کد مطلب: ۷۱۲۲۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به اظهارات دبیر ستاد امر به معروف

واکنش‌ها به اظهارات دبیر ستاد امر به معروف

اظهارات دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، واکنش و انتقاد برخی از اصولگرایان و همفکران او را به دنبال داشت. برخی او را دعوت به سکوت و خاموشی کردند و برخی هم پیشنهاد برکناری و مرخصی اجباری او را دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابتدای هفته جاری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اظهاراتی داشته که موجی از انتقادات و واکنش‌ها را به دنبال داشت.

محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر روز یکشنبه گفت: «طرح جامعی را برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت فعلی عفاف و حجاب در جامعه تدوین کرده‌ایم که عدم تشکیل پرونده قضایی برای بدحجابان، دولتی نکردن موضوع عفاف و حجاب و جلوگیری از ورود مستقیم پلیس به برخورد با بدحجابان، سه راهکار پیش‌بینی شده در این طرح است.»

او ادامه داد: «چند میلیون راننده تاکسی‌ اینترنتی اگر بدانند که با سوار کردن فرد بی‌حجاب جریمه می‌شوند، بالای ۵۰ درصد مشکل کشف حجاب در خودروها حل می‌شود. در این صورت چهار میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر بدون هرگونه تنشی خواهیم داشت.»

اظهارات هاشمی گلپایگانی به جریمه رانندگان ختم نمی‌شود. او نسبت به استخدامی‌های آموزش‌وپرروش نیز موضع تند دیگری از خود نشان داد. دبیر ستاد امر به معروف با اشاره به استخدامی‌های این وزارتخانه گفت: «با این نحو گزینش، احتمال اینکه معلمانی بی‌اعتقاد به دین وارد مدارس شوند، بالاست. بعد انتظار داریم که خروجی مدارس، دختران باحجاب باشد.»

این سخنان او در حالی است که بیش از ۲۰ روز از آغاز اعترضات در کشور می‌گذرد و همچنان ادامه دارد. اعتراضاتی که پس از نحوه درگذشت مهسا امینی شکل گرفت.
در ادامه برخی از واکنش‌ها نسبت به اظهارت دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر را می‌خوانید.

لطفا خاموش!

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: «شاید یکی از مسائلی که باعث تنش‌ها و اجتماعات و درگیری‌ها شد، همین صحبت‌های ناشیانه برخی آقایان بوده است.» (ایلنا)

مهدی عرفاتی، دبیر شوراهای اطلاع‌رسانی دولت نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مواضع شما و امثال شما که عامل شکاف و دو دستگی مردم است، خود بزرگترین منکر است. لطفا خاموش! بصیرت فقط در اعلام موضع نیست، گاهی در سکوت است.»

ستاد امر به معروف

دبیر ستاد امر به معروف: تاکسی‌های اینترنتی اگر بدانند با سوار کردن فرد بی‌حجاب جریمه می‌شوند، ۵۰ درصد مشکل کشف حجاب در خودروها حل می‌شود.

کیومرث سرمدی،عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: «اظهار نظرهایی مانند نظر اخیر دبیر ستاد امر به معروف درباره بی‌حجابی نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه آن را تشدید کرده و آب ریختن در آسیاب دشمن است.» (ایسنا)

گفتنی است سرمدی یکی از موافقان طرح صیانت از فضای مجازی است. طرحی که انتقادات بسیاری را به دنبال داشت و علاوه بر ضرر به کسب‌وکارهای آنلاین، مانعی است بر گردش آزاد اطلاعات و… .

با شکل‌گیری اعتراضات جاری، برخی از شبکه‌های اجتماعی که در سال‌های اخیر از تیغ فیلتر در امان بودند، نیز مسدود شدند. اینترنت بین‌المللی نیز با محدودیت مواجه شد.

نان عده‌ای در بلواست

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: «نان عده‌ای در بلوا و آشوب است. فرقی نمی‌کند که در کدام طرف باشند. اگر مشکلی از مردم حل نمی‌کنیم حداقل سکوت کنیم. ای کاش عده‌ای در این شرایط به مرخصی اجباری می‌رفتند.»

او ادامه داد: «جالب این است زمانی که فضای مجازی را فیلتر کردند، همان افرادی که موافق فیلتر بودند، رفتند و فیلترشکن دانلود کردند. سپس در موافقت با فیلترینگ اظهار‌نظر می‌کنند»

مجتبی توانگر، عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب در نامه‌ای به رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر نوشت: «برآیند رفتارهای ایشان، آگاهانه یا غیرآگاهانه تسهیل کننده ایده خشونت عریان در جامعه دین ستیز خواهد شد. اگر این خویشتن‌داری برای ایشان بسیار طاقت فرسا وناگوار است؛ پیشنهاد می‌کنم او از دبیری ستاد نهی از منکر برکنار شود.» (ایسنا)

برکناری دبیر ستاد امر به معروف در راه است؟

برخی از منتقدان پیش از این حواشی زیادی داشته‌اند. از این جمله می‌توان به تهیه‌کننده سریال گاندو اشاره کرد. مجتبی امینی در توییتی نسبت به گفته‌های دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر نوشت: «به عنوان یک دلسوز نظام از دستگاه‌های اطلاعاتی کشور خواهشمندم پرونده و عقبه جناب آقای هاشمی گلپایگانی را بررسی کنند. پروژه تولید نفرت و دوقطبی سازی مشهود است. ردپای نفوذ دیده می‌شود.» این در حالی است که سریال گاندو و نگاه سازندگان آن موجی از انتقادات و حواشی را در زمان اجرا و در توییتر به دنبال داشت.

این تنها بخشی از واکنش‌ها به اظهارات هاشمی گلگپایگانی بود. برخی از منتقدان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، از همفکران او بودند و حالا پیشنهاد برکناری او را می‌دهند. در روزهایی که به خواسته‌های معترضان توجهی نشد، حالا اظهارات یکی از مقامات موجب واکنش بسیاری از سیاسیون شده است. در حالی که همزمان اتفاقات دیگری هم در کشور جاری است و نسبت به آن سکوت کرده‌اند. حالا چندان دور از انتظار نیست که در روزهای آینده خبر برکناری هاشمی گلپایگانی را به عنوان همراهی با معترضان روی خروجی رسانه‌ها شاهد باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.