کد مطلب: ۷۱۴۸۳۶

مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست خورد؟

مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست خورد؟

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در بن‌بست قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، گفت که این مذاکرات اکنون در «بن‌بست» قرار دارد.

به نقل از ایسنا، گروسی گفت، آژانس به دلیل محدودیت‌هایی که در ماه‌های اخیر برای دسترسی‌ آن به تاسیسات اتمی ایران جهت انجام دادن بازرسی‌ها ایجاد شده، اطلاعات کلیدی و مهمی[درباره فعالیت هسته‌ای ایران] ندارد.

این اظهارات گروسی درباره وضعیت مذاکرات وین در پی این مطرح می‌شود که تلاش‌های دیپلماتیک ایران و طرفین مذاکرات وین برای اجرایی کردن دوباره توافق هسته‌ای به دلیل برخی مسائل حل‌نشده، فعلا بی‌نتیجه باقی مانده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پیش‌تر در یک نشست خبری درباره مذاکرات برجامی گفته بود: در این مذاکرات پیشرفت‌های زیادی حاصل شده و این مسیر، مسیر دو طرفه است و توافق در یک مسیر دو طرفه حصول پیدا می‌کند و امیدواریم که طرف‌های مقابل نسبت به روند مذاکرات ملتزم باشند و در مسیری حرکت کنند که تلاش‌های انجام شده در این زمینه به نتیجه مطلوب منجر شود.

او تاکید کرد: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستور کار ایران خارج نشده و تمام تحولات دیپلماتیک که هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپا آقای بورل دارد و نقشی که ایشان به عنوان واسطه در نقل و انتقال پیام بین ایران و آمریکا ایفا می‌کند نشان می‌دهد که طرف مقابل نیز به ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها پایبند است و آمریکایی‌ها نیز علی رغم برخی از مواضع چیزی از اینکه از احیای برجام منصرف شده‌اند بیان نکرده‌اند. البته شاهد تناقض آمریکایی‌ها در رفتار و گفتار هستیم. از یک سو پیام‌هایی را برای احیای توافق می‌دهند و از سوی دیگر بعضا مواضعی را اتخاذ و بیان می‌کنند که این مواضع تکمیل کننده روند مذاکرات نیست.

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تمام زمینه‌های فنی و تکنیکی برای احیای توافق و بازگشت تمام طرف‌ها به توافق وجود دارد. مسیر مذاکرات در روند خوبی قرار گرفته و تحقق این موضوع در حال حاضر وابسته به تصمیم سیاسی آمریکاست و هر موقع که این کشور اراده لازم را داشته باشد می‌توانیم به توافق برگردیم. البته معطل توافق نخواهیم بود و مناسبات دیپلماتیک خود را در سطوح مختلف با کشورهای مختلف از جمله منطقه و همسایه ادامه می‌دهیم و برای گسترش آن تلاش می‌کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.