کد مطلب: ۷۱۰۸۲۰

کنعانی: ایران به مذاکرات پایبند است/ اجازه دخالت به غرب را نمی‌دهیم

کنعانی: ایران به مذاکرات پایبند است/ اجازه دخالت به غرب را نمی‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: مذاکرات باید تامین کننده منافع ایران باشد و توافق حاصله باید پایدار باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها است.

به نقل از ایسنا ، ناصرکنعانی روز دوشنبه ۱۸ مهرماه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در مورد خبر منتشر شده در خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه برخی از آژانس‌های مسافرتی اعلام کرده‌اند که سفارت خانه‌های برخی از کشورهای اروپایی صدور ویزای شینگن برای سفر شهروندان ایرانی به اروپا را متوقف کرده‌اند، گفت: اگر چنین خبری صحت داشته باشد، این اقدام محدود کننده قابل قبول نیست .

وی با بیان اینکه من تاکنون گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ام، ادامه داد : ایجاد محدودیت برای سفر شهروندان ایرانی از سوی کشورهای اروپایی مغایر با آن چیزی است که آنها اعلام می‌کنند ، آنها از یک سو بر موضوع رعایت حقوق شهروندان ایرانی تاکید می‌کنند و از سوی دیگر محدودیت‌هایی را برای سفر شهروندان ایرانی ایجاد می‌کنند ، این رویکرد متعارض است و امیدوارم این خبر درست نباشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در ارتباط با حکم دادگاهی در بلژیک مبنی بر لغو ممنوعیت انتقال اسدالله اسدی به داخل کشور و استرداد وی به ایران گفت: پیگیری‌ها از سوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت این دیپلمات ایرانی ادامه دارد ، همه تلاش‌هایی که در حوزه حقوقی، سیاسی و کنسولی نیاز بود که انجام شود ما انجام داده ایم و با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که شاهد آزادی ایشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشیم و این موضوع هرچه زودتر محقق شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره حمله عصر دیروز به سفارت ایران در لندن و پایین کشیدن پرچم جمهوری اسلامی ایران گفت: اقداماتی همانند آنچه در لندن اتفاق افتاد به لحاظ ارزش اقدام بی ارزشی است اینکه تعدادی به یک نمایندگی دیپلماتیک حمله کرده و پرچم کشور را پایین بکشند فی نفسه بی ارزش است ، اما موضوع حائز اهمیت در این زمینه ، مسئولیت دولت پذیرنده است که طبق قوانین بین المللی باید امنیت مکان‌های دیپلماتیک را تامین کند.
وی افزود: دولت‌ها موظف هستند به مقررات بین‌المللی و مشخصا کنوانسیون وین در حفاظت از امنیت اماکن دیپلماتیک عمل کنند . دولت انگلیس از جمله کشورهایی است که در این زمینه مدعی است و جای تاسف دارد در چنین کشوری تاکنون چندین بار نمایندگی ایران در مقاطع محتلف مورد تعرض قرار گرفته است.
کنعانی ادامه داد : جای تاسف است که در کشورهای مدعی در این زمینه ، آنها به وظایف خود در تامین امنیت یک مکان دیپلماتیک عمل نمی کنند . ما به وظیفه قانونی دولت انگلیس در این زمینه تأکید می‌کنیم وهمان طور که می دانید در ایام اخیر سفیر انگلیس در ایران چندین بار به وزارت امور خارجه احضارش ده است و مسئولیت دولت انگلیس در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک مورد تأکید قرار گرفته است .

کنعانی گفت: انتظار داریم که دولت انگلیس به وظایف خود در این زمینه عمل کند و اگر انگلیس نمی‌تواند امنیت را تامین کند به ایران اعلام کند.

وی ادامه داد: اگر مقابله با خشونت برای دولت انگلیس یک اصل است به این موضوع در کشور خود عمل کنند و با خشونت طلبان برخورد کنند .
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که گفته است بغداد در حال تدارک میزبانی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان است ، خاطرنشان کرد: از تلاش‌های صمیمانه و توام با حسن نیت دولت عراق %A

به اشتراک گذاری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.