوسیما، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین گفت: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز بررسی دستور کار با عنوان "راستی آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران" را در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) آغاز می‌کند.

رابرت مالی از مذاکرات هسته ای کنار گذاشته شد

رابرت مالی، فرستاده ویژه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم و هدف مکرر انتقاد اسرائیل، از مذاکرات هسته ای کنار گذاشته شده است.

photo 2022 09 13 19 35 59

احیای توافق هسته‌ای تا کی به تعویق می‌افتد؟

به نقل از اقتصادآنلاین، روز جمعه تروئیکای اروپا بیانیه‌ای علیه ایران صادر کردند و ادعا کرد که مواضع تهران تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می‌کند.

همچنین رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری گفت: بدون گفت‌وگوهای سخت با تهران قادر به حل مساله پادمانی نیستیم. سخنانی که می‌تواند زمینه سفر وی به تهران برای حل اختلافات پادمانی را رقم بزند.

در شرایطی که برخی تحلیل می‌کنند دولت جو بایدن به دلیل شرایط سیاسی آمریکا مایل است که توافق با ایران به بعد از انتخابات کنگره موکول شود، سوال اصلی این است که گفتگوهای احیای برجام به کدام مسیر حرکت خواهد کرد؟

آمریکا از احیای برجام خارج شد؟

به نقل از باشگاه خبرنگاران‌جوان، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای این ادعای رژیم صهیونیستی که واشنگتن از مذاکرات احیای برجام پا پس کشیده را رد و بر ادامه حضور واشنگتن در این رویه تاکید کرد.

تایمز اسرائیل در گزارشی این بیانیه را به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، منتشر کرد و نوشت در بخشی از این بیانیه ادعا شده است: «ما به دنبال بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام بوده و هستیم، زیرا بایدن متقاعد شده است که این بهترین راه برای اجرای تعهد خود مبنی بر عدم اجازه ایران به داشتن سلاح هسته‌ای است.»

بیانیه وزارت خارجه ساعاتی پس از آن صادر شد که یک مقام صهیونیست در جریان سفر «یائیر لاپید» نخست‌وزیر آلمان به خبرنگاران، گفت: «آمریکایی‌ها و بیشتر اروپایی‌ها می‌گویند که برجامی وجود نخواهد داشت.»

برخی دیگر می‌گویند به این دلیل است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا، رئیس دفترش، در مذاکرات پیشی گرفتند؛ و دیگران استدلال می‌کنند که دولت بایدن مواضع خود را در قبال ایران در نتیجه فشار لابی‌های اسرائیل علیه برجام سخت‌تر کرد.»

سفیر جدید ایالات متحده آمریکا در بحرین گفت: مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران خیلی مهم است و اگر بتوانیم راهی برای بازگشت به آن بیابیم و ایران را به تعهدات برجام پایبند کنیم، تهدید بزرگی از طریق میز مذاکره رفع می شود.

ادعای جدید سفیر آمریکا

سفیر جدید ایالات متحده آمریکا در بحرین گفت: مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران خیلی مهم است و اگر بتوانیم راهی برای بازگشت به آن بیابیم و ایران را به تعهدات برجام پایبند کنیم، تهدید بزرگی از طریق میز مذاکره رفع می شود.

به نقل از فارس، «استیون بوندی» سفیر جدید آمریکا در بحرین (از ۹ فوریه ۲۰۲۲) و کارمند سابق این سفارت در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷، ضمن هجمه و تخریب وجهه ایران، مذاکرات هسته‌ای را «بسیار مهم» توصیف و بر «رد درگیری و تنش بیشتر» تأکید کرد.

نمی‌شود نتیجه مذاکرات هسته‌ای را پیش‌بینی کرد

بوندی در گفت‌وگو با روزنامه «الایام» بحرین، در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای و اینکه توافق نزدیک است یا خیر و اگر فشارهای طرف اسرائیلی نبود چه می‌شد و آیا توافق جدید با توافق قبلی متفاوت است، گفت، او هم نمی‌داند که توافق نزدیک است یا خیر. «نمی‌توانم امروز پیش‌بینی کنم که کار به کجا می‌رسد.

اگر نگاهی به اخبار ماه گذشته بکنیم، می‌بینیم که افراد [به حصول توافق] بدبین بودند، بعد خوش‌بین شدند. دوباره بدبین شدند و بار دیگر خوش‌بین شدند. لذا شاید فردا وضعیت کاملا متفاوت باشد. ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم.

اما معتقدم که مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران خیلی مهم است و اگر بتوانیم راهی برای بازگشت به آن بیابیم و ایران را به تعهدات برنامه جامع مشترک [برجام] پایبند کنیم، این امر تهدید بزرگی را از طریق میز مذاکره رفع می‌کند».

سخنگوی گوترش: سازمان ملل از اعضای برجام نیست

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری گفت که دبیرکل همواره از حامیان توافق هسته‌ای بوده است.

ایسنا به نقل از وبگاه سازمان ملل نوشت: استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اخیرا با مقامات ایران یا دیگر طرفین مذاکرات وین برای ازسرگیری دیپلماسی جهت حفظ توافق هسته‌ای رایزنی کرده است یا نه، گفت: نه، هر کسی نقش خودش را دارد. سازمان ملل از اعضای برجام نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از مباحثات هسته‌ای دخیل است.

سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت: دبیرکل همواره از حامیان جدی برجام بوده است و تا همین امروز هم این طور بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.