کد مطلب: ۷۰۲۳۵۶

جدیدترین اخبار از احیای برجام/ ادعاهای معاون وزیر خارجه آمریکا درخصوص مذاکرات وین

جدیدترین اخبار از احیای برجام/ ادعاهای معاون وزیر خارجه آمریکا درخصوص مذاکرات وین

رئیس‌جمهور ایران و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هر دو در مصاحبه‌های جداگانه، احیای برجام را تنها تا زمان حفظ منافع کشورهای خود قابل انجام دانستنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا که کشورش ناقض توافق هسته‌ای برجام به شمار می‌رود مدعی شده که مذاکرات رفع تحریم‌های وین به «بن‌بست» برخورده است.

به نقل از فارس، شرمن امروز جمعه در جلسه‌ای به میزبانی واشنگتن‌پست مدعی شد ماه گذشته اتحادیه اروپا به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات وین پیشنهادی در خصوص احیای توافق ارائه کرد. او گفت پاسخ ایران به این پیشنهاد «برای ما غیرقابل قبول» بود.

شرمن گفت: «ما در بن‌بست هستیم از این لحاظ که ایران در آخرین دور مذاکرات پاسخ بسیار سرسختانه‌ای به ما داد که برای ما قابل قبول نبود. ما پیام خود درباره اینکه فکر می‌کنیم چه چیزهایی ضروری چه هستند و مولفه‌های اصلی در اینجا چه هستند را برای ایران فرستادیم.»

روزنامه واشنگتن‌تایمز نوشته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه از ارائه توضیحات بیشتر درباره جزئیات پاسخ ایران خودداری کرده است. چند روز پیش آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که حصول توافق در آینده نزدیک محتمل نیست.

ادعاهای وندی شرمن در شرایطی مطرح شده که آمریکا اصلی‌ترین مقصر وضعیت فعلی برجام است. این کشور در سال ۲۰۱۷ با نقض تمامی تعهدات خود از برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت بود خارج شد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

بیاینه پایانی سازمان همکاری شانگهای با تاکید اعضا بر اجرای کامل برجام

سازمان همکاری شانگهای در بیانیه پایانی خود در ازبکستان، خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران توسط تمام طرف‌ها شد.

به نقل از ایرنا، این نشست که در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد، در بیانیه پایانی خود تأکید کرده است: کشورهای عضو بر اجرای ادامه دار برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران (برجام) و در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تأکید دارند.

این بیانیه افزود که کشورهای عضو شانگهای از طرف‌ها می‌خواهند به تعهداتشان در راستای اجرای جامع، کامل و موثر برجام متعهد باشند..

آمریکا: به فشار علیه ایران ادامه می‌دهیم

مذاکرات احیای برجام پس از پنج ماه وقفه ۱۳ مرداد در شهر وین برگزار شد. در روزهای نخست پس از این نشست نظرها برای به توافق رسیدن دو کشور ایران و آمریکا مثبت بود، اما رفته رفته سیگنال‌های منفی از به سرانجام نرسیدن این دور از مذاکرات شنیده شد.

به نقل از ایرنا، لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی این مطلب را در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره موضوع ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و احتمال ارجاع آن به شورای امنیت بیان کرد.

سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در تداوم اتهامات و ادعاهای بی اساس علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران اذعان کرد واشنگتن به فشارهایش علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی این مطلب را در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره موضوع ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و احتمال ارجاع آن به شورای امنیت بیان کرد.

این مقام آمریکایی در تداوم ادعاها و اتهامات بی اساس علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت: به فشار بر ایران برای پاسخگو کردن نسبت به پرسش های آژانس بین المللی انرژی ادامه خواهیم داد.

گفتگوی رابرت مالی با وزیر خارجه عمان درباره مذاکرات برجام

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه به وقت محلی با بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان گفتگوی تلفنی داشته است.

به نقل از ایرنا، در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن است، و در آستانه برگزاری هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل با حضور سران و رهبران جهان، مذاکره کننده ارشد دولت بایدن با وزیر امور خارجه عمان درباره ایران گفتگو کرده است.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه به وقت محلی با بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان گفتگوی تلفنی داشته است.

این مقام آمریکایی افزود: درخصوص تازه ترین تماس با وزیر امور خارجه عمان که امروز انجام شد، بسیار سپاسگزارم.

طرح «قانون تثبیت تحریم‌های ایران» در آمریکا

به نقل از ایسنا، گروهی دو حزبی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای برای دائمی شدن تحریم‌های این کشور علیه ایران تهیه کرده و قرار است به مجلس نمایندگان ارائه کنند.

شبکه فاکس‌نیوز در خبری اختصاصی نوشت که شماری از قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌خواه طرحی با نام «قانون تثبیت تحریم‌های ایران» را تهیه کرده‌اند که بازدارندگی علیه ایران از طریق هدف قرار دادن بخش نفتی و سخت‌تر کردن اختصاص یافتن بودجه به برخی فعالیت‌ها از جمله توسعه برنامه موشکی را افزایش خواهد داد.

میشل استیل، نماینده ارائه‌دهنده این لایحه با متهم کردن ایران به عنوان «بی‌علاقه‌ به حفظ صلح منطقه‌ای و جهانی» گفته است: اکنون بیش از هر زمان اهمیت دارد که از به واقعیت پیوستن تهدید غیرقابل قبول هسته‌ای ایران جلوگیری کنیم.

وی مدعی شد: تحریم‌های موجود در جلوگیری از به وقوع پیوستن چنین فاجعه‌ای موفق بوده‌اند و ما باید اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم فشار راهبردی و اقتصادی خود علیه ایران را جهت ممانعت از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای حفظ کنیم.

هنوز برای احیای برجام دیر نیست

به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در تداوم ادعاهای واشنگتن نرسیدن به توافق را به گردن ایران انداخت و مدعی شد: ارزیابی ما این است دلیل اینکه هنوز به توافق نرسیده‌ایم، این است که تهران مبنای معقول بازگشت متقابل را که در پیش‌نویس اتحادیه اروپا آمده، نپذیرفته است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: اختلاف‌ها و شکاف‌هایی میان ایران و آمریکا و دیگر اعضای گروه ۱+۵ همچنان وجود دارد.

وی مدعی شد: از زمان پاسخ‌های ایران، این شکاف‌ها همچنان پابرجا است. پاسخ‌های ایران ما در جایگاهی قرار نداد که توافق را به نتیجه برسانیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن همچنان مذاکرات غیرمستقیم را ادامه می‌دهد، ادامه داد: آمریکا بر این باور است که هنوز برای به نتیجه رسیدن این توافق دیر نیست.

وی تصریح کرد: معتقدیم تا زمانی که بدانیم پیگیری و تحقق برجام در چارچوب منافع امنیت ملی ماست، احیای آن را پیگیری و دنبال خواهیم کرد.

حل مسائل پادمانی در مذاکرات برجام ضرورت دارد

به نقل از ایرنا، ابرهیم رئیسی پنجشنبه شب در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره قطر گفت: رفع تحریم‌های ایران باید با دستیابی به ضمانت‌ها همراه باشد و برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای باید موضوعات پادمانی حل شود.

رئیس‌جمهور ایران گفت: قبل از اینکه غرب از ما بخواهد فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کنیم باید آن را از رژیم صهیونیستی بخواهد که سلاح‌های کشتار جمعی دارد.

رئیسی با تاکید براینکه مصمم به دفاع قاطعانه از حقوق ایران و مردم آن هستیم درباره احتمال دیدار مستقیم با آمریکا، افزود: مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای هیچ فایده‌ای ندارد و آمریکا باید اقدامات اعتمادسازی با طرف ایرانی انجام دهد.

رئیس‌جمهور ایران در ادامه درباره تحریم‌های جدیدی که آمریکا علیه ایران اعمال کرد، گفت: اگر واشنگتن خواستار توافق است؛ چرا در جریان مذاکرات هسته‌ای تحریم‌های جدیدی اعمال می‌کند؟

ابرهیم رئیسی در ادامه درباره مذاکرات تهران و ریاض افزود: مذاکرات با عربستان سعودی ادامه دارد و ما پنج دور گفت وگو برگزار کرده‌ایم و به انجام آن ادامه خواهیم داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.